- Moeder4 november 2022 om 17:08
Zo kwam mijn zoon vanmiddag thuis. Was op school gebeurd omdat hij even moest wachten tot hij naar de WC mocht. Wat moet ik hier aan doen. Wat is aan de hand. Gaan ze er grapjes over maken. Hij voelde wel dat hij het niet meer op kon houden maar durfde de klas niet uit te lopen omdat hij bang was voor straf. Moet ik het op school gaan bespreken of geeft dat alleen meer aandacht.
10 reactiesReagerenJohn (moderator)
4 november 2022 om 18:06“Hij voelde wel dat hij het niet meer op kon houden maar durfde de klas niet uit te lopen omdat hij bang was voor straf.” De nood was hoog en hij plaste dus in zijn broek. Niet raar
Reageren
Maar ik zou in het ieder geval wel op school bespreken. En je zoontje moet de volgende keer uit de klas lopen als hij het niet meer houden kan. Als hij dan straf zou krijgen is het aan jou om dat op school te regelenAlias4 november 2022 om 18:32Waarom zou een 15 jarige niet durven vragen naar het toilet te kunnen? Heeft hij een sociale angst of is hij erg verlegen?
En welke straf zou hij uberhaupt gekregen hebben? Ook dat is een vreemde gedachte..
Er is wel iets aan de hand, denk ik. Of sociaal ongemak, onhandigheid, angst? Of, wat is een reden om niet naar de wc te gaan?
Zou het met hem bespreken en evt wat hulp zoeken. Ik zou niet goed weten wat op de school te bespreken, lijkt me al schaamtevol genoeg dit
ReagerenJohn (moderator)
4 november 2022 om 18:51Het schijn op veel scholen toch een probleem te zijn. Leerkrachten willen voorkomen dat er een exodus naar toilet gaat plaats vinden, om te roken, de telefoon te gebruiken of gewoon niet in de les te willen zijn. En als een leerling de klas gewoon zou uitlopen, dan volgt daar straf op. Mijn kleinzoon heeft onlangs hetzelfde probleem gehad. Hij moest nodig naar toilet om te poepen maar mocht de klas niet uit totdat de les afgelopen was. Die is dus wel gewoon de klas uitgelopen en naar toilet gegaan. Over die straf die daarop volgde heeft mijn dochter een hartig woordje met de directeur van de school gesproken. Geen straf dus
ReagerenMoeder4 november 2022 om 19:04Bedankt voor jullie reactie. Hij is geen zoontje John maar bijna 1.80. Hij zal een volgende keer gewoon uit de klas lopen. En ook eerder vragen of hij mag als het dringend wordt. Hij heeft het wel gevraagd Alias en mocht wel maar moest wachten tot eind van een uitleg of zoiets. Heeft nog met zijn hand gezwaaid maar pas toen zijn broek nat werd dus dat was duidelijk te laat. Dilemma is nu of ik nog naar de school ga. Ik denk dat het geen volgende keer gaat gebeuren. Hij begrijpt nu dat straf voor weglopen dan niets voorstelt.
ReagerenAlias4 november 2022 om 19:04Echt schandalig dat zoiets gebeurt en je als jongere dan voor jezelf moet kiezen!
Reageren
Als het wordt gevraagd, moet een leerkracht op zichzelf vertrouwen dat hij/zij dat aankan. En op de leerling dat die te vertrouwen is…
Maar goed, straf is natuurlijk nooit mogelijk voor naar de WC moeten. Wat zou een gepaste straf zijn? 🙃Moeder4 november 2022 om 19:29Geen idee wat de straf is, je mag niet zonder toestemming uit de les. Al hij dat doet om op de wc te gaan appen dan moet hij die straf. Als hij zo erg moet plassen ga ik er voor zorgen dat hij die niet krijgt. Er hebben vriendjes gebeld hoe het ging. Die zeiden dat hij te lang moest wachten, maar goed hij had al begrepen dat hij het ook te laat had gevraagd dus dat zei hij ook tegen die vrienden. Ik vind het goed dat hij ook zijn verantwoordelijkheid ziet. Nu nog ga ik naar de school maandag.
ReagerenAlias4 november 2022 om 19:32Ik bedoelde het eigenlijk retorisch.. er is naar mijn mening nooit een reden voor straf hiervoor. Slaat nergens op, straf heeft geen enkele meerwaarde.
ReagerenMoeder4 november 2022 om 21:04Klopt Alias. Wat John zegt zal ook wel gebeuren. Ze kunnen ook geen camera op de toiletten hangen. De les moet ook niet teveel verstoord worden. Hij is daar een beetje het slachtoffer van geworden. Eindelijk een man hier die in zijn broek heeft geplast, jullie begrijpen dat mijn dochters en ook ik hem voor waren. Ik weet dus ook wel hoe beroerd dat voor hem was en voor een man erger. Hier alles OK, ik ga er van uit dat hij het zelf oplost. Hij was aan het begin van het uur vergeten te plassen, dus dat zal toch niets medisch zijn?
ReagerenJohn (moderator)
4 november 2022 om 21:10Een ongelukje en niet meer dan dat
ReagerenMoeder5 november 2022 om 09:33Meer is er niet aan de hand, maar in de klas is voor een jongen een beetje ongelukkig moment. Had hij hier beter voor de deur kunnen hebben.
Reageren
Ik denk eigenlijk dat iedereen er wel van geleerd heeft. Dat zal ook wel voor de docent gelden. Een jongen die in angst zit dat hij het in zijn broek gaat doen steekt van de les nog maar weinig op. Een moeder van een dinnetje van mijn zoon wilde met me mee om hem dat aan zijn verstand te peuteren. Ik denk maar dat ik dat niet ga doen. Mijn zoon is weer rustig en ik heb de zaak mede dankzij jullie ook van alle kanten bekeken. Reacties van vriendjes en dat dinnetje zijn positief. Een paar vertelden dat zij het ook nog wel eens in hun broek hadden gedaan. Dus dat loopt wel goed en daar moet ik niet onnodig in roeren.