- Dirk16 oktober 2016 om 16:30
Goedeavond,
Op dit moment ondervind ik veel hinder van duizeligheid, ik voel me niet helemaal helder in het hoofd en na fysieke inspanning (hardlopen, fitness, of al is het maar een kast tillen oid) voel ik dit zo erg, dat ik voor mijn gevoel echt moet gaan zitten. Na ongeveer een uur is de duizeligheid weer minder.
Ik heb nogal een vreemd medisch jaar achter de rug met tal van wazige klachten, uiteraard kijk ik dan ook bij mezelf: heb ik b.v. last van stress of andere psychische symptonen? Zelf kan ik dit niet plaatsen, maar met de onderstaande timeline zou je allicht toch anders doen vermoeden.
Achtergrondinformatie: 26 jaar oud, man, atletisch.
Timeline:
Maart / april / mei 2016: veel last van steken in de ballen en liesstreek, soms continue zeurende pijn. Ook geel/groene ontlasting. Alle mogelijke bloedtesten gedaan, geen gekke afwijkingen op een verhoogde bilirubine van 23 na. Grootste probleem in deze periode was een ontzettende misselijkheid van dag tot dag en een zwaar verminderde eetlust. Naast bloedtesten ook nog een buikecho gehad. Arts kon nooit een oorzaak vinden. Groene ontlasting werd eind juni langzaam beter en is inmiddels weer bruin, misselijkheid trok ook in juni weer weg evenals de steken in de testikels. Wat hier van over is gebleven is eigenlijk een raar gevoel rechtsonderin de buik, alsof er iets zit, wat ik voornamelijk voel bij bepaalde buikoefeningen.Juni / juli: af en toe flinke hoofdpijn linksbovenin het hoofd.
Eind augustus: linkerhelft gezicht deed raar, oog kon niet dicht, mondhoek hing, naar huisarts geweest: verlamming van bell. 10 dagen prednison, en binnen 2 weken was ik er vanaf (midden september).
September / oktober: trillend linkerooglid (nasleep verlamming van bell?), snel tintelingen in handen en voeten, last van oorsuizen of een scherpe piep die snel weg trekt (zowel links als rechts).
Oktober: vooral na fysieke inspanning voel ik me duizelig, trekt mijn gezicht wit weg, krijg ik af en toe tintelingen in mijn neus / lippen / wang. Tijdens fysieke inspanning gaan mijn oren vaak open staan (dat gevoel wanneer je opstijgt).
Het houdt niet op dit jaar, terwijl ik normaliter zelden wat heb. Ik ben al een keer of 10 bij de huisarts geweest dit jaar en een keer of 3 in het ziekenhuis, en ik ben er eigenlijk wel een keer klaar mee. Wat heb ik nou in vredesnaam?
Als ik alle symptonen ga googlen kom ik al snel uit op stress, alleen kan ik die stress niet goed plaatsen, op de gezondheidsproblemen na voel ik me goed, heb een leuk mannetje van 3 en een bedrijf dat goed loopt.
Ik ben deze maand nog niet naar de huisarts geweest, maar ben door de duizeligheid / oorsuizen en de verlamming van bell etc b.v. bang voor iets van een tumor in het hoofd. Aan de andere kant denk ik stel je niet zo aan, dit zal wel weer zo’n vage klacht zijn die na een paar maand weer over gaat.
Maar mocht het stress zijn, hoe kan ik er dan aan werken als ik het zelf niet kan vaststellen? Ik zou graag weer klachtenvrij zijn en lekker gezond verder leven.
Graag advies / visie als het even kan Tandor.
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
16 oktober 2016 om 17:56Er zijn klachten die wel verklaarbaar zijn, verhoogd billirubine, misselijk, geel/groene ontlasting, wijzen op een probleem met de galblaas.
Daarnaast dan de parese van Bell. Daar kun je nog wel even wat klachten van hebben.
Al deze dingen bij elkaar kunnen wel voor stress zorgen. Stress die je zelf niet zo ervaart. Of stress die imiddels weer weg is maar CHV daarvoor in de plaats heeft achtergelaten. Spierspanning met name in je bekkenbodem, kan voor de kachten in je onderbuik en testikels zorgen.Kijk eens in onderstaande link welke klachten er bij chv kunnen ontstaan
http://www.chronischehyperventilatie.nl/index.php?page=symptomenDoe ook eens even de test op:
Reageren
http://www.dokter.nl/index.php?option=com_hyperventilatietestDirk22 oktober 2016 om 10:00Dag Tandor,
Correct, en deze klachten zijn gelukkig in de zomer allemaal weggetrokken (billirubine, misselijk, geel/groene ontlasting).
Klachten in onderbuik en testikels: ik ben zelf ook uitgekomen op een gespannen bekkenbodem, huisarts zei dat dat eigenlijk alleen bij vrouwen voorkwam. Toch heb ik destijds een aantal weken ontspanningsoefeningen gedaan die ik vond via internet, en het is in die periode toch weggetrokken.
Ik heb de hyperventilatietest gedaan, en ook nog enkele stress testen op internet, maar daar komt niet uit naar voren dat ik last heb van 1 van beiden, natuurlijk heb ik van beiden wel enkele symptonen dus in hoe verre deze tests representatief zijn weet ik niet.
Op dit moment ook zonder fysieke inspanning last van de duizeligheid, na fysieke inspanning is dit gewoon erger. Ben maandag bij de huisarts geweest, die kon de klachten niet rijmen.
Echter is het erg lastig functioneren met de duizeligheid. Dus dan ga je zelf op onderzoek uit…
1 ) Stress; maar ervaar ik zelf niet zo, en tests wijzen dit ook niet uit.
2 ) Hyperventilatie; maar ervaar ik zelf niet zo, en tests wijzen dit ook niet uit.
3 ) Nasleep parese van Bell; echter was ik tijdens de fysieke zichtbaarheid helemaal niet duizelig. Het begon voornamelijk na fysieke inspanning, maar nu heb ik het dus continue. Kan het zo zijn dat dit alsnog ineens verschijnt na de fysieke kenmerken van de verlamming? Of kan het zijn dat mijn krachttraining te intensief was waardoor ik een terugval krijg met klachten, ook al hebben die zich eerder nog niet voorgedaan tijdens de parese van Bell?
4 ) Tumor; kan ook parese van Bell veroorzaken las ik, en ook duizeligheid. Aan de andere kant heeft huisarts wel in mijn linkeroor gekeken destijds, ik las dat dit moet ter controle van een evt. tumor als oorzaak, en dat zag er toen goed uit.
5 ) Ziekte van lyme; groen gemarkeerde symptonen heb ik allemaal mee te maken gehad dit jaar:
https://docs.google.com/document/d/1MC9K081mAzW6Cl_T4pdxC30VOu1ubiQXC8e4ILkiZgA/edit?usp=sharingEchter nooit een kring oid gezien…
In ieder geval zie ik zelf een verband:
Reageren
– Parese van bell onstaat rond de oorstreek geloof ik
– Evenwichtsorgaan zit hier ook
– Oorsuizen
– Tijdens trainen last van ploppende orenJohn (moderator)
22 oktober 2016 om 10:57De duizeligheid zou een nasleep van de parese kunnen zijn. Je zou naar een KNO arts moeten gaan om dat te laten onderzoeken
Reageren