Zoeken Vraag het forum

Vergrote lymfeklieren en amandel operatie

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Wat is wijsheid?

Goedenavond,

Ik hoop dat er iemand is die mij raad kan geven. Het is een vrij lang verhaal.

Ik ben vanaf juni zeer vermoeid, had wat druk op de borst en was benauwd en ben er toen achter gekomen dat ik 1 grote ontstoken amandel heb, de andere amandel was ook onrustig maar niet zo rood en groot en ontstoken. Destijds was ik zeer getressed. Ik ben daarvoor meerdere malen bij de HA geweest. Deze heeft mij na 3 keer geweest te zijn doorgestuurd voor bloedonderzoek, een thorax foto en een longfunctie. Uit geen enkel van deze onderzoeken is iets gekomen. Daarnaast ben ik doorverwezen naar een psycholoog waar ik nog steeds loop voor stress en angst klachten.

Voor mijn amandelen ben ik uiteindelijk (na aandringen) doorverwezen naar de KNO arts. Deze heeft aangegeven dat mijn amandelen eruit moeten (hele snelle beslissing). De optatie staat al gepland maar ik twijfel omdat:

Ik heb sinds de ontdekking van de ontstoken amandelen ook 3 vergrote lymfeklieren in mijn nek gevoeld icm een stijve nek. Een vervangende HA heeft een echo gemaakt en gaf aan dat ze allemaal kleiner zijn dan 1cm dus automatisch niks om me zorgen over te maken. Nu 1,5 week geleden een vergrote lymfeklier in de borst/oksel gevonden. Weer naar de HA geweest, hij heeft nu gezegd dat ik over 2 weken moet terugkomen. De klieren in de nek heeft hij niet meer gevoeld omdat hij die linkt aan mijn amandelen.

Ik ben erg bang dat het iets ergers is dan alleen de amandelen omdat ik zo ontzettend moe ben. De vergrote lymfeklieren zitten ook aan de andere kant dan de grote ontstoken amandel. Er zitten er 2 vrij laag in de nek, vlak boven het sleutelbeen. De vergrote klier in de oksel zit aan de zelfde kant. Zegt dit nog iets? Ik heb niet last van nachtzweten en ben niet veel gewicht verloren, eetlust is niet altijd even groot meer.

Mijn vraag is nu: doorzeuren bij de HA om aanvullend onderzoek naar de klieren of eerst de amandelen ‘proberen’ ? Als het iets in de richting van lymfeklier kanker/borstkanker zou zijn, zou dit dan op de thorax foto gezien moeten zijn?

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Dat je opgezette lymfeklieren hebt, als je problemen met je amandelen hebt is toch wel voor de hand liggend. Dat heeft met kanker zeker niets te maken. Je amandelen zijn door oorzaak van je opgezette klieren.

Reageren
    Wat is wijsheid?

Dus de opgezette klier bij mijn borst/oksel zou ook door de amandelen kunnen komen?

Je zou dus adviseren sowieso eerst die amandelen eruit te laten halen? Dat de klieren opgezet zijn aan de andere kant dan de grote ontstoken amandel is ook niet gek? En de enorme moeheid zou ook door de amandelen kunnen komen?

Ik loop nu al een hele tijd met kwaaltjes en weet gewoon even niet meer wat ik nu moer doen!

Reageren
    John (moderator)

Ik zou inderdaad eerste even de amandelen laten doen. de lymfeklieren zijn toch echt een bijpassend verschijnsel

Reageren
Reageer op: Vergrote lymfeklieren en amandel operatie
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.