- Sing75 mei 2017 om 00:02
beste forumers, vraag over mijn gezondheid.
Ben 31 jaar (man). Ben bezorgd over enkele klachten en vroeg mij af of iemand anders iets vergelijkbaars heeft. Ben een beetje hopeloos.
-lange tijd vermoeid (enkele jaren). Laatste maanden erger. Kan veel slapen maar nooit uitgerust wakker. Vaak nog slaap.
-heb enkele keren bloed in keelslijm gehad. Eerste keer was ongeveer 1 jaar geleden. Naar de kno-arts hiervoor geweest. Kon niks vinden. Ook geprikt op bloedverlies. Geen sprake van bloedverlies. Nu even niet meer gehad
-vaak last van maagzuur(nu slik ik pantoprazol40mg, daarvoor omniprazol). Huisarts zei dat maagzuur eventueel bloed zou kunnen veroorzaken.
-soms last vast voedsel wat niet goed doorzakt. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik dit al sinds jongsaf aan heb. Naar mijn idee vaker nu. Ik moet drinken voor een doorzakking. Verder geen pijn slokdarm. Ik heb wel vaker periodes dat mijn stoelgang onregelmatig is en soms erg pijn doet. Soms ook bloed (helderrood) op of in de ontlasting (ik heb een historie van stoelgangproblemen).
-lange tijd (ongeveer 1.5jaar) pijn gevoel rond borstbeen. Onderzocht door de cardioloog (geen angina pectoris). Huisarts zei syndroom van tietze. Bij sommige houdingen (bijv op de wc dan kan ik veel pijn ervaren). Vaak sochtends bij het opstaan doffe pijn borstbeen.
-sinds 11 april ben ik enkele malen opgenomen in het ziekenhuis voor een onregelmatige hartritme (sinustachycardia). Telkens niks gevonden. Waarschijnlijk chv +paniekaanvallen. Slik hiervoor 10mg oxazepam dagelijks. Vandaag verder een 24uholteronderzoek gehad (uitslag nog niet bekend). Ik heb een historie van boezemfibrilleren. Maar dat speelt nu waarschijnlijk niet.
Nu komt mijn vraag (excuses voor de lap tekst!). Ik krijg momenteel telkens hartkloppingen, erge benauwdheid en duizelingen als ik eet. Het eten zakt ook niet goed weg. Ik vroeg mij af of er misschien iets mis is met mijn slokdarm of maag die al mijn klachten veroorzaakt? Anders gezegd, is er iets ernstigs mis met mijn slokdarm/maag?
6 reactiesReagerenSing75 mei 2017 om 00:07toevoeging sinds 11 april (start burnout-problemen) ben ik 3,5-4kilo (van 80 naar 76,5) afgevallen. Ik eet enerzijds aanzienlijk minder. Elke keer als ik eet voel ik een aanval van benauwdheid, buiten adem, flauwte, hartkloppingen aankomen en dan stop ik met eten. Anderzijds eet ik nu minder dingen met suiker. Eet vrijwel geen suiker of zoetigheden meer.
ReagerenJohn (moderator)
5 mei 2017 om 00:20Dat zijn heel wat klachten. Â Het is erg moeilijk om die allemaal te duiden, maar CHV en paniekaanvallen , kunnen dit scala aan klachten wel veroorzaken.
Doe eens onderstaande testen:
https://www.dokter.nl/zelftesten/hyperventilatietest/
https://www.dokter.nl/zelftesten/angststroonistest/
Kijk hier eens welke klachten er allemaal veroorzaakt kunnen worden door CHV
http://www.chronischehyperventilatie.nl/index.php?page=symptomen
ReagerenSIng75 mei 2017 om 00:47beste Tandor,
dank voor de snelle reactie!! Ik heb beide testen ingevuld en kijk naar de link naar over chv. 11 mei heb ik overigens mijn eerste afspraak bij de psycholoog. Los van dit traject (chv+paniekaanvallen geloof ik allemaal en los ik graag op) vrees ik alleen om het bloed in mijn keelslijm. Ik overweeg, meer ten overvloede, een maag/slokdarmonderzoek uit te laten voeren om dit probleem te tackelen. Ik word inmiddels doodmoe van al die medische dingen en wil gewoon weer normale dingen doen en over nadenken. Alleen tegelijk heb ik geen zin om onnodig lang met (wellicht, wie weet) maag/slokdarm issues rond te lopen.
ReagerenJohn (moderator)
5 mei 2017 om 00:56Ik krijg momenteel telkens hartkloppingen, erge benauwdheid en duizelingen als ik eet. Het eten zakt ook niet goed weg. Ik vroeg mij af of er misschien iets mis is met mijn slokdarm of maag die al mijn klachten veroorzaakt
Maagklachten zijn niet zo raar als je veel last van maagzuur. Dat kan overigens ook voor problemen in je slokdarm zorgen. Dat kan onderzocht worden. Maar ook CHV kan een globusgevoel veroorzaken waardoor slikken moeilijker wordt. Dat kan tot irritaties leiden, waardoor je de keel vaker dan gebruikelijk gaat schrapen. Daardoor kunnen er haarvaatjes in het keelslijmvlies stuk gaan, waardoor er bloed in je sputum kan komen.
ReagerenSing75 mei 2017 om 01:06Wat mij enigzins een gerust gevoel geeft is dat de oxazepam best veel van mijn klachten wegneemt (niet allemaal), waaronder deels de klachten tijdens het eten. Soms als de oxazepam goed aanslaat (bijv als ik het gebruik nadat ik het een tijdje niet gebruik) dan ben ik even klachtvrij. Mijn theorie (ben maar een leek, overigens gaf de cardioloog mijn gelijk) is dat bij ‘echte’ fysieke klachten de oxazepam veel minder tot amper de fysieke klachten en pijnlijkheden kan wegnemen. Een slokdarmontsteking blijft dan bijvoorbeeld gewoon een slokdarmontsteking. Daar doet oxazepam niet veel aan. Maar goed. Ik zal na mijn eerste gesprek met de psycholoog overleggen over maagklachten en het oppakken daarvan. Tandor bedankt!!
ReagerenJohn (moderator)
5 mei 2017 om 09:04Je theorie over de oxazepam klopt in ieder geval heel goed.
Reageren