Zoeken Vraag het forum

Heel vaak ziek / ontsteking, beginnend vanuit de keel

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • B.M.

Hoi allemaal,

Ik loop inmiddels al geruime tijd rond met klachten waar ik echt niet meer uitkom en ik hoop dat iemand zich hierin herkent of ervaring heeft.

Ongeveer 7 maanden geleden zijn mijn amandelen verwijderd omdat ik constant keelontstekingen had. De eerste maanden daarna waren echt een opluchting: ik werd niet meer ziek en voelde me eindelijk weer normaal. Helaas is dat gevoel inmiddels volledig verdwenen.

Sinds een paar maanden heb ik extreem vaak klachten. Het gaat niet om één keer in de paar maanden, maar zeker 5 keer binnen 3 maanden. Het voelt alsof ik continu van het ene ziekte-episode in het andere rol.

Het begint meestal in mijn keel: die wordt rood, opgezet en geïrriteerd, soms met veel slijm of een soort oprisping. Daarna breidt het zich vaak uit en word ik echt ziek. De klachten verschillen per keer, maar bestaan onder andere uit:

flinke vermoeidheid en totaal geen energie

hoofdpijn en duizeligheid

temperatuurwisselingen en soms hoge koorts

luchtwegklachten, veel hoesten

verstopte neus

misselijkheid en een algemeen ziek gevoel

Wat het extra frustrerend maakt: bloedonderzoek laat niks zien en er wordt geen duidelijke oorzaak gevonden. Het voelt alsof mijn lichaam continu in een soort ontstekings- of ziektemodus staat, zonder dat iemand kan aanwijzen waarom.

Ik heb geen klassieke maagzuurklachten, maar sluit reflux niet volledig uit. Sinussen, keel, weerstand… alles lijkt mogelijk, maar niks wordt echt bevestigd. Ondertussen beïnvloedt dit mijn dagelijks leven enorm: werk, sociale dingen en energie zijn constant beperkt.

Zijn er mensen die:

vergelijkbare klachten hebben na een amandeloperatie?

ook steeds ziek worden zonder duidelijke uitslagen?

ervaring hebben met chronische keelirritatie, postnasal drip, reflux zonder brandend maagzuur of iets met de weerstand?

Alle ervaringen of ideeën zijn welkom. Al is het maar om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee rondloopt.

3 reacties
    Reageren
    Joey

Heb je de slokdarm/maag eens laten bekijken?. Dat kan namelijk ook keelklachten en luchtwegklachten geven. Dat kun je dan ook niet in het bloed zien. Heb je maagzuur/opritsingen of boeren?

Reageren
    Joey

Schraap/slik je veel overigens?. Adem je via de buik of onbewust via de borst?. Want dan kun je chronische hyperventilatie ook niet uitsluiten. Ik heb hier namelijk ervaring mee, maar ben zelf nog aan het testen. Ik zit op dit moment aan de antagel (voor maagzuur). Ik weet namelijk ook niet goed of ik nu last heb van mijn slokdarm of niet. Ik heb ook vaak keelklachten. Op dit moment zelfs wat moeite met slikken, maar doorgaans is het keelirritatie of globusgevoel. Ik heb dan het geboel dat ik steeds iets moet wegslikken dus ik slik en schraap veel, dat zorgt voor keelirritatie.

Reageren
    B.M.

Dankjewel voor je Reactie. ik sluit eigenlijk niks meer uit. Chronisch hyperventileren lijkt niet helemaal te passen, maar ik adem niet echt via de de buik en nu ik er op let, is mijn ademhaling gemiddeld wel snel. Dus zal er op letten! 🙂

Ik heb een afspraak bij de KNO 29 januari.

Ik ben mijn klachten en symptomen al de laatste 8 weken aan het bijhouden en maak foto’s voor de KNO. Ik heb 8 weken geleden weer zware klachten gehad en sindsdien is de keelinflammatie niet meer weggegaan. Ik heb het gevoel constant rond te lopen met een ontsteking gevoel en voel dit ook in mijn lichaam. Ik functioneer op 40% energie. De keel is constant rood, geïrriteerd, opgezet en er zijn veel bloedvaten te zien. Daarnaast is het vermoeidheid gevoel hoog. Als ik regulier sporten weer probeer op te pakken of te veel inspanning krijg, zak ik volledig terug in klachten. Ik heb ook 2 weken vakantie en daarmee ook echt rust gehad, maar dat heeft nagenoeg niks geholpen om de klachten te verhelpen.

Ik heb veel slijmvorming, moet vaak slikken en schrapen en soms hoesten door slijm is niet uitgesloten.

Daarnaast lijkt er nog een stuk amandel te zitten, want een kleine soort knop is erg opgezet in de zijkant van de keel. Lijkt een druif.

Reageren
Reageer op: Heel vaak ziek / ontsteking, beginnend vanuit de keel
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.