- Anoniem24 november 2015 om 14:37
Beste mensen,
Ik ben een jongeman van 22 jaar en rook nu al 6 jaar en al 3 jaar een pakje per dag…
Een aantal weken geleden begon ik steeds vaker keelpijn te krijgen, alsof er aan de linkerkant van mijn keel een soort mesje zit die maar niet weg te slikken is. daarbij heb ik de afgelopen 3 weken erge last van een vieze smaak in mijn mond en van amandel stenen. De keelpijn word overigens erger naarmate de dag vordert met veel slijm wat ik moeilijk kan wegslikken.
Hoe alarmerend het ook mag zijn, ik blijf gewoon door roken. Nu heb ik vandaag eens voor de eerste keer in een spiegel mijn keel goed geïnspecteerd met fel licht . Ik heb hierbij op een van mijn amandelen een wond gevonden die niet bloed maar wel open is.
Ik begin mij natuurlijk meteen ernstig zorgen te maken dat ik kanker heb… Want ja, het internet laat je bijna niks anders meer geloven…
Nu geldt mijn vraag, moet ik z.s.m. een afspraak maken met de dokter? Of is dit gewoon een uiting van mijn lichaam die het roken schoon genoeg is?
Alvast bedankt,
Een angstige jongen van 22 jaar.
4 reactiesReagerenAnoniem24 november 2015 om 14:46roken is niet goed voor je. Ik kan je niet aangeven of het perse met het roken te maken heeft. Maar ik raad je toch af om bij open wonden door te blijven roken, daardoor kunnen deze wondjes geirriteerd raken en kan het zijn dat je verder van huis bent. Verder zou ik als ik jou was een afspraak maken bij de HA zodat je zeker weet waar de pijn in je keel vandaan komt en er iets aan gedaan kan worden. Zoals aangegeven hoeft het helemaal niet te maken te hebben met het roken, maar dat het roken ongezond is en vooral als je al last van je keel hebt en blijkbaar een wond hebt is een feit.
ReagerenJohn (moderator)
24 november 2015 om 14:55Ik denk dat het inderdaad raadzaam is om naar de dokter gaan. Het kan een ontstoken keelamandel zijn. Ook zou het beter zijn om even niet te roken. De wondjes kunnen niet alleen geïrriteerd raken, maar verder gaan ontsteken omdat roken het genezingsproces aanzienlijk vertraagd.
ReagerenAnoniem24 november 2015 om 15:28Hartelijk dank voor jullie snelle reactie!
Het is namelijk ook een feit dat ik als kind zijnde al ongelofelijk veel last had van mijn keel… zeker 6 keer per herfst/winter keelpijn en daar komt/kwam dan ook meteen koorts bij kijken…
Ik ben ook al redelijk vaak naar de HA geweest met keelklachten… Ik vindt het alleen wat gênant en hypocriet om als stevige roker herhaaldelijk naar de HA te gaan met klachten die ook veroorzaakt kunnen worden door het roken.
Ik heb net wel in een opwelling mijn pakje peuken kapot geknepen en weggegooid. Het is zo’n moeilijk spelletje… En dan heb ik het nog niet over mijn studenten inkomen en hoeveel geld het roken kost.
Nogmaals bedankt, ik ga nu (een aantal dagen) van de sigaretten afblijven en dan zal ik alsnog een keuze moeten maken.
Groet,
Lars
ReagerenPrinz8 februari 2019 om 20:41