- Marieke30 september 2025 om 16:54
Hallo,
Bloed laten prikken ivm aanhoudende zwelling in rechter oksel.
Bloeduitslagen zijn binnen en de CRP waarde is matig verhoogd namelijk 12.
Andere bloedwaarden zoals witte bloedcellen,rode bloedcellen, bloedplaatjes, zijn allemaal binnen de maximale normDe verhoogde CRP waarden duidt op een infectie in het lichaam, maar ik voel mij niet echt ziek en heb geen koorts.
En omdat ik dus al langere tijd een bult in mijn rechter oksel heb die niet weggaat, in groote heel soms wisselt en bij (aanraking) soms pijnlijk is ben ik dus heel bang dat het een opgezette lymfeklier is.
Wat ik op zich kan snappen bij een infectie in je lichaam, maar ik ben bang dat het een uitzaaiing is van bijv borstkanker of lymfklierkanker omdat de lymfeklieren dan ook kunnen opzwellen in je oksel en bij kanker de zwelling ook niet meer weg gaat en bij mij dus ook niet.Of is het altijd zo dat bij kanker of uitzaaiing van kanker er ook andere bloedwaarden afwijkend moeten zijn zoals de witte of rode bloedcellen
Ik maak mij nu wel echt serieus zorgen dat het niet alleen simpele infectie is ook omdat ik niet ziek ben en de zwelling in de oksel er al wel 2 maanden zit en niet weg gaat.
Huisarts dacht eerst aan misschien een verstopte zweetklier wat de zwelling veroorzaakt, maar lijkt mij niet dat je daar matig verhoogde CRP waarden van krijgt.
Ik kriig nog een echo van de oksel.
Moet ik serieus rekening houden met slecht nieuws en dus lymfklierkanker of uitgezaaide borstkanker.
Ik ben 41 jaarIk ben familie waaronder mijn vader verloren aan kanker, en mijn schoonzusje heeft kanker gehad dus het maakt mij heel bang