Zoeken Vraag het forum

Symptomen omtrent de borstkas zoals benauwdheid

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo daar

Ik ben van 1992 en volg sinds kort hoge school. Na mijn eerste examen van de kerstvakantie vorig jaar ging ik naar de kapper. Toen ik ging neerzitten kreeg ik het steeds benauwder, alsof ik ging flauwvallen of zo. Ook ademhalen ging moeilijker; niet dat ik niet kon ademhalen, maar alsof ik niet meer zou kunnen inademen. Ik moest recht staan en ik kon mijn haar dan toch laten knippen. Dat was echter slechts het begin.

Doorheen het tweede semester kreeg ik tijdens de les soms dezelfde symptomen. Tijdens een bepaalde les moest ik zelfs de klas verlaten. Ik kon niet meer volgen wat er werd gezegd. Ik moest constant mijn houding veranderen of iets doen; alles wat mijn aandacht wegtrok.

Van de zomervakantie zijn me niet echt klachten bijgebleven, maar ik geloof niet dat ik me 100 procent voelde.

Nu het eerste semester van het tweede schooljaar is begonnen zijn de symptomen terug. Ik raak vooral benauwd tijdens de les – specifieke lessen vooral. Ook mijn fysiek lijkt er onder te lijden. Ik ging hiervoor vaak wandelen en maakte korte spurten tussendoor. Tijdens dit semester voel ik me halverwege… Niet uitgeput, maar eerder alsof ik ieder moment niet meer kan inademen en ik me er sterk op moet concentreren. Ik lift tussendoor gematigde gewichten en daar ondervind ik niet meteen last van.

Tot de kerstvakantie heb ik me altijd wijs gemaakt dat het tussen mijn oren zit. Ik zag het als een vicieuze cirkel van angst tot benauwdheid, wat de angst alleen maar versterkt. Nu, tijdens de examens, gaat het van kwaad naar erger. Als ik ga slapen dan geraak ik haast niet in slaap. Ik lig voortdurend te draaien en keren; ik zit bewust met mijn lichaam te schudden en mijn benen te schoppen vanwege de benauwdheid. Als ik slaap is het echter over en als ik wakker wordt dan kan ik makkelijk slapen.

Sinds kort voel ik ook een druk op mijn longen en als ik diep inadem, dan kan het dat ik een lichte pijn voel in 1 van mijn longen. Al mijn problemen schijnen zich rond mijn borstkas te situeren.

Ik ontwikkel vaak ook gemakkelijk bultjes als beten. Ze verdwijnen wel snel. Ik heb echter een bultje ‘achter mijn knie’; het ‘buigpunt’. Ik weet niet of die daar nu al voor mijn klachten zit, maar misschien is het relevant. Een andere bult waarvan ik vermoed dat die wel relevant is zit onderaan mijn borstbeen. Het is een vrij losse en harde bult net als die op mijn been – wel iets minder rond. Het lijkt mij alsof deze groter is als ik me niet goed voel en kleiner als ik me niet zo slecht voel.

Tot nu toe heb ik er niet veel over gepraat. Mijn moeder weet dat ik het soms benauwd kreeg tijdens de les, maar zij was er toen van overtuigt dat het door stress kwam. Ik weet niet wat ze zou denken als ik zij dat ik er voortdurend last van heb. Het zorgt er wel voor dat ik niet goed weet of ik ermee naar de huisarts moet gaan. Vanwege de chronische aard van de symptomen krijg ik echter een onrustig gevoel; ‘wat als het een verspreidende ziekte is die, hoe langer ik wacht, erger wordt en zelfs onbehandelbaar’.

Ik was van plan om nu naar een huidarts te gaan. Ik heb mijn moeder gezegd dat het was om een wrat op mijn voet te behandelen die daar nu al meer dan 2 jaar zit. Mijn plan was om dan aan haar te vragen wat die bult op mijn been en borstbeen precies zijn. Als er echter geen verband is tussen mijn ernstige klachten en die twee bultje, dan kan ik haar diagnose niet gebruiken als motivatie om naar een huisarts te stappen. Ik denk dat ik sowieso naar een huisarts ga stappen, maar dat is moeilijk te regelen tijdens de examenperiode. Het probleem is echter dat mijn examens hier ook onder lijden.

Ik wil in de eerste plaats een idee krijgen van wat het kan zijn. Mogelijke diagnoses zijn dus welkom. Ik ben zeker van plan naar een huisarts te gaan, niet door de ernst van de symptomen, maar door de aanhoudendheid ervan. Terwijl ik dit schreef voel ik een druk in mijn borstkas en iedere inhalatie geeft me een licht drukkende pijn.

1 reactie
    Reageren
    John (moderator)

Ik denk niet dat de bulten iets met je klachten te maken hebben. Je klachten lijken mij eerder stress gerelateerd. Ik vermoed dat je last hebt van hyperventilatie. Google zelf maar eens naar de symptomen ervan. Het is denk ik wel verstandig om naar je huisarts te gaan.
    Je kunt ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen proberen. Misschien dat dat wel verbetering geeft. Je kunt bruikbare oefeningen vinden op:
    http://www.dokter.nl/nieuws-items/columns/angst

Reageren
Reageer op: Symptomen omtrent de borstkas zoals benauwdheid
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.