Zoeken Vraag het forum

Onvolledige sluiting stembanden

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniempje

Hallo,

Ik zit met een vervelend probleem. Een tijdje geleden werd er bij mij een tumor ontdekt in de borstholte. Dit was non-hodgkin. Inmiddels 8 chemokuren verder en binnenkort de pet-scan. Aangezien de stembanden in een loep door het borstgebied lopen heeft de tumor een stemband aangetast.. De arts weet niet of dit een blijvende schade of slechts een kneuzing is.. Het is niet zo dat de stemband stil staat, hij beweegt wel degelijk alleen mijn stem is niet meer wat het was. Na 1x logopedie gehad te hebben en vaak geoefend te hebben thuis weer langs de KNO-arts in het AVL geweest en die zei al verbetering te zien! ( meer beweging ) Ik vond dit best apart want ik merkte er in me stem eigenlijk weinig van. Hij zei dat het met logopedie vaak wel grotendeels te verhelpen is maar het zal nooit meer 100% me eigen stem worden. Dan zou ik eventueel nog me stemband kunnen laten opspuiten zodat deze meer naar de ander toe beweegt en sluit. Nu vraag ik me af wat ik me hierbij moet voorstellen. Zodra ik hard wil praten of roepen kost dit ontzettende moeite, en veel lucht. Ook schiet me stem dan erg omhoog waardoor ik een soort vervelende piep stem krijg. Ook wil het wel eens gebeuren dat er gewoon bijna geen volume uit komt en me stem juist wat lager word. Normaal praten gaat nog wel redelijk eigenlijk maar ook niet altijd. Aangezien ik nog vrij jong ben (21 jaar) maak ik mij hier best grote zorgen over. Omdat uitgaan en feestjes op deze leeftijd er natuurlijk bij horen en je wel graag jezelf verstaanbaar wilt kunnen maken of kletsen met mensen in een rumoerige/muziek omgeving.. Ik ben benieuwd of er mensen zijn met ervaring op dit gebied of mij kunnen vertellen in hoeverre dit goed komt?

Alvast bedankt.

1 reactie
    Reageren
    bb

Hey, hoe is het nu met je? Ik heb zelf door een operatie die fout is gegaan veel moeite bij het spreken en pijn. Ik weet sinds een weekje dat er niks meer aan te doen is en daar heb ik erg veel moeite mee. Ik ben 19 en een extravert persoon en vind het heel moeilijk de moed niet op te geven. Bij mij zijn de klachten erg wisselend. Ik weet wel een hoop maar nog niet precies wat allemaal werkt en wat niet. In de tijd dat ik intensief logopedie deed ging het beter maar ik weet niet zeker of dit in direct verband staat. Ik zou wel meer erover willen praten maar aangezien je berichtje best oud is kijk ik eerst even of je antwoord.

Groetjes bb

Reageren
Reageer op: Onvolledige sluiting stembanden
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.