- Anoniem17 januari 2016 om 12:08
Ik heb ongeveer 1x per maand herpes uitslag in mijn neus (slijmvliezen van één neusgat zijn dan gezwollen en staan vol met diverse koortsblaasjes en later korsten). Het begint nu toch wel érg vervelend te worden omdat het erg pijnlijk is en een zeer nare/rotte geur verspreidt (alleen ruikbaar voor mezelf, hoop ik).
Wat ik erg lastig vind is dat na 2-3 dagen de scherpe pijn zich verspreid naar één van mijn ogen (altijd aan de zijde van het aangedane neusgat). Mijn oog voelt droog, prikt bij iedere knipper en ik kan geen lenzen dragen. De pijn is er +/-2 dagen en neemt dan af.
Kan ik hier iets aan doen??? (ik gebruik lysine, vitamine c, zink etc.)
20 reactiesReagerenJohn (moderator)
17 januari 2016 om 12:18Ja er is wel een mogelijkheid.
Reageren
Ga naar de huisarts. Overleg met de huisarts om een langere kuur met een antiviraal middel te doen. Dan zul je in ieder geval minder last van uitbraken hebben. Dan heb je ook minder last van je oog want ook dat zijn klachten van een herpes infectie.
Ben je man of vrouw?Anoniem17 januari 2016 om 15:52Ik ben vrouw. Heb altijd al herpes (neus/mond) gehad maar uitbraken zijn vrijwel continu aanwezig sinds vakantie zuid-amerika. Om gek van te worden.
ReagerenJohn (moderator)
17 januari 2016 om 16:17Omdat je ook klachten van je oog hebt, moet je er rekening mee houden dat ook eventuele cosmetica die je voor je ogen gebruikt dus besmet kan zijn en je jezelf daar telkens weer mee kunt besmetten.
Reageren
Ga in ieder geval naar de huisarts.Anoniem17 januari 2016 om 18:00Bij herpes is het ook goed om naar eventuele achtergronden te kijken, stress, leefwijze, verder kunnen elektromagnetische velden een stressreactie geven in je lijf.
Reageren
Verder is het goed om arginine in de voeding of eventueel supplementen te vermijden. Arginine zit oa in chocolade en uien. Verder juist voedingsmiddelen eten waar lysine in zit, zoals vlees en avocado.
Dacht zelf ook meteen aan lysine maar dat gebruikt een van de vraagstellers al. In sommige supplementen zit trouwens calciumfosfaat en daar moet je niet teveel van binnenkrijgen. Van lysine mag je trouwens best een redelijke dosis gebruiken en als je gauw last hebt kan je beter ook een onderhoudsdosis gebruiken als je geen klachten hebt.
Er zijn wel andere voedingssupplementen die zouden kunnen ondersteunen, als magnesium, calcium en msm. Verder ook eens kijken naar de zuur/baseverhouding in je lijf.maak me zorgen27 februari 2017 om 14:17Maar word je echt blind als die virus in je ogen komt? Ik ben bang dat ik het in mijn oog heb. Ik voel constant gebrand onder mijn oogbol en het is rood.
ReagerenJohn (moderator)
27 februari 2017 om 14:20Je wordt daar niet meteen blind van. Maar ga wel met de klachten naar de huisarts en laat naar je oog kjjken
ReagerenSandra2 oktober 2018 om 18:13Heel herkenbaar dit, hier ook herpes in neus. Pijn in mijn gezicht en ogen. Best eng eigenlijk
ReagerenAnoniem2 oktober 2018 om 19:49Voor je ogen moet je naar een kundige oogarts, als je herpes in je oog hebt, of denkt te hebben, zal je een lissamine aan kleuring moeten hebben, vrij simpele en snelle test.
Dat je dit soort uitbraken hebt, komt veelal voor met je levenswijze, stress en voeding, ook de zon en de kou kunnen dit veroorzaken.
Als je dit op een rijtje hebt zal je merken dat het minder word.
Herpes zal nooit verdwijnen en altijd terug keren, pas er dus mee op waar je het inwrijft!
Niet aan je ogen pulken of andere delen van je lichaam, was je handen goed, en de rest.
Voor de gewone herpes kan je zinkzalf gebruiken, dit soort uitbraken voel je aankomen, ik in iedergeval wel want dan begint het te branden bij mijn lip, en het komt altijd rond de zelfde plek terug.
Succes met druppelen en zinkzalf halen 😉
ReagerenIng3 maart 2019 om 08:55heeft echt niet alleen met leefwijze te maken hoor. Ik heb het bijna iedere maand rond mijn menstruatie, soms in extreme vorm. Lip is dan een extreme botoxlip en gaat ontsteken. Nu weer op lip en in neus. Oog prikt ook. 1000mg lysine en smeren met aciclovir. Zinkzalf in een lachertje
ReagerenOriginele vraagsteller6 mei 2019 om 12:00Nog steeds last van uitslag in mijn neus maar de frequentie is 1x per half jaar ofzo. Gebruik nu een antiviraal middel (medicatie) op het moment dat ik het aan voel komen en blijf het op die manier voor. Laatste jaar geen uitbraken op lip of mond meer gehad.
Dus erg blij met deze oplossing! De huis, tuin en keuken middeltjes deden niets voor mij. Het duurde wel even voor ik een arts had gevonden die het wilde voorschrijven. Iedereen ziet herpes als cosmetisch probleem en nemen het voor mijn gevoel niet serieus.
ReagerenAnoniem26 november 2020 om 16:05Kan de infectie ook heel hoog in de neus zitten? Kunnen hier complicaties door ontstaan?
ReagerenJohn (moderator)
26 november 2020 om 16:06Dat is niet onmogelijk
ReagerenAnoniem26 november 2020 om 16:12Kan dit langere tijd klachten geven van afsluiting van de buis van Eustachius en herhalende blaasjes vorming in de neus?
En welke complicaties zouden op kunnen treden?
ReagerenJohn (moderator)
26 november 2020 om 16:15Die vraag kan ik zo helaas niet beantwoorden. dat is een vraag voor de KNO arts
Reageren