- Astrid27 april 2024 om 06:45
Zo herkenbaar en inderdaad zwaar onderschat…mijn man begon begin februari en ik half februari met hoesten…en ja we hoesten nog steeds vooral ’s nachts…het is niet te vergelijken met een gewone hoest dit is echt anders..ik moet ook kokhalzen en m’n ademhaling stokt bij zo’n aanval…huisarts gebeld maar we moesten maar uitzieken..na 4 weken toch consult gevraagd om longen te luisteren. kon niets ontdekken.konden wel bloed gaan prikken maar heeft weinig nut omdat er geen middel is voor kinkhoest..kan wel tot 6 maanden duren ..zijn we mooi klaar mee dus.. ik hoop voor iedereen beterschap en een goed herstel
Pietje27 april 2024 om 11:33Goedemorgen,
Heel herkenbaar allemaal. Zit inmiddels in week 16 en ben weer volledig aan het werk. Omdat ik dit zelf wil en mij afleiding biedt. Heb nog steeds hoestbuien, zo vanuit het niets. En ben enorm moe. Energie is ver te zoeken. Enige vorm van fysieke inspanning zorgt voor heftige hoestbuien, waar ik dan echt weer van moet bij komen. Wanneer functioneer ik weer ” normaal ” vraag ik me af.
Mentaal begint het me soms wel op te breken. Sommige mensen hebben niet door hoe intens deze ziekte is. En anderen daarentegen maken zich enorme zorgen. Kan het mijn longen beschadigen? Wat doet dit op lange termijn?
En dat het wordt afgedaan als een griepje bij volwassenen baal ik echt van. Je moet er maar mee dealen..die stik aanvallen, verschrikkelijk en beangstigend.Sterkte voor iedereen!
ReagerenPris6 mei 2024 om 19:56Hoi Moi,
Ik ben even benieuwd hoe het nu met je gaat(kinkhoest).
Zelf heb ik kinkhoest sinds half februari en ik merk dat het verloop erg grillig verloopt.
Ook heb ik de heftige stik aanvallen niet meer, maar het hoesten blijft. Soms zijn de hoest aanvallen heftig, diep hoesten, slijm en het hoesten is pijnlijk.
Frustrerend dat er geen medicijnen zijn voor kinkhoest!
ReagerenSab9 mei 2024 om 17:10Ik zit inmiddels in de 13de week … nog steeds dagelijks fikse hoestbuien met veel slijm ophoesten . Iemand anders die ook al zolang op weg is en nog steeds zoveel last heeft van slijm ophoesten ? ( Echt een zakdoek vol zullen we maar zeggen 😂). Voornamelijk na inspanning .
Reageren
Merk dat ik mij langzaam toch wat zorgen maak . Zeker gezien het feit dat het bij mij niet vastgesteld is via een bloedonderzoek ..MOI9 mei 2024 om 23:19Hoi Pris,,
Aardig dat je inforneert.
Op zich goed en met de dag beter. Een paar weken geleden nog op spoed gezeten. Ik bleek zo hard en veel te hoesten dat er iets knapte met acuute pijn als gevolg. Longarts vermoedt dat het knappen wat ik voelde een spierscheur(tje?!?) van de binnenste tussenribspier is geweest. ( foyo’s wezrn gelukkig niks ernstigs uit).
Gelukkig was het dat maar. Wel zeer pijnlijk. Lang leve de opiaat de dagen erna 😉Ik hoest nog steeds, je merkt wanneer het die “kinkhoest” hoest is, longen zijn ook nog wat gevoelig, als je praat ineens kriebel en hoestbui..maar als het dit nog maar is. Dan ben ik blij.pretrig is het niet, maar hey, dit is niks meer tov eerstr paar weken.
Reageren
We zijn een kwartaal verder nu. Dat grillige herken ik wel.
Echt goed te pakken gehad en hoop dit niet meer mee te maken!Maeike15 mei 2024 om 21:26Hoi allemaal,
Wat geruststellend om hier jullie ziektebeeld te lezen. Natuurlijk totaal niet fijn dat jullie ook zo ziek zijn! Ik herken me hier volledig in. Eerst kriebel hoest, na 2 weken heftige stik hoest en overgeven. Ik zit nu in week 3 en ben doodop. Nul energie meer en ook mijn eetlust is weg sinds deze week. Helpt natuurlijk ook niet. Ik lig overdag op de bank en een vaatwasser uitruimen is nog teveel.
Wel een paar tips;
* slijm rustig ‘op huffelen” dat is uitademen, vrij krachtig. Dan hoef je niet zo te hoesten.
* voor de pijn in mijn ribben en rug heb ik een spijkermat, had ik al. Geeft veel verlichting bij de pijn.
* bij Stikhoest door je neus ademen dan krijg je geen paniek aanval.
* ramen open voor frisse lucht
* stomen en met stoom douchen helpt goed
* cuprum aceticum, homeopathisch zelfherstellende pilletjes
En hoestdrank altheafleur van Bloem.Heel veel sterkte allemaal ik weet hoe naar dit is!
ReagerenJo18 mei 2024 om 00:29Hallo,
Hier ook een geval van kinkhoest. Ik zit in de fase waarin het net wat beter ging en nu in alle hevigheid weer terugkomt. Volgens dr HA zal antibiotica niet meer helpen.
’s Nachts lig ik hoog (op 2 kussens). Ik heb een fles ijswater naast het bed staan om de keel te koelen in de hoop dat het strottenhoofd niet opzwelt tijdens het hoesten. Overdag drink ik ook veel koud water.
Daarnaast slik ik anti histamine (ook tegen de zwelling in de keel). En voor en tijdens het slapen gebruik ik keelspray van Dr. Vogel.
Daarnaast zorg ik ervoor dat ik het eten van slijmvormend voedsel zoveel mogelijk vermijdt (cafeïne, theeine, melkproducten, chocola etc.).
Misschien meer psychisch, maar ik heb het gevoel dat dit net de scherpe randjes eraf haalt.
En vooral zorgen dat je niet buiten adem raakt door teveel inspanning als je je even goed voelt. Ik heb gemerkt dat dat echt funest is.
Heel veel sterkte en beterschap voor alle mede-zieken!
Reagerenbianca19 mei 2024 om 10:07hoi je moet paardencapsules bestellen. ik begin er nu mee iedereen zegt verlicht de stikaanvallen. het is vreselijk heb het nu twee weken.
ReagerenDavid26 mei 2024 om 23:25Hoi hier nog iemand met de welbekende kinkhoest. Ik ben 41 en zie nu 13 weken thuis met kinkhoest! Ik heb een eigen bakkerij maar werken is nu voor mij onmogelijk! Ik ben dood en dood moe! Ik heb nog nooit in mijn leven zulke hoestbuien meegemaakt! Huisarts die geen actie onderneemt moet maar uitzieken en wachten antibiotica gehad zonder enige verbetering hoesten blijft soms lijkt het wel weer opnieuw te beginnen! Nog nooit in mijn leven heb ik me zo onbegrepen gevoeld want het is maar kinkhoest werk lijdt eronder mijn gezin mijn ik ben een vaatdoek sporte normaal 3 x in de week en kan nu niet eens 2 trappen lopen kan mijn bed niet uitkomen na die hoestbuien ben kapot kost me zoveel energie kan me niet meer goed concentreren ik wens ieder sterkte het zal ooit over gaan en voor de huisartsen die dit lezen ! Stop met de woorden het is vervelend want daar hebben we als patiënt niks aan ‘! Lees je in en verdiep je eens in de patiënt
Reageren
Dank je wel groet DavidG29 mei 2024 om 01:1913e week met kinkhoest hier. Wanneer ik dacht veel achter de rug te hebben krijg ik vannochtend na het ontbijt een stikaanval. Vannnacht net wakker geschrokken met 1 minuut op zoek naar adem. Ik ben terug bij af, weer aanstig en vol verbassing. Het ging de goede kantop…… KNO zei dat mijn luchtwegen nogaal geïrriteerd zijn en daardoor snel hees. De spieren zijn verkrampt en met schuurtjes en daardoor stik ik soms. Moet geduld hebben.
Reageren
Ik slik nu magzuurremmers want dat kan ook een rol spelen. Sinds een week nogal misselijk met weinig eetlust. Eergsteren zo duizellig dat ik mijn bed niet uit kon tot laat in de middag. Geen kijk op verbetering helaas. Geestelijk moe en radeloos. Huisarts zegt dat dit echt minimal 100 dagen kan gaan duren. Verder is mijn weerstand laag, dus ieder virus die rondloop krijg ik te pakken. Geen fijne vooruitzicht. Ben altijd blijven werken maar door mijn heesheid en vermoeidhed wordt het steeds moeijlijker om te functioneren.
Sterkte allemaal.Ik1 juni 2024 om 09:17Hoi saskia
Reageren
Mijn man heeft ook kinkhoest ik wil me heel graag laten testen maar wordt constant afgewezen voor een test heb jij helemaal geen klachten gekregen?Lin3 juni 2024 om 20:51Ik heb dezelfde klachten zoals iedereen heeft beschreven, al 3 weken last van hoesten en de laatste week dus ook dat ik er bijna in stik vooral s’nachts.
Reageren
Vanmorgen de assistente gesproken en moest bijna smeken om een bloedtest, krankzinnig. Kinkhoest bij volwassenen is vreselijk en uitputtend er mag niet zo laconiek over worden gedaan zoals nu gebeurt. Ik probeer nu van alles om eraf te raken. Heb as donderdag een afspraak voor accupunctuur en heb paardenmelk capsules besteld.
Wens iedereen sterkte!Mar10 juni 2024 om 21:48Ik heb sinds 29 april deze klachten. Ha vond niet nodig om te testen. Na 4,5 getest en negatief. 😔alles wat jullie omschrijven heb ik. Ik zit ook met tranen te lezen. Tranen van herkenning want ik voel mij niet serieus genomen en met een kluit in het riet gestuurd. Ik woon alleen en het gevoel dat ik stik in het ergst. Ik durf niet eens te slapen. Overal staat hoe gevaarlijk voor babies maar ik zeg het is voor iedereen heel erg naar. Ik lees dat binnen de 4 wkn het nog zichtbaar is in je bloed en daarna niet meer. Meanwhile tob ik verder. Tja bel de ambulance als je stik dan denk ik heb je dit gevoel ooit gehad??? For real? Je stikt tranen lopen ovet je wangen want je hebt geen lucht. Bellen ja ja dan ga je de pijp uit. Dank allen voor het delen van jullie ervaring.
ReagerenMar10 juni 2024 om 21:56G en hoe gaat het nu? En is er verbeteriing? Ben ook blijven werken maar weet niet of er begrip is als het niet aangetoond kam worden. Maar het kam niet anders. Wil ik naar KNO mag het niet! Je moet smelen om geholpen te worden.
ReagerenMaartje16 juni 2024 om 19:39Natuurlijk, ik zal je verhaal wat logischer laten lopen:
Het verhaal van mijn vriend begon met Pinksteren. Hij begon te hoesten, en voor de grap zei ik weleens: “Straks stik je er nog in!” Ongeveer twee weken lang had hij last van hoestbuien. In de derde week kreeg hij plotseling een stikaanval na het hoesten. Ik belde de ambulance, maar zij zeiden dat het waarschijnlijk een virus was en dat hij het moest uitzieken.
Drie dagen later had hij ’s nachts weer zo’n vreselijke stikaanval. Hij kreeg geen lucht binnen en hapte naar adem, ik werd er wakker van. Het was vreselijk heftig om te zien, een ware hel. Ik belde opnieuw de ambulance, en toen zij aankwamen gebeurde het weer omdat hij moest praten. In het ziekenhuis werd hij onderzocht; zijn zuurstofwaarden waren goed (op het moment van stikken ook) en er waren geen verhoogde ontstekingswaarden. We werden weer naar huis gestuurd. Gelukkig houdt zo’n aanval altijd weer op uit reflex.
Nu, een week later, gaat het beter. Hij heeft geen stikaanvallen meer gehad. De dokter noemde het laryngospasme, een reflex van de keel. Hij is getest op kinkhoest, maar daar nog geen uitslag van, maar als ik al jullie verhalen lees…
Wat hem helpt als hij hoest, is om daarna door de neus in te ademen. Hij vermijdt crackers en volkorenbrood omdat die in zijn keel kunnen blijven steken en dan dat nare gevoel weer opkomt dagen. Hij heeft altijd water bij zich, wat ook helpt. De nachten zijn nog wat onrustig. Hij heeft vooral veel last van slijmproductie en hoest nog ongeveer twee tot drie keer per uur. De intensiteit van het hoesten neemt langzaam af. We zitten nu in week vier. Zelf heb ik dezelfde klachten, maar dan enorm afgevlakt. Destijds ben ik in 2019 gevaccineerd met DKTP.
Zwaar onderschat dit.
Reageren