Darmkanker?

Goedemiddag,

Mijn hele leven heb ik eigenlijk al lastige darmen. Snel diarree bij iets verkeerd gegeten te hebben en als kind met verstopping in het ziekenhuis gelegen. Maar nu heb ik ook een aantal andere ‘klachten’:

1. Sinds een jaar of 8 wel eens slijm bij de ontlasting. Echt een doorzichtig bolletje slijm zit dan op mijn poep.
    2. 5 jaar geleden een fissuur gehad, na diverse zalven van de huisarts daar eindelijk vanaf geraakt.

Nu heb ik echter sinds 2 weken af en toe last van mijn buik en maag. De ene dag heb ik pijnklachten (vooral ‘s nachts) de andere dag heb ik nergens last van. En vorige week had ik weer voor het eerst bloed aan mijn wc papier bij het afvegen, helderrood. Daarna de hele week niet meer gehad bij het ontlasten en zojuist was het er weer… ook heb ik nu weer wat last van mijn buik.

Klinkt dit allemaal tezamen als klachten die kunnen duiden op darmkanker? Ik ben een vrouw van 32 jaar.

Reageren

Daar kan niemand je zo antwoord op geven. Het bloed kan overigens veroorzaakt worden door een fissuur of een aambei. Je zou de huisarts kunnen vragen om een ontlastingsonderzoek te doen of een verwijzing vragen voor de MDL arts.

Reageren

Ja een fissuur heb ik dus al eerder gehad. Hoort helderrood bloed aan het wc papier bij darmkanker? Overal lees ik: bloed bij de ontlasting bij darmkanker. Maar wat bedoelen ze daar dan mee? Aan het wc papier? Dat het toiletwater rood kleurt? Of dat de ontlasting zelf echt rood is?

Reageren

Wat je schrijft, hoeft helemaal niet zo te zijn.
    Je kunt darmkanker hebben zonder ooit bloed te hebben gezien of klachten te hebben gehad.
    Het kan zich pas uiten op het moment dat de darm wordt geblokkeerd en dat zijn dan uit het niets heftige, acute klachten.

Reageren

Ik weet niet wat hier gebeurd is, ik heb 1 bericht verzonden 🫣

Reageren

Haha, dat is in elk geval duidelijk ;-).

Maar dat snap ik inderdaad. Vroeg me gewoon meer af: als het zich uit middels symptomen van een bloeding, hoe dat er dan uit ziet. Of dat bloed dan dus aan het papier zit, of in het water, of op de poep etc.

Reageren

Dan zou het echt in en door de ontlasting heen zitten en niet er achter aan komen

Reageren

Oke dus een druppeltje bloed op wc papier tijdens het afvegen is in de basis geen teken van darmkanker als ik het goed begrijp?

Reageren

Nee dat is het beslist niet. Dat komt eerder van een aambei of een fissuur.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Darmkanker?

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe