Zoeken Vraag het forum

Amandelontsteking

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo, ik heb sinds gister ontzettend veel pijn aan een kant van mijn keel. Ik zag in de spiegel dat een kant van m’n rechter amandel het erg rood en opgezet is. Ik zag ook al een paar witte plekjes op mijn rechteramandel. Vandaag koorts (38,3 met paracetamol) erg veel keelpijn, vooral bij het slikken en wit op amandel wordt erger, verspreid zich. Ik voel de pijn een beetje doortrekken naar mijn oor. Daarnaast algehele malaise. Alles doet een beetje pijn, spierpijn achtig zoals bij griep. Mijn dochter van 4 heeft op het moment een flink verkoudheidsvirus. Zij begon al een dag of 2 voor mijn klachten heel erg te hoesten. Verschrikkelijke nacht gehad met heel veel hoesten. Klaagt over soort pijn en gevoel van hartslag aan haar rechter pols. Mijn vraag is nu, heb ik een virale keelontsteking of heeft mijn keelontsteking niks met de klachten van mijn dochter te maken en is dat van mij bacterieel gelet op al die witte plekken? Moet ik het dan zsm laten behandelen, antibiotica? En wat voor symptoom is de pijn aan haar pols? Is dat gewrichtspijn? Gek dat ze haar hartslag daar voelt bonken.

25 reacties
    Reageren
    Anoniem

Bij mij ook overduidelijk zwelling van lymfeklieren in de nek aan die kant

Reageren
    Suus

Ik zou morgen de huisarts bellen en als 1 van jullie hoge koorts heeft of krijgt, de huisartsenpost.
    Dan kan een arts ter plekke bepalen of er actie ondernomen zou moeten worden.
    Zonder onderzoek kan niemand vertellen wat voor pijn je dochter ervaart en of daar nu iets mee gedaan zou moeten worden.

Reageren
    Anoniem

Ik ben bij de huisarts geweest en heb een antibiotica kuur gekregen. Nu werd ik vanochtend wakker en alhoewel het er niet ernstiger uit ziet (ook nog niet minder) zag ik bloed in mijn keel. Als ik water drink zie ik dat er een wondje zit in het slijmvlies naast mijn huig. Is dit iets om terug te koppelen aan de huisarts? Toestand in de keel is dus niet heel erg veranderd. Ben wel minder grieperig.

Reageren
    John (moderator)

Dat zou je kunnen doen

Reageren
    Anoniem

Ik dacht een wondje bij m’n huig maar nu lijkt het toch van een bloedneus te zijn. Niet dusdanig dat het uit mijn neus loopt maar bloed in neusgat en dus keel in. Lijkt niet veel te zijn/ gestopt. Is dit iets om mij zorgen over te maken?

Reageren
    Suus

Dat heeft iedereen wel eens en is niet iets om je zorgen over te maken.
    Maar als je dat wel doet, kun je het tegelijk met je vorige vraag met je huisarts bespreken.

Reageren
    Anoniem

Een antibiotica kuur van een week verder. Had ligt verhoogde ontstekingswaarde. Gelukkig werkte de antibiotica snel, na 3 pillen bijna geen pijn meer. Maandag 11 uur laatste pil. Helaas nu weer dikke amandel met witte aanslag. Wat betekent dit? De bacterie niet weg? Had ik een langere kuur moeten hebben of een andere kuur? Huisartsenpost wil me nu geen nieuwe kuur voorschrijven en morgen moet ik een vlucht halen voor werk. Wat moet ik doen/krijgen?

Reageren
    Anoniem

Kan het toch een virus zijn ook al werkte de antibiotica als een tierelier (geheel klacht vrij eind van de kuur) en nu na een dag geen antibiotica weer terug met witte aanslag en veel pijn/ algehele malaise. Uit bloedonderzoek vorig jaar gebleken dat ik al eens Pfeiffer heb gehad.

Reageren
    John (moderator)

Het zou kunnen, maar de vraag wat te doen had je dus aan je huisarts moeten stellen. Neem pijnstillers mee op reis of neem contact op met de huisartsenpost

Reageren
    Anoniem

Ik ben teruggereisd omdat huisarts het niet vertrouwde omdat het terug is gekomen. Alleen eenmaal bij de HA begon een vervangende huisarts over dat ze niet begreep waarom eerder al antibiotica was voorgeschreven want het kan ook een virus zijn. Ze noemde Pfeiffer. Ze zag geen aanwijzingen voor een abces want boog in keel niet ongelijk. Ik voelde mij toch weer net zo beroerd als de eerste keer en heb toch om antibiotica gevraagd. Nu 3 pillen verder en voel mij stuk beter. Verhoging weg en keelpijn stuk minder. Antibiotica werkt dus wederom goed. Ik snap niet hoe de huisarts ging van vermoedens van abces naar een virus dus geen antibiotica. Zeker gelet op de effecten van de antibiotica. Ik maak de kuur nu af en hoop dat het dan over is. Zit wel te denken of ik (mijn eigen) huisarts ga vragen voor verwijzing KNO.

Reageren
    John (moderator)

Bij een virusinfectie kan antibiotica soms wel de klachten onderdrukken maar het virus gaat er niet mee weg, Dat betekend dan dus dat na de antibioticakuur de klachten weer terug zullen komen net als de eerste keer.
    Een virusinfectie zul je moeten uitzieken zodat het lichaam het virus opruimt

Reageren
    Peter (huisarts)

Een keelontsteking met stippen kan zowel door een virus alsook door bacterieen veroorzaakt worden. Van de bekende forse keelontstekingen met koorts en zwelling en stippen is een deel soms veroorzaakt door een virus wat ook de ziekte van Pfeiffer veroorzaakt (het Epstein Barr virus).
    Antibiotica helpen in het algemeen niet bij virus infecties. Je eigen weerstand zal dit moeten oplossen. En dat kan sosm een lange nasleep (van weken) geven.
    De KNO arts komt eigenlijk pas in beeld als er 3-4x per jaar bacteriele keelontstekingen ontstaan waarbij er de overweging gemaakt kan worden je keelamandelen te verwijderen. Overleg hierover met je huisarts als dat het geval is.

Reageren
    Anoniem

Dank voor jullie reactie. Ik begrijp dat jullie gelet op mijn omstandigheden een virus ook niet uitsluiten? Maakt dat het anders als uit bloedonderzoek van een jaar geleden is gebleken dat ik al eens Pfeiffer heb gehad? Ook zijn de witte plekken bijna weg na 4 pillen antibiotica. Kan je echt zo opknappen van antibiotica als het een virus is? Wel is lymfeklier in nek nog aanwezig en gevoelig.
    Ik bedoelde meer overleg met de KNO arts ivm een mogelijk abces (alhoewel de huisarts daar nu dus geen aanleiding voor zag)

Reageren
    John (moderator)

Een virus is zeker niet uitgesloten. Vooral omdat de antibiotica niet werkt. Met de eerste kuur waren de klachten weliswaar ver weg maar de infectie niet want die kwam weer terug. Dat je ervan kunt opknappen heb je dus bij de eerste kuur ook al ervaren

Reageren
Reageer op: Amandelontsteking
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.