- Marieke25 september 2025 om 19:27
Hoi,
Heb al een aantal weken een pijnlijke onderhuidse zwelling/harde bult onder mijn rechter oksel.
Deze word ene keer groter en dan weer wat kleiner, heb het idee als ik erg transpireer onder de oksel dat de bult in groote toeneemt en ook pijnlijker word.
Maar weg gaat deze bult niet.
Huid is niet rood en ook geen wondjes aan de huid.Vandaag bij huisarts geweest en zij denkt aan een verstopte zweetklier wat op en af gaat, geen zweetklier ontsteking omdat de huid niet rood is.
Maar ze weet het niet zeker en heeft mij doorgestuurd voor een echo en bloedprikken.
Ze wil uitsluiten dat het toch een vergrote lymfeklier is.Ook gaf ze aan dat een niet pijnlijke zwelling in de oksel wel gelijk zorgelijk voor haar zou zijn en er alarmbellen af zouden gaan, maar omdat deze zwelling hard en pijnlijk is hoeft het niet te betekenen dat het ernstig is bijv lymfklierkanker, of een uitzaaiing van borstkanker in de lymfeklier van de oksel.
Mijn vraag is eigenlijk een huisarts zou toch het verschil moeten kunnen voelen tussen een opgezette lymfeklier of een verstopte opgezette zweetklier?
Klopt het wat deze huisarts zegt?
Gr Marieke
2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
26 september 2025 om 11:35Klinkt mij allemaal logisch…en inderdaad: het meest voorkomende is een hydradenitis. En voor het maken van onderscheid is echo een goede methode!
Reageren
Chirurgen maken vaak tevoren ook een echo ter bevestiging van de diagnose!Marieke27 september 2025 om 20:59Hoi Peter,
Oke dus de kans is het grootst dat het inderdaad om verstopte zweetklier gaat die op en af gaat.
En dit kan dan zonder roodheid van de huid?Vond het namelijk een beetje raar dat de huisarts niet met de hand het onderscheid kan voelen tussen zweetklieren en opgezette lymfeklieren.
En als het wel een opgezette lymfeklier zou zijn waarom is deze dan opgezet?
Reageren
Want ik ben niet ziek en ook niet ziek of verkouden geweest, geen wondjes enz wat opgezette lymfeklier zou kunnen verklaren in de oksel.
Daarom maak ik mij er nog wel zorgen om wat als het toch een opgezette lymfeklier blijkt te zijn?