Zoeken Vraag het forum

FESS operatie – aktanos en plantaardig eten om ontstekingen te voorkomen?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Suzan

Dag,

Al tien jaar gebruik ik de Fluticason neusspray omdat mijn neusslijmvlies snel geirriteerd en ontstoken raakt. Elk jaar heb ik wel een of twee bijholteontstekingen die of zelf overgaan, of met antibiotica.

Sinds 2022 is het veel erger geworden, toen is ook mijn zoon geboren en ben bevallen met Corona. Ik was gelukkig wel gevaccineerd, maar sindsdien heb ik elke ochtend veel slijm in mijn keel. Afgelopen zomer heb ik een bijholteontsteking gehad en antibiotica daarvoor. Ongewoon, want in de zomer ben ik nooit ziek. In oktober weer verkouden geworden en sindsdien ging het snel achteruit. Even een dag oké en dan weer groen/geel snot een week en erg beroerd. Begin december bij KNO arts geweest, spoed CT gehad, en daarna antibiotica kuur, stootkuur Prednison en een overstap naar de zwaarste ontstekingsremmers voor de neus. Aktanos 400 mg. De eerste week van januari voelde ik me voor het eerst goed. GEen drukkend gevoel op mijn gezicht en kon mij niet herinneren wanneer ik me voor het laatst zo heb gevoeld. Geen hoofdpijn en ruimte om te ademen. Twee weken later een nieuw virus opgepakt en weer bijholte ontsteking en antibiotica gekregen. Sindsdien geen verbetering, erg verkouden, moeite om goed te ademen door mijn neus.
    Vorige week bij de KNO arts geweest, arts assistent, en gaf aan dat een operatie het beste is om mij te helpen maar dat dit nu niet kan omdat er nog sprake is van een ontsteking van de neus slijmvliezen. Dat bemoeilijkt de operatie en groter risico op infecties. Ik spoel drie keer per dag mijn neus en moet de Aktanos ampullen nu door de neusdouche doen.

Ik heb me weer opnieuw volledig moeten ziekmelden. Ik ga van virus naar virus, nu was mijn snot een paar dagen wit en sinds gisteren weer groen/geel en dan voel ik me ook slechter. Het voelt uitzichtloos, hoe kom ik hier vanaf? Hoe kom ik de volgende winter door? Ben in 2024 ook bij de KNO arts geweest, een andere, en toen moest ik twee maanden wachten op de CT – tussendoor al twee antibiotica kuren gehad. En toen was zijn antwoord: ik heb nog zo gezegd dat je dat niet moest doen (maar ja kind van 2 en 4 en je moet en wil er ook zijn voor je gezin) en dat de CT nu goed was.

– Klopt het dat je niet geopereerd kan worden wanneer de sinitus nog chronisch ontstoken is? Wanneer dan wel? Ik heb weinig invloed op de neusslijmvliezen, behalve gezond leven, spoelen en en de aktanos.
    – iemand ervaring daarmee?
    – iemand ervaring met de aktanos 400 mg? Lastig om te gebruiken, vraag me ook af of het met de neusdouche (nasofree) wel goed terecht komt?
    – iemand ervaring met het overstappen op een volledig plantaardig eten ivm de ontstekingsremmende werking? Ben daar nu een boek over aan het lezen van Wendy Walrabenstein.

Aanvulling: ik leef gezond, rook niet, sport twee keer per week (vanaf afgelopen november niet meer door de situatie), eet gezond en veel groenten, slaap eindelijk weer goed, beweeg veel.

Groeten,
    Suzan

2 reacties
    Reageren
    Peter (huisarts)

Ik kan al je vragen niet beantwoorden , maar mijn vraag is of je ook getest bent op allergieen (die eventueel te vermijden zijn).
    En nee, een operatie bij een actieve ontsteking geeft kans op complicaties! Dus niet doen..

Reageren
    Suzan

Ik zie uw reactie nu pas, dank voor het reageren. Ik ben getest op allergieën en uitslag was negatief.

Reageren
Reageer op: FESS operatie – aktanos en plantaardig eten om ontstekingen te voorkomen?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.