- Maartje25 oktober 2010 om 16:34
Hallo Renee, Het is inderdaad een raar iets, die bult.
Ik ben verleden jaar direkt verwezen naar het ziekenhuis, ook i.v.m. mijn achtergrond van borstkanker. Er is direkt een echo gemaakt en het bleek een soort slijmbeurs te zitten die eigenlijk vanzelf moest weggaan, dus absoluut geen tumor.
Nu inmiddels een ruim jaar verder, is de bult gaan groeien en krijg ik ook pijn aan de arm. Ik ben van plan om toch maar weer na de vakantie naar de huisarts te gaan. De bult zit bij mij aan de voorkant van de schouder dus onder de sleutelbeenodra ik weer meer weet hierover, schrijf ik je het meteen als je daar prijs op stelt. Hartelijke groet, MaartjeAnoniem25 oktober 2010 om 20:11Als je wilt laten weten hoe deze bult bij jou zich verder ontwikkelt, en wat de huisarts ervan vindt, zou dat fijn zijn. Mogelijk kunnen we je verder helpen, en wellicht kunnen anderen weer leren van jouw ervaringen. Ik zou ook graag de diagnose, de naam van de aandoening, willen weten.
ReagerenAnoniem30 oktober 2010 om 20:08Een schouderluxatie is een luxatie of ontwrichting van één van de drie gewrichten die het schoudercomplex uitmaken. Deze luxatie kan optreden in de articulatio glenohumeralis, de articulatio acromioclavicularis en in de articulatio sternoclavicularis. De frequentste schouderluxatie gebeurt ter hoogte van de articulatio glenohumeralis die de verbinding vormt tussen het opperarmbeen (humerus) met het schouderblad.
De bewegingen in de articulatio acromioclavicularis zijn normaal gezien beperkt. Grote functionele veranderingen in de bewegingsuitslagen zijn dus niet te verwachten. Na het trauma is er sprake van pijn in de articulatio acromioclavicularis. Bij sommige types is een afwijkende stand waarneembaar van het sleutelbeen (clavicula). Het distale uiteinde van het sleutelbeen kan naar boven (Rockwood type III, IV en V) of naar beneden verplaatst zijn (Rockwood type VI). Wanneer het distale uiteinde naar boven verplaatst is kan men dit naar beneden drukken, dit is het zogeheten pianotoetsfenomeen.
Bij Rockwood type I en II wordt rust en relatieve immobilisatie van het gewricht voorgeschreven. De relatieve immobilisatie kan plaatsvinden door middel van een mitella.
Bij Rockwood type III wordt in sommige gevallen een chirurgische correctie uitgevoerd. De resultaten hiervan zijn niet merkelijk beter dan niet-chirurgische interventie zoals bij type I en II.
Bij de ernstigere dislocaties (Rockwoord type IV, V en VI) is chirugisch ingrijpen noodzakelijk.
ReagerenAnoniem30 oktober 2010 om 20:09Lees dit artikel op de website van het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde over het pianotoetsfenomeen: http://www.ntvg.nl/publicatie/man-met-het-pianotoetsfenomeen
ReagerenWendy8 november 2010 om 19:22EY Maartje,
Ben je nog voor verdere onderzoek gegaan?
En weet je inmiddels ook wat het is?Ik heb namelijk precies hetzelfde.
Er zijn 2 verschillende diagnoses gesteld, door 2 verschillende orthopeaden.
De 1ste zei; subluxatie van het ac gewricht
De 2e zei; nee absoluut geen subluxatie, maar peesontsteking..Ik hiermee naar de arts voor duidelijkheid en die verteld mij het volgende; Ik heb een subluxatie en doordat de schouder er half uit gaat 1 of meerdere keren per dag raken je pezen geirriteerd en gaan dan ontsteken. Maar ik heb het idee dat ik nog niet heb gevoeld dat hij half eruit is geschoten. Misschien gaat dit onbewust. Wel ontzettend veel last van de schouder en soms is het echt ondraaglijk. Tegen de leuning van de bank aanzitten kan ik niet, want dan gaat mijn schouder ook zeer doen en trekt dan door mn hele schouder/arm.
Verder door die schouderklachten, ook tinteling in arm en krachtverlies in hand. Als ik op de zwelling druk doet dit erg zeer..Ik ga ook nog maar een keer heen..
ReagerenMarije8 november 2010 om 20:56Pas op met de gevolgen voor de zenuwen! Er lijkt sprake te zijn van beknelling van de zenuwen wat blijkt uit het krachtsverlies en de tintelingen. Daar moet echt naar gekeken worden!
Reagerentheo17 november 2012 om 22:12Ik zat even te kijken naar simptonen die overeenkwamen met die van mij ik heb zelf namelijk ook hier last van en heb ondertussen hiervoor het hele ziekenhuis bezocht ze kunnen er niks op vinden en ik heb er nu al een aantal jaren last van ik zag dat u deze forum in 2008 heeft geplaats en wou vragen of u al wat wiizer bent geworden want weggestuurt worden en niet geholpen zijn is niet echt fijn bij voorbaat dank
ReagerenAnoniem13 september 2013 om 09:20Ik ontdekte 2 maanden terug in de spiegel een bult op de binnenkant (tov mijn lichaam) van mijn rechter sleutelbeen. Naar de dokter geweest, die dacht te weten wat het was totdat hij het voelde en mij toen doorverwees naar het ziekenhuis voor een echo.
Reageren
Echo laten doen en arts zei dat hij geen bloed toevoer waar kon nemen, dus dat het niks kwaadaardigs is. Wel zei hij dat ik moet terugkomen als de bult groter wordt. Dit is niet het geval..Anoniem4 juni 2014 om 11:40Ik heb precies hetzelfde, moet nu een echo laten maken omdat de rontgen niets liet zien.
ReagerenAnoniem7 juli 2015 om 21:07Hoi iedereen,
Ik heb sinds kort een bult in me nek. Een week later kreeg ik een bult op me rechtersleutelbeen.En paar dagen later nog een bult erbij op me rechtersleutelbeen. Het zit er allemaal al twee weken. Hoor graag jullie advies.
Groetjes
ReagerenJohn (moderator)
8 juli 2015 om 00:36Mijn advies:
Ga even naar je huisarts en laar ernaar kijken. Het is zo nogal moeilijk om daar iets over te zeggen
Reageren