- Laura30 oktober 2022 om 17:12
Nu ongeveer 6 weken keelpijn
In de 1e week flinke ontsteking gehad met witte punten, gelukkig binnen 1 week was het weg.
Daarna kreeg ik koorts en griepklachten, binnen 1 week ook deze klachten weg. Daarna enorm verkouden en keelklachten, met name in avond en nacht droge pijnlijke keel. Van binnen is het rood.Omdat het zo lang bleef aanhouden ben ik langs mijn huisarts geweest. Geen bijzonderheden maar duidelijke een geïrriteerde keel, rood e.d.
Voor zekerheid algemeen bloed geprikt en pfeiffer. Uitslagen waren gekukkig allemaal goed, geen afwijkingen, geen ontstekingswaarde en pfeiffer negatief.
Nu mag ik het van de huisarts nog wel ruim een maand aanzien.
Ik vroeg mij alleen af, is het normaal dat een vitale keelontsteking zo lang kan duren? Ik heb dit namelijk nooit eerder zo gehad, vaak met 2 weken wel klachten vrij. Nu al 6 weken onderweg, en niet echt het gevoel dat het beter gaat. Overdag weinig last ervan, maar keel wel duidelijk geïrriteerd.
Dus mijn 2 vragen zijn, is dit “normaal”?
Verder nog wat advies? ik gebruik pijnstilling, drink veel, waterijsje zo nodig.8 reactiesReagerenLaura30 oktober 2022 om 17:12John (moderator)
30 oktober 2022 om 17:176 weken is wel erg lang… Ook al een corona test gedaan?
ReagerenLaura30 oktober 2022 om 19:11Ja, ik heb al meerdere coronatesten gedaan, negatief allemaal.
Dus dat is het ook niet.Het leek 2,5 week geleden wel beter te gaan, waren de klachten ook een stuk minder (niet weg overigens), nu weer heftig terug. Dus misschien reken ik dan niet goed als ik zeg 6 weken klachten te hebben, en moet ik het zien als losse periodes? Dan nog is het lang denk ik. In de week van 12 september is het allemaal begonnen.
ReagerenJohn (moderator)
30 oktober 2022 om 20:52Het kan en vervelende sluimerende zijn die zo nu en dan toch weer even erger terugkomt. Maar na een week zou ik dan toch teruggaan naar de huisarts
ReagerenLaura30 oktober 2022 om 21:11Bedankt voor het meedenken!
ReagerenLaura11 november 2022 om 12:17Ik ben terug geweest bij de huisarts op proef toch een keer een kuurtje gehad, en sindsdien is de keelpijn weg, en is het ook weer rustig. Nog wel een amandelsteentje gehad, maar die is ook weg. Maar ik heb sinds ik de kuur heb gebruikt globus-gevoel thv kuiltje keel, midden van slokdarm, gevoel slijmprop niet weg te kunnen slikken.
Ik ben verwezen naar de kno, huisarts verwacht niks geks, er was ook geen bijzonderheden te voelen bij lichamelijk onderzoek, dus daar vertrouw ik ook op. Ik ben bekend met heel veel spanningsklachten, bewust en toch soms onbewust. Ik verklaar het globus-gevoel echt daar aan, alleen ik heb dit nooit eerder gehad op deze manier. Het is echt het gevoel alsof iemand met z’n vinger drukt tegen mijn luchtpijp. Het gevoel is in de ochtend na het opstaan weg, in de loop van de dag treedt het op. Maar met heel veel afleiding merk ik ook dat het volledig kan wegtrekken, dus dat geeft voor mij toch wel de bevestiging dat het de oorzaak is van spierspanning. Op zich is het fijn dat de kno arts even kijkt, 7 december staat de afspraak, ik verwacht eigenlijk dat dit puur komt door stress. Ik heb al gesprekken bij de praktijk ondersteuner van de huisarts. Zo nodig heb ik een rustgevend tablet, maar ik blijf de gehele dag door dat gevoel houden, ik hou het onbewust denk ik ook in stand door te vaak te slikken, maar ik heb veel last van speekselvloed, ik moet de cirkel doorbreken, maar weet even uit ellende niet hoe.Zijn er nog tips, adviezen/ bepaalde oefeningen die ik kan doen om te die spieren te ontspannen. Ik merk aan alles dat de spierspanning veel te hoog is, want ik voel ook pijn hoog in mn rug bij mn nek/schouder spieren.
ReagerenLaura11 november 2022 om 12:23Ter aanvulling; ik rook niet, nooit gedaan, en ik drink zelden alcohol (1x per 1 a 2 maanden een keer een borreltje) ik heb goede eetlust, met slikken met eten end drinken geen klachten. Ook geen stemverandering of wat dan ook.
Dus echt de klassieke globusklachten. Ik hoop alleen dit iemand mij tips kan geven
ReagerenEttie5 december 2024 om 22:13Hallo. Ik sukkel ook al weken met keelpijn. Ben vandaag naar KNO-arts geweest. Mijn keel ziet roder dan uw keel en ze vindt dat niet echt rood eruit zien. Alles zag er goed uit dus ze begreep me niet. Om zeker te zijnxen als het blijft duren kan ik een scan laten doen met contrastvloeistof, maar ik reageer slecht op die vloeistof.
Reageren
Wat was het uiteindelijk bij jou die keelpijn?
Dank je wel!
Ettie.