- Mike8 november 2025 om 13:21
2 weken geleden dag in zh gelegen met diverticulitis. Had daarvoor vaak last van zeer harde ontlasting die er af en toe bijna niet uit wou alleen met hard heel hard persen.
Nu 2 weken later is mijn ontlasting op zich vrij goed. Komt er wat beter uit maar heb heel veel pijn rond mijn anus.
Vooral tijdens ontlasten doet t zo zeer. Net of alles uitelkaar scheurt. Heb vlak voor ingang anus heel klein bultje. Die geeft meeste pijn. Ook af en toe wat krampachtige pijn rond de anus.
Gisteren ben ik helemaal bang geworden want tijdens ontlasten wat natuurlijk weer brandde ed zat er ineens bovenop de poep een streep helder rood bloed in wat slijm
Meteen ha gebeld en kon ook snel terecht. Niet leukste onderzoek maar toch even buitenkant van anus gevoeld en gekeken. Ha vond het bultje niet verontrustend en vlak voor bultje dacht de ha wel klein scheurtje te zien.
Ha verzekerde mij dat ik mij geen zorgen hoef te maken. Maar, ja ik als hypochonder lees veel, nu lees ik dat endeldarmkanker ook streepje helder rood bloed op de ontlasting geeft. Brandende jeukende kramp kan geven rond de anus. Laat ik dat nu net allemaal hebben. Hoe kan mijn ha zo zeker zijn dat er niks ernstigs is?
3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
8 november 2025 om 19:05100% zekerheid bestaat niet. En als je bang blijft, ondanks de ervaring en de logica (als er een scheurtje is gezien!) dat dit je klachten kan veroorzaken….dan bespreek je dat met hem/haar!
ReagerenMike9 november 2025 om 14:19Net weer toilet. Ondanks de zakjes die ik neem gaat t poepen nog niet van harte. En ja weer bloed weer bovenop weer heel helder rood maar bij afvegen langs het plekje waar wondje zou zitten werd toilet papier ook rood. Dus kan er nu wel vanuit gaan dat het bloed daar afkomstig is. Pijn wel iets minder gelukkig. Hopelijk helpt de zalf die ik ervoor heb gekregen. Maar , je zou denken dat mijn bekkenbodemspieren minder goed werken, ondanks dat ik nodig naar toilet moet is t nog steeds wat mee persen. Niet zo erg als 2 weken geleden. Dus dat zal dan vermoed ik ook reden zijn dat het wondje niet goed kan helen?
Ben wel iets meer gerust dat het toch echt door wondje oid komt en niet ergens in de endeldarm.
ReagerenEllen2 augustus 2026 om 11:20Veel water drinken. Om de 2 uur zeker 2 glas. Ook ’s morgens op nuchtere maag een glas lauw water met kleine slokjes nemen. Probeer dat eens een week en je zult zien dat het werkt. Heb zelf endeldarmkanker gehad en wat ik zo lees hoeft u zich geen zorgen te maken. Gaat het niet over doe dan eens een poeptest en vraag om een colonscopie.
Reageren