- Anoniem4 juni 2014 om 15:51
Hallo iedereen,
Ik ben een jonger van 19 jaar zit eigenlijk met een groot probleem waar ik al een ruime tijd last van heb. Mijn stem is niet zoals die hoort te zijn. Ik heb altijd een normale stem gehad(ook nog toen ik de baard in de keel kreeg), tot een paar jaar terug. En heb er nooit echt iets aan gedaan totdat ik ongeveer een half jaar geleden de knoop doorhakte en met het probleem naar de dokter ging. Uitgelegd dat ik een stem heb die moeilijk boven geluid uit kan komen. Voor mij gevoel wordt het geluid door ‘iets’ belemmerd. Het is een knijpend gevoel in mijn keel. De dokter heeft me door verwezen naar de KNO-arts in het ziekenhuis. Hier hebben ze via mijn neus en mond gekeken naar mijn stembanden en strottenhoofd. Deze waren beide in orde en ik zou met mijn strottenhoofd en stembanden eigenlijk een ‘perfecte’ stem moeten hebben. Nu heb ik ongeveer 10 lessen gehad bij een logopediste. Zij hielp mij met oefeningen ‘om terug te gaan naar de aard van het spreken.’ Dus ademhalingsoefeningen etcetera. Nu heb ik mezelf ‘wijs gemaakt’ dat het door die oefeningen beter gaat, als soort van positieve vibe voor mijzelf. Ik weet echter nu weer dat de logopediste nauwelijks heeft geholpen. Ik merk gewoon nog steeds dat het probleem niet over gaat. Er lijkt echt nog steeds iets in de weg te zitten ergens in de buurt van mijn stem? Nu is het ook zo dat wanneer ik ga fitnessen of heb gefitnesst, dat ik veel beter ben te verstaan. Die druk/knijpend gevoel rond mijn stem is dan een stuk minder.
Heeft iemand enig idee wat heb kan zijn… Moet je zelf eens nagaan dat je de hele dag door praat en dat het er gewoon niet lekker uitkomt 🙁 Zo frustrerend! Ik kan niet eens uitleggen hoe erg dit is….
Alvast bedankt!!!
1 reactieReagerenJohn (moderator)
4 juni 2014 om 19:21[quote]Nu is het ook zo dat wanneer ik ga fitnessen of heb gefitnesst, dat ik veel beter ben te verstaan. Die druk/knijpend gevoel rond mijn stem is dan een stuk minder.[/quote] Dat is wel opmerkelijk. Misschien moet je een keer naar de fysiotherapeut gaan en naar je nek- en halsspieren laten kijken.
Reageren