Zoeken Vraag het forum

opboeren na eten/drinken

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • arjen de haan

Nog een laatste vraag, het opboeren  wat ik nu al een dikke week heb na gegeten/gedronken te hebben vind ik ook niet fijn. Hierna borrelt de buik vervolgens. Kan lucht zijn, maar waarom had ik dit niet eerder(nog nooit gehad). Ben ook niet meer gestresst maar het opboeren blijft. De ene dag meer als de andere en met name als ik gegeten/gedronken heb. Probeer er niet teveel bij stil te staan en maar hopen dat het vanzelf verdwijnt. Vraag me af of dit misschien nog komt van onderzoek slokdarm, maag en begin dunne darm onderzoek ruim een maand geleden. Ik had een kleine hernia in mijn maag? volgens mdl-arts, maar dit stelde niets voor en kwam wel vaker voor. Zou het klepje slokdarm-maag of maag-dunne darm iets met het opboeren te maken hebben en waarom had ik dit niet dan al direct na onderzoek dikke maand terug. Als dit zo mocht blijven, wat is er dan aan te doen.

7 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Een middenrifhernia kan dat wel veroorzaken. Maar het kan ook zijn dat je maagslijmvlies war geïrriteerd is..

Reageren
    arjen de haan

Laat laatste vraag maar zitten. Aan een middenrifbreuk of geirriteerde maagslijmvlies had ik nog niet gedacht. Wat fijn trouwens dat jij zoveel weet Tandor. Dit moet veel mensen op deze site geruststellen of verder helpen. Ik heb inderdaad wel eens in het midden onder borstbeen(kuiltje) een stekend gevoel gehad als ik hier op drukte. Is dit het middenrif. kan het maagslijmvlies ook geirriteerd raken van spanning(onbewuste). Mijn bloed is wel gecontroleerd op de helibactor pylori, maar deze had ik niet wat bij veel mensen wel het geval is. Gaat het opboeren vanzelf voorbij en wat kan ik er eventueel aan doen. Iberogast nemen ? Ik eet net als anders, kauw mijn voedsel goed. Misschien heeft het opboeren wel iets te maken met het gal waarna mijn ontlasting ruikt. Maag en begin dunne darm, galblaas ,etc.  zitten dicht bij elkaar. Hoewel de gallucht er half december al was en het opboeren pas een dikke week.

Reageren
    John (moderator)

Daar waar je beschrijft zit je middenrif. En ja stress en spanningen kunnen voor een geïrriteerd maagslijmvlies zorgen.  En ik denk eerlijk gezegd, dat je aan de “gal” lucht van je ontlasting verder geen aandacht moet schenken. Stress en spanningen kunnen ook daar verantwoordelijk voor zijn. Als er problemen met de gal zouden zijn, dan zou je ontlasting grijs/geel moeten zijn.

Reageren
    arjen de haan

Bedankt voor je duidelijk antwoord. Wat ik nog vergeten ben en dan houd ik er mee op is dat mijn buik al zeker een half jaar(al langer bol staat),terwijl ik toch niet dik ben. Eerder nog aan de slanke kant zou ik zo zeggen. Mijn buik is als ik ontspan en geheel in en uitadem hard en zet toch wel uit tot net onder kuiltje onder het borstbeen. Stom dat ik hier niet eerder op kwam. Het kan dus ook mogelijk zijn dat de opgezette buik(teveel aan lucht) mijn middenrif omhoog drukt en daarmee mijn buik. Ik heb de klachten pas sinds kort terwijl de buik al langer opgezet is trouwens. Ga toch meer sporten om buik platter te krijgen. Heb ook wel soms gevoel dat ik brok in mijn keel heb. Elke keer als ik boer(zit soms vast en moet ik zelf op laten komen) rommelt mijn buik na. Moet ik afspraak met huisarts maken of het nog even aanzien. Wil ook geen medicatie slikken(allemaal troep) die maagzuur vermindert. Kan toch niet goed zijn voor vertering voedsel. Hier is maagzuur voor nodig, Speelt nu toch zeker bijna 2 weken.

Reageren
    John (moderator)

Het zal waarschijnlijk toch je maagslijmvlies zijn dat het opgeblazen gevoel geeft. Een maagzuurremmer kan dan  toch wel eens helpen. Je zou ook natriumbicarbonaat/zuiveringszout/maagzout kunnen proberen. Verkrijgbaar bij de apotheek

Reageren
    arjen de haan

Heb zelf wel zuiveringszout in huis wat ik ga proberen. Wil hier wel vanaf dat weet ik wel.
    Ik pak mijn leven nu drastisch ten positieve aan, Heb al afspraak oneline met dietiste gemaakt.
    Zij weten vaak ook veel, nu mijn dokter niet meer wil meewerken. Het is ook niet altijd makkelijk te achterhalen waar de klacht nou echt vandaan komt. Ik lig nu in bed en heb soort van brok in mijn keel(niet fijn,maar ja)
    Bedankt voor je reactie en voor nou weltrusten.

Reageren
    Lucky

Ik ben nu regelmatig gestresst en denk dat ik hierdoor, niet elke dag gelukkig, moet opboeren, zeker als ik bv mijn medicatie ingenomen heb en te weinig water erbij gedronken heb. Als ik dan naar bed ga moet ik echt op de bedrand gaan zitten om het op te bieren, dan kan ik slapen. Hebben meerdere mensen hier last van. Blij dat ik het niet elke dag heb!

Reageren
Reageer op: opboeren na eten/drinken
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.