Zoeken Vraag het forum

Kinkhoest

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Sil

Hoi mijn zoon is 29 jaar met copd en kinkhoest vastgesteld dit is nu al een aantall weken aan de gang schat in een werk of 8 echte hoestbuien zoals jullie omschrijven heeft hij gelukkig niet gehad wel af en toe hoesten. Maar nu is hij heel vaak kortademig heeft iemand daar ook last van zonder te hoesten zeg maar. Voor de kinkhoest had hij daar geen last van met zijn copd maandag afspraak bij longarts foto longen al gemaakt gr sil

Anton

Al een paar maanden last van de gevolgen van kinkhoest. Is begonnen met hevige hoestbuien in nacht. Uiteindelijk ook door de dag deze hoestbuien met hevige slijmvorming. Dit had tot gevolg dat ik last kreeg van laryngo spasmen . Sommige noemen dit een stik gevoel. Dit werd zo heftig (soms 3 a 4 keer per uur) dat ik ten einde raad onder behandeling bent gekomen van een logopediste..En dat heeft mij enorm goed geholpen. Ik kan dat iedereen met soortgelijke klachten echt aanbevelen. Ik heb nu nog steeds sporadisch gecontroleerde hoestbuien. Maar heb het idee dat dit ondanks dat het een langdurig genezings proces van maanden is het met kleine stukjes steeds beter gaat.

Reageren
    Gnkstudente123

Ha allemaal. Helaas herken ik me in jullie klachten. Vrouw van in de 20 en in opleiding tot arts. Naast het feit dat kinkhoest amper besproken wordt op de opleiding, kende ik het zelf alleen als een ziekte bij baby’s. Wij volwassenen zijn immers gevaccineerd dus de heftige klachten zullen wij niet hebben, aldus het internet. Echter heb ik de gebrek aan informatie en medeleven echt gemerkt de afgelopen weken. Mijn klachten gingen als volgt:

Ongeveer 2 weken terug voor het eerst heel erg moeten hoesten waarbij wat witte spuug omhoog kwam. Destijds meteen wat hoestsiroop genomen (broomhexine) want ik dacht zelf aan een virusje. Echter merkte ik zelf al snel dat dit anders voelde en er maar geen verbetering kwam. Zelf dacht ik eerst aan COVID (ondanks vaccinatie). De week daarop werd het erger, meerdere malen per nacht wakker geworden om over te geven. Hierna begonnen de hoestaanvallen ook overdag. Inmiddels geen eetlust, mag ik blij zijn als ik 1 uur slaap zonder onderbrekingen en spuug ik enorm veel op. Soms heeft dit wel een groen/gele kleur en soms wit/transparant. In de ochtenden heb ik 8-15 hoestaanvallen, en tussendoor hoesten met slijm. Daarnaast helaas een middenoorontsteking ontwikkeld.

De aanvallen zijn heel typisch, veel hoesten achterelkaar en dan heel hard en snel inademen waardoor je een soort whoop geluid hoort (vandaar de engelse term, whooping cough). Hierna continueert het hoesten weer en bij mij gaat dit zo’n 8 a 10 keer door voor ik op adem kom. Tijdens de aanval voel ik me erg benauwd en heb ik het gevoel te stikken. Achteraf komt het kotsen of het lozen van wat slijm (ook niet altijd).

Wat helpt?
    – Ik merk dat proberen te ademen door de neus bij zo’n aanval helpt. Daarnaast is het goed om de slijm die omhoog komt goed op te hoesten en zo snel mogelijk uit te spugen. Ik merk dat dit vaak een “trigger” is voor zo’n aanval. Soms is toegeven aan de hoestaanval het enige wat je kan doen, probeer dan al het slijm dat opgehoest wordt er ook uit te krijgen.
    – Broomhexine en fluimucil hielpen bij mij niet. Codeine geprobeerd echter raadde de arts me dit af ivm bijwerkingen. Ook pufjes gekregen (salbutamol), ik heb niet het gevoel dat deze wat veranderen aan de aanval zelf en achteraf heeft het geen baat meer bij mij.
    – Heel veel water drinken, telkens in kleine slokjes.
    – De afgelopen dagen niet overgegeven, ik eet dan ook flink minder dan normaal. Wat wel helpt is echt 2-3 uur voor het slapen gaan niet te eten. De braakneigingen blijven wel aanwezig maar ik zelf geef niet meer over.
    – Let erop dat je nog wel genoeg eet, al helemaal als je veel uitbraakt. Je moet je lichaam de kans geven om zichzelf te herstellen en daarvoor heeft ie alles nodig. Neem ook netjes je (multi)vitaminen in om enigszins de verminderde inname uit te balanceren. Een goede maaltijd met veel groente heeft nogsteeds de voorkeur.

Wat mij het meeste heeft verbaasd de afgelopen weken is hoe weinig informatie er beschikbaar was en hoe weinig begrip er was vanuit de zorg. Na een hele dag bijna ruziën eindelijk een test kunnen aanvragen. Dat er weinig aan te doen was wist ik ook wel, echter verbaasde het me toen de HA me vertelde “even uit te zieken.” Inmiddels al 3 weken intens ziek en de hoop lichtelijk verloren.

De eerste keer dat ik presenteerde met klachten zou de antibiotica baat kunnen hebben gehad echter toen “genegeerd”. Ik ben zelf niet iemand die snel naar de huisarts zou stappen, ook omdat ik vaak al zelf kan relativeren en afwachten helpt. Tijd geneest zeggen we dan ook. Nou, tijd is zeker wat je nodig zal hebben met deze vreselijke ziekte. Echter, als iemand die ook een bijbaan heeft binnen de gezondheidszorg leek het me erg gek dat ik geen antibiotica kreeg om de verspreiding te voorkomen. Dat het mij niet meer zal helpen heb ik vrede mee, maar dat alle mensen om mij heen ook 4+ maanden zoet zullen zijn met een vreselijke ziekte omdat er “liever geen antibiotica wordt uitgeschreven” was voor mij echt niet van deze wereld.

Ik baal enorm van de gebrek aan informatie en hoe de ziekte wordt betutteld. Ik wens iedereen enorm veel beterschap en een snel herstel toe. Opdat er in de toekomst wel iets gevonden wordt tegen deze vreselijke ziekte.

Reageren
    Blij moe bij kinkhoest

Ook ik ben positief getest op kinkhoest. Had hevige hoestbuien waarbij ik het bewustzijn verloor en tintelingen kreeg over heel mijn lijf. Heel angstig voor mij maar ook voor de omgeving. Taai slijm wat ik ni kreeg weggehoest. Een kennis, hij is fysiotherapeut, is tien begonnen met het kloppen van de longen. Door de trillingen kwam iig het slijm in beweging en kon ik het ophoesten. Toch bleven de hoestbuien aanhouden en ook de vermoeidheid. Heb ook veel last van oorsuizen in 1 oor. Toch naar de huisarts gegaan omdat ik toch wel ongerust begon te worden. Hij acteerde adequaat en heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis voor long foto’s en bloedonderzoek. Resultaat: kinkhoest. Nu in fase dat hoesten minder is maar blijf erg moe en bij intensief praten begint het hoesten weer. Werk niet omdat energie zeer laag is en ik na inspanning weer moet rusten. Hoop toch zo dat de vermoeidheid snel overgaat

Reageren
    Kip

Hoi,
    Ik ben ook positief getest. Heb zelf moeten aandringen op een bloedtest want volgens de huisarts was het geen kinkhoest.
    Het ergste vind ik zelf de nachten. Ik kan helemaal niet slapen, op de slaaptracker hoor ik 8 hoestaanvallen per nacht. Werken doe k maar vanuit huis, een paar uurtjes per dag.
    Na 4 weken slaat de vermoeidheid wel toe, maar ook mentaal vind ik het zwaar omdat ik alleen maar binnen zit.
    Ik ben benieuwd hoe jullie het doen, wat werk betreft?
    En na hoeveel weken konden jullie ’s nachts weer doorslapen? Daar kijk ik echt naar uit!

Sterkte allemaal!

Reageren
    JS

Hallo allemaal,
    Herkenbare verhalen. In Maart 2024 ook bij mij kinkhoest vastgesteld.
    Longfoto’s laten maken (2x) en een bloedonderzoek.
    Op de foto’s was een enorme ophoping van slijm te zien, 8 weken later was dit gelukkig enorm afgenomen. Nu zijn we maanden verder en heb ik nog steeds last van hoestbuien. Er komt dan een kriebel opzetten en ik hoest dan de longen uit mijn lijf, stem valt dan eventjes weg. Dit alles duurt max een minuut. Merk ook dat de kriebel vaak bij het wakker worden en tijdens het lachen op komt zetten.
    Vraag me af of er mensen op dit forum de klachten herkennen en-of jullie tip hebben, er is helaas op het internet weinig te vinden.

Mvg

Reageren
    Lotgenoot

Dag allen, ook ik ben in augustus positief getest op kinkhoest na veel aandringen bij de HA. Enorm vervelend want de onzekerheid blijft aan je knagen. Inmiddels dus 6 maanden verder en bij het lachen of luider praten krijg je weer een mini hoestbui van circa een minuut. Erg vervelend, vooral omdat er door veel mensen geen kennis over is of wordt gebagitaliseerd. Inmiddels al twee keer een virus gehad, bij de eerste maal (2-3!maanden na diagnose) helaas lichte versie van soort gelijke klachten gekregen, voornamelijk in de nacht. Nu 3 weken geleden tweede keer echt verkouden, slijm hoopt zich een stuk sneller op en lang door spugen, heb nogsteeds last van wat slijm op dit moment. Van lotgenoten begreep ik dat dit helaas bij haar 2 jaar aanhield, wel minimale klachten vergeleken met de echt heftige fase. Het zal even duren voor volledig herstel maar wat ben ik blij dat dat heftige gehoest over is! Het komt allemaal goed, hoe vervelend en heftig die hoestbuien ook zijn. Bij mij duurde ze 1-2 weken en daarna namen ze af in frequentie, slapen was pure horror en inname was minimaal door het constant overgeven. Zorg goed voor jezelf en neem echt de tijd om te rusten, ook na de hoestaanvallen zijn je longen sterk uitgeput. Ik was mentaal helaas heel erg aan het worstelen tijdens de heftigste aanvallen, wat was de slaap tekort en ondervoeding een hel. Maar het komt echt goed, hoe vervelend het nu ook is. Sterkte allen.

Reageren
Reageer op: Kinkhoest
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.