Zoeken Vraag het forum

Al anderhalve maand mijn stem kwijt (de hoge stem)

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • wjb87

Hallo,

Van ongeveer 22 t/m 27 mei heb ik een flinke griep te pakken gehad met 40 graden koorts op dag 2. Op dag 4 kreeg ik ernstige hoestbuien, waardoor ik op dag 5 mijn stem kwijt was. Pas na enkele weken had ik mijn normale stem weer terug, ik kon er zelfs weer mee zingen.

Nu komt het:
    Zoals je weet, kan het strottenhoofd twee stemmen (stemregisters) voortbrengen: de normale stem waarmee je praat en ook kunt zingen, maar ook de hoge stem waarmee je bijvoorbeeld een octaaf hoger kunt neuriën, of waarmee mannen wel eens vrouwen imiteren.

Die hoge stem ben ik tot op de dag van vandaag (8 juli) nog steeds kwijt. Wanneer ik mijn hoge stem probeer te gebruiken, komt er geen geluid uit. Alleen als ik met heel veel kracht lucht erdoorheen pers, komt er soms ineens een harde toon uit. Maar bij normaal gebruik gebeurt er niets. Terwijl bij dit alles mijn normale stem het gewoon doet, daar is niets meer mis mee…

Omdat het zo lang duurt en er geen verbeteringen meer optreden, vraag ik me af wat dit zou kunnen zijn… Iemand?

5 reacties
    Reageren
    Inez

Ik weet precies wat je bedoelt
    ben een tijdje geleden ook flink ziek geweest,
    was 6 dagen mijn stem volledige kwijt, en nu ongeveer een maand later kan ik nog steeds de hogere noten niet halen.
    Alleen inderdaad als je flink je best doet komt er een schriel piepje uit. Niet echt wat ik normaal noem.
    Dus mocht iemand antwoord weten, wij wachten met smart 🙂

Reageren
    Amber303

Een logopedist kan u hierbij helpen, verwijzing via de huiarts.
    Probeer niet met teveel kracht geluid eruit te krijgen, dit beschadigd uw stembanden!

Reageren
    wjb87

Ik vraag me af: moet ik wel naar een logopedist, of naar een KNO-arts? Als ik op het Internet zoek, zie ik allemaal veel voorkomende aandoeningen als stembandknobbels of -poliepen (en ook zeldzame aandoeningen als stembandkanker, dus daar ga ik niet echt van uit). Ik heb de laatste tijd ook vaak het globusgevoel in mijn keel, maar ik weet van mezelf nooit of er dan echt iets zit, of dat het gevoel ontstaat doordat ik me druk maak dat ik iets heb (ik ben zo hypochonder als het maar kan)…

Reageren
    Amber303

Ik zou zoiezo even langs de huisarts gaan. En ik weet niet hoe oud u bent, maar wanneer u ouder wordt veranderd de stem ook, de stem wordt dan lager en hoge tonen zijn moeilijker/niet meer te bereiken. Een logopedist wordt vergoed door de verzekering, basispakket. Dus daar hoeft u het niet voor te laten. De logopedist kan bepalen of u zich wel/geen zorgen hoeft te maken en u al dan niet weer doorsturen naar de KNO-arts.

Reageren
    Esther

Ik zou gewoon even naar de huisarts gaan met uw klachten. Een globusgevoel en een verandering in de stemklank is voldoende om serieus te neme als klacht. Zeker als de klachten aanhouden en niet vanzelf weer verdwijnen zoals bijvoorbeeld bij een onschuldig KNO virus.

Reageren
Reageer op: Al anderhalve maand mijn stem kwijt (de hoge stem)
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.