Zoeken Vraag het forum

Benauwdheid

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • ANoniem

Hallo, als ik snel praat en veel merk ik vaak dat m’n adem stokt. Als ik m’n mond wijd open doe en dan inadem komt het niet diep, stokt het en raak ik in paniek. Gelukkig is m’n neus niet meer vol(mbv jarenlange neusspray) dus adem ik gelijk door m’n neus. Dan gaat het weer.

Zonet met een vriendin door de kou (-6) gefietst in d’r wind en merk ik weer aan m’n Mondademhaling dat het stokt. Heel eng. Ik ben bang geen lucht te krijgen en dood neer te vallen.

Ook nog zon situatie, na een flinke hardlooptocht (ik was ongetraind) kwam ik super vermoeid over de finish. Ik was blij gehaald te hebben en moest keihard huilen. Maar hierdoor stokte m’n mondademhaling ook en werd ik enorm benauwd. Heel eng geen lucht te krijgen!

Wat is dit nou toch ?

15 reacties
    Reageren
    John (moderator)

je moet gewoon eens wat meer door je neus ademen en minder door je mond. En al zeker als het buiten zo koud is. Niet raar dat je adem stokt.

Reageren
    Anoniem

En met dat snelle praten en dat hardlopen dan?

Ik heb ook steeds als ik diep ademhaal dat ik het gevoel heb dat het stokt? Ik ben heel angstig met de ademhaling.

Heb ook astma sinds paar maanden maar gebruik goed m’n pufjes maar ben bang te stikken.

Ben zo bang voor stikken en dat stokkende ademhaling was zo nare ervaring. Denk er nog vaak aan terug.

Reageren
    John (moderator)

Je moet minder op je ademhaling letten. Hoe meer je daar op gaat letten, hoe meer klachten je gaat krijgen. je gaat beslist niet zo maar stikken hoor.

Reageren
    Anoniem

Kan je echt stikken door astma!?

Ik ga m’n pufjes goed maar soms stokt m’n ademhaling. Alsof m’n keel dichtgeknepen word. M’n stem gaat dan ook anders klinken. Vind dat zo eng! Hoe kan het?

Reageren
    John (moderator)

Je stikt niet door astma. Dat komt omdat je zo in paniek bent omdat je bang bent dat je stikt.

Reageren
    Anoniem

En met dat hardlopen dan over die finish? En ik praat erg snel van mezelf. En had er nooit eerder last van dat ok benauwd was na of tijdens het praten. Maar nu word ik benauwd na snel praten of lachen.

Reageren
    John (moderator)

Dat kan door de astma komen.  Ga naar de huisarts…

Reageren
    Anoniem

Datkan bij astma dus heel normaal? Benauwdheid na wind en koud en dan daarin bewegen, snel praten, spanning en stress?

Reageren
    John (moderator)

Ja dat kan

Reageren
    Anoniem

Ik ga morgen op wintersport maar ben bang daar zo benauwd te worden. En ik durf gewoon niet de piste ofzo op als er ergens geen directe medische hulp is. Ben bang geen lucht te krijgen. Via de neus gaat het eigenlijk altijd wel goed.. maar nu laat op de avond ben ik ook wat benauwd ofzo. Ik gebruik seretide 2x daags en ventolin zo nodig.

Reageren
    John (moderator)

Je maakt je veel te druk.

Reageren
    Anoniem

Maar bij kou en wind, en vooral bovenop de piste ben ik bang benauwd te worden. Maar heb m’n pufjes altijd bij me. Als ik de pufjes meeneem en zo dan kan er niks mis gaan toch?

Reageren
    John (moderator)

Je moet je eens niet zo druk maken en gewoon lekker op vakantie gaan. Je zit je nou al zo druk daarover te maken dat je het vanzelf al benauwd krijgt

Reageren
    Anoni

U heeft gelijk. Maar wil graag een beetje geruststelling. Dat als ik elke dag de pufjes neem de grote astma aanvallen misschien niet meer voorkomen ofzo. Of dat je er niet dood van kan gaan etc. M’n longinhoud was bij de longfuxtietest trouwens 98% ofzo. Dus ik weet niet echt wat ik heb. Ben inderdaad wel veel bezig met m’n ademhaling. En soms komt dat gevoel van vaccuum zuigen. Maar ik weet dat dat een symptoom is van hyperventilatie. Ik ben zoekende wanneer ik nu last van astma heb en wanneer hyperventilatie.

Reageren
Reageer op: Benauwdheid
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.