- esther l.30 april 2020 om 21:12
(geen idee of deze discussie nog in de lucht is) Ik ruik het ook als iemand griep heeft of er tegenaan hangt. En ja, het is een stevige geur. Beetje ‘giftig’ zou ik het omschrijven. Lijkt een beetje op de geur van nachtschade-planten. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die het ook heeft. Ik vertel het weleens en word dan een beetje raar aangekeken. Ik durf niet te beweren dat mensen GEEN griep hebben als ik net NIET ruik. Misschien heeft het coronavirus ook wel een eigen geur!
Gonny11 december 2021 om 15:21Ik kan dat ook ruiken, bij mijn eigen kinderen, maar ook bij leerlingen van mij. Ze hebben de dag voorafgaand aan het ziekzijn een zoetige weeïge lucht om zich heen hangen.
ReagerenErix29 september 2023 om 07:51Eindelijk bevestiging dat ik niet paranormaal’/gek aan het worden ben haha. Ik ruik sinds kort ook aan mensen of ze ziek worden/zijn! Alsof er een zijden draadje door m’n neus gaat wanneer mensen in m’n buurt zijn. Andere mensen merken het ook wel, maar zijn zich er niet van bewust, maar ik hoor het aan ze omdat ze beginnen te kuchen. Zelf kuch ik nooit, mijn neus en bijholten gaan dan massaal slijm produceren om de virussen tegen te houden (?).
Sinds ik in het openbaar vervoer werk (treinmachinist) heb ik snel afscheid moeten nemen van het dragen van lenzen en draag ik sindsdien een bril. Mn ogen werden vooral ’s avonds zo droog dat m’n lenzen bijna uitvielen. Na vele jaren ooit eens neusspray geprobeerd omdat m’n neus goed vol zat, en warempel: al m’n bijholtes stroomde helemaal leeg, ik kon weer goed ademen, m’n droge ogen verdwenen direct.
Nu enkele jaren later spoel ik dagelijks meerdere keren mijn neus met een beetje water in mijn hand (zeker op dagen dat ik in het OV werk). Stof in het OV op stations en in treinen (vooral luchtfilters) werkt irriterend, maar ik verdenk steeds vaker dat ik de virussen of bacterien zelf ‘ruik’ die daar aanwezig zijn. Doordat ik mijn neus nu dagelijks spoel denk ik zelf dat ik door het schoon houden van mijn neus op deze manier, nu ook veel beter kan ruiken en dus zelfs zieke mensen kan ruiken?
Overigens inmiddels 3x naar Florida / Curacao gevlogen. Na de eerste twee terugvluchten jaren geleden had ik altijd gigantische hoofdpijn, achteraf dus combi van teveel slijm in neus en bijholten wat dikker was door de agressieve airco. Nu tijdens de laatste terugvlucht actief m’n stoffen mondkapje uit de coronaperiode gedragen (mensen keken soms raar op haha), omdat ik tijdens het instappen alweer “kon ruiken hoe laat het was”. Dit keer wel een beetje agressief slijm uit mijn neus en bijholten moeten verwijderen met neusspray maar lang niet meer de hoeveelheid als van de eerste twee vluchten, geen hoofdpijn, alleen de echte ‘jetlag’, een beetje sufheid.
Ik kon het specifieke geurtje thuis en bij vrienden en familie nooit ruiken, maar sinds deze week ineens bij mijn schoonvader die ook niet al te fit was (twee anderen merkten het ook doordat ze zaten te kuchen, maar keken me raar aan toen ik zei dat ik het al had geroken haha). En ook tijdens sport aan een jongen kunnen ruiken dat ie iets onder de leden heeft. Zelf zei hij, zonder dat ik er iets van heb gezegd, dat hij zich die avond niet zo fit voelde. Dat merkte ik ;).
Artikel wat het meest lijkt op wat ik ervaar:
Reageren
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/mensen-kunnen-ziektes-bij-elkaar-ruikenLies5 januari 2024 om 15:21Ik ruik het ook als iemand griep krijgt of heeft. Ruikt dan naar bedorven kippensoep bah
ReagerenR_W_B_M a n s20 maart 2024 om 10:21Hi, ik ruik het ook als mijn zoon ziek is. Op die manier weet ik zeker dat hij het niet verzint om te spijbelen. Het is een soort metaalgeur, of iets dergelijks, ik heb het nooit ergens mee kunnen vergelijken. Maar zijn slaapkamer ruikt volledig naar een ziek knulletje. Het is echter geen griep, hij wordt wat misselijk en heeft er hoofdpijn bij, spuugt eventueel gal. Geen gesnotter, geen koorts. Na een dag of 2 is het dan weer voorbij.
ReagerenDee5 januari 2025 om 01:15Geur is een zintuig belangrijker dan we denken
Reageren
En die we eigenlijk te weinig ontwikkelen
Het staat vast dat sommige betere ruikers zijn dan andere en
ziektes kunnen ruiken zelfs voordat een patiënt er erg in heeft.
Hoe mooi (en soms lastig) is het mensen te kunnen helpen en
zelfs verlengen van of redden van hun leven !
Nu is geur lastig te omschrijven en heeft verschillende associaties
Nu om elkaar beter te helpen lijkt me het interessant om naast de ervaringen ook een omschrijving van geur en sensatie te omschrijven.
Ik veronderstel dat er zeker overeenkomende, herkenbare geuren factoren zijn die je ruikt maar nog niet in verband hebt gelegd simpelweg omdat je de ervaring nog niet hebt opgedaan!
Enfin vertrouw op je neus !Bloedhond30 januari 2025 om 01:32Ik ruik het ook als mijn vriend ziek word. Ik kan ook ruiken wanneer iemand zijn of haar suikerwaarden te hoog heeft. Ik ben best accuraat daarin. Bij honden ruik ik ook of ze ziek zijn, wat heel apart is. Die ruiken toch altijd al wat sterker. Ohja en narcose ruik ik ook aan mensen en dieren. Dat stinkt me toch een potje erg! En blijft ook gewoon een week of twee hangen.
ReagerenNora28 augustus 2026 om 07:05Ja, ik kan ook griep ruiken, het is inderdaad een zoete en wee-ige geur. Ik ruiken het bij anderen en ook bij mezelf..ik dacht dat iedereen het kon ruiken. Grappig om te lezen dat de meeste mensen het niet kunnen ruiken en nog frappante vind ik het dat sommige mensen die het wel kunnen ruiken dat een beetje gek vinden. Alhoewel ik zelf ook wel eens dacht dat ik vreemd was, dus zo frappant is dat dus niet. Na het lezen van dit artikel weet ik dat er meer mensen beschikken over een bijzonder goed reukvermogen.
Reageren