Zoeken Vraag het forum

Kiewboogfistel, ontsteking? Bang voor kanker.

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Meisje

Beste,

Info vooraf: Ik ben geboren met een kiewboogfistel (branchial cleft fistula, zie foto). Rechtsonder in mijn nek, boven mijn sleutelbeen, zat een gaatje waar slijm uit kwam. Op mijn elfde ben ik hier aan geopereerd. Het was destijds de bedoeling de fistel te verwijderen, maar dit is om onbekende reden niet gebeurd. De fistel is dichtgemaakt. Ik heb twee littekens in mijn hals, eentje op de plek waar het gaatje zat. Met mijn vingers kan ik voelen dat de fistelgang er nog zit. En als ik een slikbeweging maak, trekt de huid in mijn hals omhoog. Mijn amandelen zijn verwijderd toen ik drie jaar was.

Huidige klachten: Ik ben nu 28 jaar en ik heb al een tijdje last van mijn hals aan de kant waar de fistel zit. Aan het bovenste deel van de fistel (ik denk waar de fistelgang begint) voel ik irritatie. Ik heb daardoor de neiging om via mijn hals steeds aan de fistel te trekken. Op de plek waar ik irritatie voel, zie ik aan de binnenkant van mijn mond, dat de overblijfselen van mijn amandel opgezet zijn (ik ga er tenminste vanuit dat dit amandelresten zijn? en geen tumor?). Ik voel dat er zo nu en dan slijm mijn keel in loopt (zie foto). Dit is de ene dag meer dan de andere dag. De rechterkant van mijn hals voelt licht pijnlijk/gevoelig aan. Halverwege mijn hals heb ik een opgezette klier ontdekt.

Vraag: Is het aannemelijk dat de opgezette amandel en klier het gevolg zijn van een ontsteking van de fistel die er nog zit? Ik heb gelezen dat er als gevolg van zo’n fistel kanker kan ontstaan, vandaar dat ik hier bang voor ben.

Ik ben al wel naar de dokter geweest en ik sta op de wachtlijst voor een mri. De fistelgang wordt in kaart gebracht om te achterhalen waarom deze niet verwijderd is tijdens de vorige operatie. De arts heeft overigens niet in mijn keel gekeken. Ik heb het gevoel dat het ontstoken is. Ik heb gevraagd of ik medicijnen kan krijgen om die ontsteking nu eerst weg te krijgen, zodat ik er geen last van heb, maar hier werd niet echt een reactie op gegeven. Wat raadt u mij aan om te doen? Moet ik de mri afwachten, of teruggaan voor medicijnen voor de ontsteking? Hoe vindt u het er uit zien?

Alvast bedankt.

Reageer op: Kiewboogfistel, ontsteking? Bang voor kanker.
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.