- DK2 februari 2024 om 14:29
Als ik kijk naar de vragen bij de hyperventilatie herken ik veel tot bijna alle punten.
Weet nu al dat ik hoog scoor dus toch waarschijnlijk hyperventileer.
Alleen heb het in het verleden veel meegemaakt op een heftige manier.
Ben mij nu niet bewust dat ik het nog steeds doe.
Maar is het dan zo dat hyperventilatie ook op je voedsel vertering slaat?
Want brok in de keel na het eten is echt alsof eten in vast vorm weer boven komt na het opboeren.
En zou het ook te maken kunnen hebben met reflex?
Niet dat ik zuur omhoog krijg maar wel in brok vorm.Mvg
John (moderator)
2 februari 2024 om 17:30ja dat heeft er zeker invloed op. Ga naar een fysiotherapeut voor ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen
of kijk eens op:https://www.zorgprofessionaljohn.com/e-brochure/
ReagerenDk2 februari 2024 om 19:14Ook gevoel dat je eten heel langzaam zakt?
Ben echt ten einde raad!
Ga woensdag naar een logopedist,kan op moment gewoon niet meer ontspannen en genieten.
De angst beheerst alles,dat niet goed zakken van eten kan dat ook door spanning en stress?Mvg
ReagerenJohn (moderator)
2 februari 2024 om 20:09Ja dat kan er dan ook bij horen
ReagerenDK3 februari 2024 om 11:41Hoor ook heel veel over droge mond.
Wat ik herken in m’n hyperventilatie periode.
Maar heb juist laatste tijd tegenovergestelde veel aanmaak van speeksel en continu de drang om te moeten slikken.
Wordt hier echt doodmoe van!Gr
Reagerenvlo margot4 februari 2024 om 13:16Het valt mij wel op dat er vrij vaak het woord “hyperventilatie” valt. Dat vind ik toch wel kort door de bocht. Ja, er zijn absoluut mensen die daar last van hebben….edoch….ik zie het bijna in ieder topic terugkomen
ReagerenFdv4 februari 2024 om 14:08Ach ja, als je ziekteangst hebt dan krijg je door elke onverklaarbare klacht hyperventilatie. Het kan zorgen voor allemaal vervelende klachten maar of je hyperventileert door de klachten of krijg je klachten door het hyperventileren is nog maar de vraag
ReagerenJohn (moderator)
4 februari 2024 om 14:53Sinds corona en de lock downs is er een forse stijging van mensen met depressies en angststoornissen. Vooral onder jongeren. Depressies en angststoornissen gaan in de regel gepaard met hyperventileren. Hier op het forum is er een concentratie van mensen met dit soort klachten omdat ze vaak ongehoord zijn met de klachten en hier dan hulp/herkenning zoeken. Het is dus niet “kort door de bocht”
ReagerenVere1 april 2024 om 15:03Dag John,
Ik lees even mee met de rest. Ook ik heb last van een ‘slijmprop’ in mijn keel. Vorig jaar had ik dit ook (naar de huisarts geweest, onderzoekje bij KNO – kwam niets uit), dus ik vermoed dat dit ook weer om het globusgevoel gaat.
Ditmaal ben ik echter ook een beetje benauwd. Alsof het niet lukt om een ademteug langs die prop te sturen. Als ik dan af en toe ook nog ‘ns een dicht neusgat heb, voelt het daadwerkelijk alsof ik veel minder lucht krijg. Kan dit ook door het globusgevoel komen?
Alvast bedankt!
ReagerenJohn (moderator)
1 april 2024 om 22:23Ja dat kan inderdaad. Het lijkt op hyperventileren
ReagerenSammy16 april 2024 om 18:58Hallo iedereen
Ik
Reageren
Heb dat ook
Nu 2 maanden.. hebben jullie ook het gevoel
Dat eten blijft hangen? Terwijl dat niet zo is? Veel slijm en soms ook pijn bij mijn is het eenzijdig aan de rechterkant kan dat ook globus gevoel zij ? Eenzijdig?Cherish Tamara5 januari 2025 om 14:40Onderhand ben ik achter de mogelijke oorzaak van mijn globus gevoel gekomen. Bij mij wordt het veroorzaakt door voor mij onbewuste nek- en schouder spanningen. Als ik er bewust bij stil sta merk ik dat ik krampachtige houdingen aanneem. De resultaten van mijn stress score van de chiropractor geeft aan dat dit een groot probleem-/ spanningsgebied is. Mogelijk hebben ook anderen van jullie (onbewust) last van deze spanningen?
Reageren
Ik wens jullie iig veel succes en sterkte..Cherish Tamara5 januari 2025 om 14:42Hebben jullie trouwens ook last van chronische verkoudheidsklachten?
ReagerenBas13 maart 2025 om 13:58Bijzonder om te lezen hoeveel mensen het ook hebben en ook bij de KNO niet geholpen konden worden. Bij mijn second opinion zei de arts dat het kan helpen om eerst wat slokjes water te nemen en erna wat water te gorgelen, misschien nuttig voor één van jullie (zeker als je veel slijm hebt). Ik doe het wel eens onder de douche maar werkt nog niet echt.
Reageren
Ook merk ik dat slikken met mijn hoofd naar achter wat beter gaat, want als ik het doe met mijn kin naar beneden voelt het alsof alles blijft plakken.
Ik heb nu ook altijd kauwgom bij me, want als ik buiten kom lijkt het erger te worden en zit ik soms kokhalzend/rochelend op de fiets, dan helpt het om afleiding/extra spuug te hebben.
Misschien toch eens naar oosterse geneeskunde kijken… Sterkte allemaal.Dani6 oktober 2025 om 09:11Ook hier al lange tijd dat drukkende ‘volle’ Globus gevoel
Reageren
Inmiddels Gastroscopie gehad en blijkt een heel klein breukje in middenrif te zijn (hernia) waardoor maag en slokdarm wat in elkaar kunnen zakken wat dit gevoel veroorzaakt.. plus stille reflux vooral ‘s nachts. Schijnen veel mensen ongemerkt te hebben. Advies was vooral lifestyle, voeding stress reductie..
natuurlijk Geruststellend dat er geen enge dingen zijn gevonden maar t blijft knap irritant, vooral ‘s nachts. op de (favoriete) rechterzijde slapen is niet meer mogelijk. Dus t is fink woelen.
Is dit herkenbaar? Iemand Nog tips?