- Marieke28 september 2025 om 16:56
Hallo,
Ik heb al langere een onderhuidse zwelling in mijn rechteroksel.
Deze is soms wisselend in groote en bij aanraking pijnlijk/gevoelig.
Huid is niet rood en verder is er ook niks aan de huid te zien wat bijv wijst op een ontsteking.
Wel heb ik het idee dat als ik wat meer transpireer onder de oksel dat de zwelling wat pijnlijker word ook zonder aanraking van de zwelling.
Of het pijnlijk is of niet wisseld ene dag wel andere dag voel ik geen pijn.Huisarts vermoed een verstopte zweetklier wat op en af gaat, maar geen ontsteking omdat huid niet rood is en heb ook geen koorts.
Nu heeft ze een echo aangevraagd en wil ze een bloedbeeld laten prikken.
Ik vermoed dat zij denkt dat er meer aan de hand is dan alleen verstopte zweetklier.
Ik vermoed dat zij denkt aan iets ernstigs bijv opgezette lymfeklier door lymfeklierkanker of een uitzaaiing in de lymfeklier van de oksel.Dus maak mij best veel zorgen dat het niet zo onschuldig is als dat ze mij verteld.
Want waarom zou je een bloedbeeld (uitgebreid bloedonderzoek)laten prikken voor een verstopte zweetklier wat inprincipe onschuldig is.Zou het in dit een geval een reden kunnen zijn dat ze een bloedbeeld laat prikken omdat het lymfeklierkanker of uitzaaiing in de lymfeklier in oksel zou kunnen zijn?
3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
28 september 2025 om 18:35Ik heb je eerder al genoemd dat het meest voorkomende is een hydradenitis. En voor het maken van onderscheid is echo een goede methode! (Chirurgen maken vaak tevoren ook een echo ter bevestiging van de diagnose!). En als daar een lymfklier zwelling gezien wordt is bloedonderzoek misschien wel nuttig, maar dan wordt er ook een beleid ingezet tav de lymfeklier (biopsie/ wegsnijden). Maar dat is een duidelijk kleine kans!
ReagerenMarieke28 september 2025 om 22:21Klopt idd maar mijn huisarts geeft aan dat het geen hydradenitis is omdat dat er anders uitziet, en je dan ook echt aan de buitenkant rode ontstoken bultjes moet zien en bij mij is er aan de huid in de oksel niks te zien geen roodheid niks.
En hydradenitis zijn ontstoken haarzakjes en mijn huisarts heeft het over een vermoeden van verstopte zweetklier zonder ontsteking omdat er geen sprake is van roodheid.
Dat zijn dan toch 2 verschillende dingen/oorzaken?En ik snap dat de kans misschien klein is dat het wel ernstig is zoals kanker. En doordat aan te geven het misschien geruststellend moet overkomen, maar daar heb je zo weinig aan als het wel foute boel blijkt te zijn.
ReagerenMarieke30 september 2025 om 16:25Hallo,
Bloeduitslagen zijn binnen en de CRP waarde is matig verhoogd namelijk 12.
Andere bloedwaarden zoals witte bloedcellen,rode bloedcellen, bloedplaatjes, HB zijn allemaal binnen de maximale normDe verhoogde CRP waarden duidt op een infectie in het lichaam, maar ik voel mij niet echt ziek en heb geen koorts.
En omdat ik dus al langere tijd een bult in mijn rechter oksel heb die niet weggaat, in groote heel soms wisselt en bij (aanraking) soms pijnlijk is ben ik dus heel bang dat het een opgezette lymfeklier is.
Wat ik op zich kan snappen bij een infectie in je lichaam, maar ik ben bang dat het een uitzaaiing is van bijv borstkanker of lymfklierkanker omdat de lymfeklieren dan ook kunnen opzwellen in je oksel en bij kanker de zwelling ook niet meer weg gaat en bij mij dus ook niet.Of is het altijd zo dat bij kanker of uitzaaiing van kanker er ook andere bloedwaarden afwijkend moeten zijn zoals de witte of rode bloedcellen
Ik maak mij nu wel echt serieus zorgen dat het niet alleen simpele infectie is ook omdat ik niet ziek ben.
Reageren
Huisarts dacht eerst aan misschien een verstopte zweetklier wat de zwelling veroorzaakt, maar lijkt mij niet dat je daar matig verhoogde CRP waarden van krijgt.