- Anoniem13 oktober 2015 om 19:38
Beste dokter,
Bij mijn eigen huisarts heb ik het gevoel dat ik niet serieus genomen word. Daarom leek het mij misschien verstandig om hier te vragen wat ik het beste kan doen. Ik ben een vrouw van 21 jaar.
Al een tijdje heb ik elke keer last van hartkloppingen (vooral waarbij mijn hele ritme in een keer uit de toon schiet). Daarbij krijg ik vaak ook een angstig en beroerd gevoel. Daarnaast hield er een aantal maand geleden een bepaalde druk op mijn borst aan. Deze voelde als algeheel (beklemmend) en daarbij had ik ook een benauwd gevoel. Ik ben weer naar mijn dokter toe gegaan. Hij heeft daarbij mijn polsslag gemeten en naar mijn longen geluisterd en een aantal keren op verschillende plekken op de borst geduwd.
Als conclusie trok hij dat ik last had van spierpijn van de tussenribspieren en dat ik deze door middel van oefeningen moest rekken en strekken. Dit zou dan kunnen komen door spanningen (stress) en daarbij klonken mijn longen zoals hij dat zei bronchitis achtig. Ik kende dat woord niet dus schrok daar best van. Ik ben onmiddellijk gestopt met roken omdat ook dit het proces verslechterd en daarbij hoopte ik natuurlijk dat dan ook al mijn klachten zouden verdwijnen. De oefeningen heb ik gedaan.
Maar nu is het nog steeds niet weg, de druk (benauwdheid) wordt erger als ik met mijn bovenlichaam draai. Het rare gevoel is ook net of iets over elkaar heen schuift van binnen. Sporten is ook geen prettig gevoel, terwijl ik hier heel erg graag mee bezig wil.
Ik heb geen idee of dit onder het kopje bij de longen hoort of bij het hart maar ik hoop dat iemand mij advies kan geven over wat ik hier het beste mee kan doen.
Daarbij vraag ik mij af of ik niet beter een andere huisarts kan zoeken… als voorbeeld: ik ben namelijk een risicofactor voor hart- en vaatziekten omdat mijn vader op erg jonge leeftijd ook verschillende keren hartinfarcten heeft gehad en tia’s en ik zo stom als ik was ging roken en niet zo vaak bewoog. Wat ik inmiddels allemaal aan het veranderen ben.
Dat mijn dokter hier in principe niets mee doet klopt toch niet? Op internet staan verhalen over hartfilmpjes enzovoort…
Alvast bedankt!
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
13 oktober 2015 om 20:11Gezien je leeftijd, is het niet erg waarschijnlijk dat de klachten door je hart worden veroorzaakt. Daarmee niet zeggende dat het onmogelijk is.
Reageren
Je klachten doen mij aan iets heel anders denken.
doe een de test op:
http://www.dokter.nl/index.php?option=com_hyperventilatietestAnoniem14 oktober 2015 om 13:45Beste Tandor,
Bedankt voor de reactie!
Ik heb de test gedaan en scoorde 41 punten.
Reageren
Er staat dat bij 42 punten of hoger de er aanwijzingen zijn voor hyperventilatie.John (moderator)
14 oktober 2015 om 13:54Toch een randgeval…
Als de klachten aanhouden zou ik in ieder geval terug gaan naar de huisarts. Vraag dan om een ECG, om zeker te zijn dat er niets met je hart is.
ReagerenMilan11 juli 2018 om 23:56Dag mevrouw, ik herken uw klacht ik heb deze klacht namelijk zelf ook echter weet ik in mijn situatie dat dot door spanning en stress veroorzaakt/verergert (verschilt per situatie) wordt, ik ben op dit moment in een hele stressvolle fase van mijn leven (al meer dan een paar jaar ) mijn dokter zegt mij zelf dat dit komt doordat ik lange periodes overspannen ben. Mocht er niets aantoonbaar zijn door een cardioloog raad ik u zeer aan om stress factoren te vermijden en stressvolle situaties te voor komen. Daarnaast raad ik u aan ademhalings oefeningen uit te voeren. Wees eerlijk heeft u niet het gevoel dit te kunnen verhelpen met een diepe zucht? Dit werkt het beste voor mij. Adem diep uit om vervolgens 5 tellen heel diep in te ademen. Houd deze ademhaling 8 tellen vast om vervolgens weer in 5 tellen rustig uit te ademen. Herhaal dit 4 a 5 keer in een minuut voor 5 minuten lang. Ik merk dat onze klachten over een komen en dat deze tips mij helpen dit te controleren
Kmp
Nmp
Nmnpp
‘n? L
Reageren