Zoeken Vraag het forum

9 weken droge hoest

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Bert

Hallo,

32 jaar, ben al 9 weken aan het hoesten. Droge hoest, heel af en toe een keer wat wit slijm dat meekomt. Geen bloed of dergelijke.
    Hier ben ik voor bij de huisarts geweest, die mij vervolgens een longfoto heeft laten maken.
    Daar was niks op te zien. Ik moest maar noscapect gebruiken. Dit gebruik ik inmiddels ook al bijna 5 weken en werkt niet echt voor mijn gevoel.
    Heb nu +/- 2 weken geleden een flixotide diskus pufje gekregen, maar dat voelt niet aan alsof het werkt. De huisarts wilt niets doen en pas over 4 weken verder kijken.

Ik ben ten einde raad en snap ook niet dat de huisarts niet verder wilt kijken, heeft iemand wellicht de gouden tip om het hoesten meer te onderdrukken?

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik zal je vraag doorsturen aan onze huisarts. Hij zal dan hier antwoorden.

Reageren
    Peter (huisarts)

Je hebt dus “prikkelbare luchtwegen” met als symptoom droge hoest. Dat kan optreden gedurende weken, na een infectie zoals een (virale) verkoudheid en/of een bacteriele infectie. Ook kan het zijn dat je overgevoelig bent geworden voor pollen in de lucht (hooikoorts) wat de overprikkeling van je luchtwegen in stand houdt , waardoor je wekenlang blijft hoesten.
    Je huisarts heeft “gekkigheid” als een longontsteking of duidelijke longkanker uitgesloten met een foto. De pufjes gaan meestal pas werken na 1 tot 2 weken. dat zal de reden zijn dat je huisarts eerst wil afwachten.
    Als het blijft maar weer terug naar je huisarts.
    Voor symptoombestrijding zou je nog kunnen vragen naar tabletjes (Codeinefosfaat) die de hoest kunnen onderdrukken. Die hebben alleen wel bijwerkingen, zoals sufheid! Maar als het hoesten je nachtrust verstoord bijvoorbeeld, kan het wel een oplossing zijn om een tijd te overbruggen!

Reageren
    Bert

Hallo Peter,

Dank voor uw reactie.
    Gelukkig blijft nachtelijk hoesten me voor als nog bespaard.
    Het is voornamelijk overdag en als ik ga liggen word het wat erger.

Ik ga vragen om tabletjes om het te overbruggen gezien het me beperkt in mn werk (klantenservice aan de telefoon)

Reageren
Reageer op: 9 weken droge hoest
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Schurft of eczeem: wat is het verschil?

4 min leestijd

Schurft: oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Schaamluis: oorzaak, symptomen en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.