-
Tuinhek23 april 2026 om 19:07
Soort druk in schouderblad/overbelaste spier + soms steek in borstbeen tijdens bepaalde handelingen, bij massage geweest, was het een tijd weg. Sinds kort weer terug, denk door zwaarfysiek beroep wat ik uitoefen. Geen extreme moeheid/doe graag dutje na een lange werkdag. Hoor veel mensen met longkanker dat dat begint met zoiets.
3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
24 april 2026 om 18:04Ik begrijp dat je ook bang bent voor longkanker.. (reden roken? Of komt het in de familie voor?)
Reageren
Wat je gehoord hebt komt niet veel voor (3-5% van de longcarcinomen). Het heet een “Pancoast tumor”. Het is een longtoptumor die ingroeit in de zenuwen die de aangedane zijde van schouder, arm, hand van kracht en gevoel voorzien. Daarnaast kan het ook een oogzenuw besturing aantasten.
Als jouw klachten, na massage, ook een tijd weg zijn geweest lijkt het me al niet waarschijnlijk!Tuinhek24 april 2026 om 21:56Beste Arts,
Reageren
Mijn moeder heeft longkanker gehad in 2023, dat begon met schouderpijn en bloed door haar spuug. Bij mij is een soort van trekkend drukkend gevoel en voelt vreemd. Maar het zou natuurlijk ook een overbelaste spier kunnen zijn ivm zwaar fysiek werk. Ook raar dat ik soms steken in mijn borstbeen heb. Ik rook wel circa 15-20 sigaretten per dag, soms maakt het mij erg angstig. Wat voor advies kan je mij geven?
Peter (huisarts)
25 april 2026 om 12:18Allereerst natuurlijk (en ik weet dat niet alle longkanker met roken te maken heeft) stoppen met roken.
Reageren
Voor nu: laat je eens onderzoeken door huisarts of fysiotherapeut. Het verschil in onderzoeksresultaten is duidelijk anders bij een Pancoast tumor!
Steken in en rond het borstbeen hebben meestal van doen met aanhechtingen van spieren / pezen ( zeker ook na overbelasting).