Zoeken Vraag het forum

Afspraak huisarts.

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jaja

Hallo,

vanmiddag ga ik weer naar de huisarts voor mn lymfeklieren.

ik heb sinds 4/5 maanden een kleintje achter mn oor op rotsbeen, en sinds 2 maanden ongv ook 1 in nek/hals erbij van circa 1cm. Beide zijn pijnloos, hard en vast/onbeweegbaar. Ook is de oorzaak onduidelijk… van de buitenkant zie je eigenlijk niets. Allem als je voelt/drukt.

ook voelt mn hele hals/nek wat onregelmatig aan, maar of het echt klieren/knobbels zijn durf ik niet te zeggen. Dit heb ik soms ook met mijn oksels, liezen of whatever, het voelt allemaal gewoon wat ribbelig aan maar of het echt knobbeljes zijn of gewoon asymmetrie, weet ik niet. Tis niet echt opvallend in elk geval, zoals de twee klieren.

ik ben met die achter mn oor al twee x geweest en werd steeds afgescheept met: ik denk dat het niets ernstigs is, gewoon een kliertje. Kom terug als het groter wordt dan 1cm. Verder kreeg ik geen reden van de opzetting, uitleg of whatever. Iemand met mijn karakter controle/angst, kan hier maanden gespannen van zijn.. dit is dus ook het geval al maanden. Vooral sinds die er in mn hals/nek bij kwam twee maand geleden.. pfff ik heb er last van mentaal. Down/gespannen. Met vlagen. Wil het niet meer.

Mijn huisarts is erg snelsnel en koeltjes, ik laat me vaak te snel afschepen want wil niet vervelend zijn. Maar ik wil dit x gewoon goed uitsluitsel, duidelijkheid en een oorzaak.. want zo gespannen wil ik niet meer leven. Dus wil ik dit bezoekje even goed voorbereiden.

Natuurlijk gaat hij er eerst aan voelen etc. Maar ik wil ook graag een onderzoek naar hodgkin/kanker etc. Gewoon een goed onderzoek om te kijken of écht alles in orde is en er niet tóch iets mis is.

-voor welke onderzoek(en) vraag ik doorverwijzing?

-is het verstandig meerdere te doen?

-is alleen bloedonderzoek/bloedprikken en verder niets voldoende? Zo ja, dan wil ik ook en voornamelijk graag laten checken op kanker of hodgkin of iig die “waarden” ofzo? Dus waar vraag ik dan naar? Waar moeten ze me op testen?

kortom, ik weet gewoon niet zo goed wat ik mn huisarts moet zeggen en vragen. Ondat ik vrij onzeker ben en ook nog eens niet zoveel verstand heb van bloedprikken en andere onderzoeken.. Iemand die me kan helpen zodat ik eens tevreden en opgelucht weer naar huis toe kan?

alvast bedankt

8 reacties
    Reageren
    Jaja

ter aanvulling:

ben een vrouw van 22 jaar en de klieren lijken naar mijn idee niet te groeien.. ze zitten daar maar.

Reageren
    John (moderator)

Lymfeklieren zijn een heel normaal verschijnsel en zijn onderdeel van je afweersysteem. Zoals je de klieren beschrijft, is er geen enkele reden om onderzoek te doen naar hogdkin, non-hodgkin of lymfeklierkanker. Een simpele verkoudheid, tand- of tandvleesproblemen, een beugel, kan voor aanwezigheid van lymfeklieren zorgen. Ze kunnen maanden aanwezig zijn, en ook aanwezig blijven als je er voortdurend aan zit te voelen. Bloedonderzoek naar de witte bloedcellen, kan dan al heel verhelderend zijn. En dat is eigenlijk niet eens nodig, als er geen andere klachten zijn, dan wat aanwezige kleine lymfekliertjes.

Reageren
    Jaja

Bedankt!

maar waarom lees ik dan letterlijk overal dat blijvende harde,pijnloze en vaste lymfeklieren zonder duidelijke aanleiding en die lang aanhouden enniet weggaan, juist niet normaal zijn en dat dat reden is voor onderzoek? Dit lees ik op elke website en elk forum.. dat is hetgene dat me bang maakt..

dit wordt overal zo extreem benadrukt dat ik gewoon niet weet of ik t nou moet laten varen en negeren of dat dat juist onverstandig is..

is een maligne lymfoom altijd zo groot als een pingpongval oid of in elk geval heel groot. Of kan dat ook een klein bolletje zijn die niet erg opvalt

tegenstrijdigheid is lastig haha

Reageren
    John (moderator)

Dat gaat dan toch echt over lymfeklieren die groter zijn dan een centimeter. Precies zoals je huisarts al aangaf.

Reageren
    Jaja

laatste vraag; hoe weet je nou precies of ze groter zijn dan een centimeter? Ze je kunt niet precies voelen hoeveel mm ze groter zijn dan een cm ja? Ze kunnen ook 1cm en 2 mm zijn maar wat is dan de grens denk ik dan..

bedankt voor het beantwoorden van mn vragen

Reageren
    John (moderator)

Als groter zijn, dat het eerste kootje van je wijsvinger ( en dat zou je toch moeten kunnen voelen) , dan is het goed om even naar de huisarts te gaan.

Reageren
    jaja

Is dit voldoende om te testen? Om erge dingen uit te sluiten en een duidelijke indruk te krijgen van mijn huidige gezondheid?

Bijlagen:
    Reageren
    John (moderator)

Ja hoor. Dat is voldoende

Reageren
Reageer op: Afspraak huisarts.
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.