- Tom17 juni 2018 om 14:12
Dag!
Ik vroeg mij af of iemand weet waarom mijn rechter hals klier al extreem lange tijd af en aan opzwelt. Ik had vroeger altijd erg vaak last van mijn keel-amandelen en nooit van mijn klieren. 3 jaar geleden liet ik mijn amandelen verwijderen en had ik geen last meer van keelontstekingen. Echter begon na een tijdje mijn klier het over te nemen van wat toen uit mijn keel kwam. Mijn keel is altijd al een indicator geweest voor stress, nervositeit, gebrek aan vitamines of een infectie/virus. Maar nu is dat dus naar mijn hals-klier gegaan. Het is denk ik al een goede 2 jaar dat deze af en aan gezwollen is. Heb er echter geen last van omdat het niet gepaard gaat met pijn of hinder (zolang ik het met rust laat) meestal is het de dag erna weer weg, en kan het de dag erop bij wijze van weer terug komen. Ook heb ik verder nergens anders last van (lichamelijk/geestelijk) dus ik denk ook niet dat het een teken van iets anders is.
Mijn vraag is dus, weet iemand of mijn klier nu de rol van mijn amandelen heeft overgenomen als indicator? en is dit normaal/gezond?? (aangezien mijn klier wel overuren draait zou je zeggen). ik ben overigens 22 jaar en doe een stressvolle studie. Ook merk ik dat tegen de tentamenweken ze een stuk actiever zijn dan tijdens de vakantie bijvoorbeeld.
Ik hoop dat iemand wat informatie kan delen (ook ben ik een hypochonder, wat niet altijd makkelijk is met dingen als dit). . . groetjes!
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
17 juni 2018 om 16:37Ik zou me daar geen zorgen over maken. Stress kan daar invloed op hebben maar ook het ontbreken van je amandelen.
ReagerenTom30 juni 2018 om 19:37Dag!
Nog bedankt voor de reactie, deed mij goed.
Toch ben ik nog even benieuwd of bijvoorbeeld een ct-scan of iets anders mij iets op kan leveren? of kan het ook een geval zijn van ‘zo zit jouw lichaam er nou eenmaal uit’ Het zit mij fysiek niet in de weg, maar die druk (doffe-lichte pijn) regelmatig is toch vervelend voor mijn gemoedstoestand.
En kan ik een ergere ziekte/oorzaak uitsluiten omdat ik het al zo lang heb?
Erg bedankt nog voor de vorige reactie en wellicht de aankomende.
Met Groet,
Tom
ReagerenJohn (moderator)
1 juli 2018 om 01:20Als het onderzocht zou moeten worden, is dat met een echo…
Reageren
Maar lymfeklieren in de hals, kunnen soms heel lang aanwezig zijn Acne, of scheerwondjes kunnen daar voor zorgenTom1 juli 2018 om 01:44Dank voor de reactie!
Ik scheer mijzelf nooit met mesjes en heb ook geen acne, wel puistjes hier en daar…
Dus als het jaren duurt is het ook iets waar je overheen zou kunnen groeien? Het maakt me ook niet zo veel uit, maar die hals – kaak klieren zitten toch op een nare plek waardoor ik steeds denk aan een ergere ziekte die op mijn lymfeklieren aan het inspelen is. Als dat niet mogelijk is bij enkel die klieren en het al een ontzettend lange tijd aan de gang is dan zijn mijn zorgen eigenlijk weg.
Bedankt voor uw hulp
ReagerenJohn (moderator)
1 juli 2018 om 09:45Ik denk echt dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. je kunt dit natuurlijk wel met je huisarts bespreken en vragen of er een echo van gemaakt kan worden. Dat weet je het heel zeker.
Reageren