- Jaap17 november 2025 om 18:47
Goedemorgen,
Ik heb sinds een paar dagen keel en oorpijn aan 1 kant. Het is niet heel erg maar ik voel het wel constant. Nu zie ik dat dit bij de symptomen van keelkanker hoort. Ik ben bang voor hpv in mijn keel en dat daaruit kanker ontstaat. Ik heb vaker keelpijn maar dit voelt anders en naar mijn idee heb ik nooit last van mijn oren. Moet ik actie ondernemen en er vroeg bij zijn? Of denk ik veel te paniekerig en is dit niet aan de orde.
Groeten,
Jaap, 29 jaar3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
17 november 2025 om 20:14Je denkt wel paniekerig , ja. Keelkanker ontwikkelt zich niet in een paar dagen en het lijkt me logischer dat je keelamandel aan de kant van het pijnlijke oor gezwollen is en oorpijn geeft!
ReagerenJaap17 november 2025 om 23:16Bedankt voor je antwoord!
Reageren
Gaat dit vanzelf over? En wat kan ik hier het beste tegen doen?
Peter (huisarts)
18 november 2025 om 17:57Een keelontsteking (bacterieel en viraal) kan vanzelf overgaan, ja. Koorts kan een leidraad zijn. Als klachten blijven en/of toenemen EN de koorts blijft is het de vraag of je lichaam dat netjes zelf wegwerkt. Dan zijn antibiotica mogelijk nuttig.
Reageren
Je weerstand doet het werk. Je kunt bij een keelontsteking niet meer doen als pijnstilling (zo nodig) en keelsnoepjes ter verzachting.