- anoniem3 september 2010 om 21:41
hallo,
ik krijg al sinds een paar maanden door dat het bot in mn neus steeds groter word, ik weet dat het normaal is dat je een bot in je neus hebt zitten, maar het word hier toch wel heel erg. ik hoef mn neus al aan te raken en voel al een dikke rots. als ik goed van dichtbij kijk, zie ik wat wits en als ik aan mn wang trek komt er een witte punt omhoog. ik ben bang dat het ook steeds erger word. vroeger had ik nog gewoon een mooi neusje 🙁
is dit erg? wat moet ik doen?
ik weet dat dit dom klinkt maar ik durf niet naar de doktor, ik heb een soort van fobie denk ik, maar ik ben bang dat het iets heel ergs is en dat ik een operatie moet ondergaan ofzo.bedankt alvast.
10 reactiesReagerenAnoniem7 september 2010 om 13:21Als jouw neus op korte termijn steeds groter wordt dan zul je dat toch even door de huisarts moeten laten beoordelen om vast te stellen wat er aan de hand is met de neus. Het is vreemd dat de neus groeit en dat de neus zo snel groeit. Heb je er pijn aan of is het rood en gezwollen? En is dat witte misschien pus afkomstig van een bacteriële infectie?
Reageren
Wil je laten weten welke diagnose de huisarts heeft gesteld?Serge8 september 2010 om 19:51Zit je in de puberteit en lijkt het alleen maar dat je neus langzaam groeit of zie je echt een heel duidelijk plaatselijk verschil met een paar maanden geleden? Lijkt me echt iets voor de huisarts die de neus kan onderzoeken.
Reagerenanoniem8 september 2010 om 19:56Het doet geen pijn, soms voelde ik het wel eens prikken. Het witte is geen pus ik weet haast zeker dat dat witte het bot is, maar het is niet opgezwollen, ook niet erg rood maar je ziet wel kleurverschil. (het is roder op die plek dan op andere plekken van mn neus)
Reageren
Bah ik word er bang van en durf niet naar de dokter maar ik denk dat ik dat maar even moet doen dan.. bedankt voor je antwoordAnoniem8 september 2010 om 20:08Het is niet uitzonderlijk dat de bult die je beschrijft een chondroom blijkt te zijn. Dit komt vaker voor met namen rond de puberteit en bij oudere mensen.
Bottumoren zoals chondromen kunnen goedaardig (benigne) of kwaadaardig (maligne) zijn. Goedaardige bottumoren komen relatief vaak voor en kwaadaardige zijn zeldzamer.
Bottumoren veroorzaken meestal pijn en een knobbel op de plek van de tumor.
Laat de huisarts de neus even onderzoeken voor de zekerheid.
ReagerenAnoniem9 september 2010 om 17:04Wow… eng verhaal. En ik zit dus wel in de pubertijd.
Ik heb geen pijn aan mijn neus, betekend dat dan dat ik geen tumor heb of is dat niet zeker? En hoe voelt die knobbel dan aan? Want als het goed is voel ik gewoon puur bot, ookal voelt het aan de linkerkant van mijn neus meer als een bultje dan de rechterkant. Aan mn linkerkant staat het ook meer omhoog.Wat voor effecten hebben die tumoren verder? Heb je nog een beetje meer info erover? (zonder me bang te maken haha)
Reageren
bedankt voor je antwoord in ieder gevalAnoniem9 september 2010 om 17:14Ik dacht eerst ook misschien lijkt het allemaal maar zo, maar ik zie duidelijk verschil. 2 jaar terug had ik nog gewoon een normale neus, niks aan op te vallen, nu voel ik alleen maar bot op een bepaalde plek, heb dat nooit gehad. Ik kan zelfs op die plek haast geen vel meer vastpakken. Erg eng.
ReagerenSelma roffa.13 februari 2013 om 19:46ik heb ook een groeiende botje aan mijn linkerkant van mijn neus. Ik schaam me echt kapot, het lijkt wel een rots van de zijkant. Kan ik het opereren bij een ziekenhuis ? En kost dat geld? Vroeger had ik zelf ook een heel mooi neusje, nu ik in de puberteit zit is het gaan groeien, waardoor ik me erg schaam.
ReagerenTim13 februari 2013 om 21:00Ik krijg niet helemaal een beeld over het aspect van je neus. Wellicht is het zinvol daar een foto van te sturen, zowel een vooraanzicht, een dwars aanzicht en een foto genomen van de ingang/onderkant van de neus (dus met ook de bovenlip erbij, als het ware zodat je de neus inkijkt).
Dan is er wellicht iets zinnigs te zeggen.Groet, Tim
ReagerenAnoniem20 mei 2016 om 15:23Hoe is het afgelopen met je neus ?
Reageren
Wat was het ? en wat kon je eraan laten doen ? Grwiebe9 februari 2019 om 13:55ik heb dit ook alleen ik heb er geen last van ofzo. geen idee wat dit is kan iemand mij helpen. ik heb het trouwens al best lang. maar niet toen ik klein was ben nu 15
Reageren