- Maria7 oktober 2025 om 17:21
Ik heb gedurende een paar weken last van vocht achter mijn trommelvlies. Daardoor ook van een ruis in mijn oren, Volgens de huisarts is de oorzaak het langdurige gebruik van neusspray met xylometazoline. Ik moet er onmiddellijk mee stoppen en ter ondersteuning krijg ik een ontstekingsremmende neusspray. Ik zie er natuurlijk erg tegenop om weken met een verstopte neus te zitten. Maar wat moet dat moet. Waar ik het meest mee zit, is of de ruis verdwijnt nadat het vocht achter het trommelvlies weggaat. Volgens de huisarts kan dit tot 3 maanden duren. Is dit herkenbaar?
2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
8 oktober 2025 om 13:38Langdurig gebruk van Xylometazoline geeft als reactie op het niet gebruiken een zwelling van je neusslijmvlies. En daardoor weer neusverstoppingsklachten. Een neusspray met corticosteroiden erin verminderen de gevoeligheid van het neusslijmvlies, maar deze werking treedt pas in na enkele dagen tot 2 weken. Daarna kan de werking zich nog meer doorzetten.
Reageren
Dus met een beetje geluk heb je binnen een week ook al effect op een de beluchting van het middenoor.
Het wegtrekken van het vocht is weer een volgende (langer durend) stap..
Houdt vol om niet weer terug te vallen tot je Otrivin verslaving/ gebruik!Maria8 oktober 2025 om 15:03Dank je wel voor je heldere antwoord. Ik neem dat het wegtrekken van de ruis dan ook langer duurt? Samen met het wegtrekken van het vocht?
Reageren