Zoeken Vraag het forum

Niet verstaan van stemmen bij omgevingslawaai

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Stemmen niet verstaan bij lawaai

Hallo!

Sinds een aantal maanden merk ik dat ik steeds meer last heb van het niet verstaan van wat mensen zeggen in een luidruchtige omgeving. Er hoeft helemaal niet veel lawaai te zijn, het brommen van een ijskast kan al genoeg zijn. Ik heb meerdere gehoordtesten gedaan (die met een biepje langs de verschillende kanten) en die zijn altijd perfect in orde. Zo heb ik het moeilijk in bijvoorbeeld volgende situaties:

– op tv: om de gesprekken te verstaan moet ik het geluid erg luid zetten
    – groepsgesprek: wanneer meerdere mensen tegelijk praten kan ik één enkele stem niet goed verstaan.
    – achtergrondgeluid: wanneer er geluid vanuit de omgeving (bijvoorbeeld auto’s, muziek, …) aanwezig zijn moet ik de persoon een aantal keer vragen om wat hij gezegd heeft te herhalen.
    -in een auditorium: als er mensen rondom me fluisteren kan ik de spreker niet verstaan.

Ik heb gezocht op internet en kwam vaak op ‘asperge’ terecht. Ik had altijd het idee dat Asperge meer sociale beperkingen veroorzaakte en dat is niet het geval bij mij 9of toch niet dat ik weet). Ik heb sinds 3 jaar ook last van draainissen (soort van lichthoofdigheid) die komen en gaan en tot hiertoe al vaak onderzocht zijn (hersenscan, levertesten, hartonderzoek, bloedtest, oortest) maar nooit een oorzaak aantoonden.

Andere mensen spreken over concentratieproblemen, maar zelfs als ik me er erg op concentreer kan ik het niet verstaan…

Het is echt erg lastig, zowel op m’n werk waar ik constant ‘wablief’ moet zeggen, als thuis waar ik de tv erg luid moet zetten als er geen ondertitels zijn. Is dit herkenbaar voor iemand en heeft er iemand enige tips voor een verder mogelijke stap? Medicatie, dokter, onderzoek,…..

Héél erg bedankt voor jouw raad!

Laura

5 reacties
    Reageren
    Robin

Dat heb ik ook, nu al ongeveer twee jaar. Na het eerste jaar kreeg ik ook last van hyperacusis. Als je je oren een tijdje de rust geeft, dan heb ik het gevoel dat ik soms wel wat beter hoor als er lawaai op de achtergrond is. Hoe oud ben je eigenlijk?

Mvg,

Robin

Reageren
    Jans40

Oja, dat herken ik ook wel, vooral vroeger toen er nog videorecorders waren en die dan na de film niet uitgezet werden. Gek werd ik daar van. En ijskastgebrom. Zo hinderlijk. Ik heb helaas geen oplossing.

Jans40

Reageren
    robin

Als je wilt kan ik je wel mijn truucjes en oplossingen meegeven, maar geef dan eens een seintje dat je deze site nog leest.

Reageren
    Joost

Hai, die trucjes en oplossingen wil ik wel weten…

Reageren
    robin

Hey Laura, dat heb ik ook, zin om er eens verder over te spreken?

Reageren
Reageer op: Niet verstaan van stemmen bij omgevingslawaai
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.