- Kelpje31 juli 2023 om 18:03
Wij zijn sinds enkele jaren verhuisd en om deze reden zitten we bij een nieuwe huisartsenpraktijk met 2 praktijkhouders. We hebben geen vaste huisarts. Ik loop enorm tegen deze artsen aan en weet niet goed wat ik hiermee aanmoet. Onze vorige huisarts was echt top en misschien is het contrast daarmee ook erg groot.
De assistenten zijn verder behulpzaam en er is een derde huisarts waar ik ook tevreden over ben. Zij kan helaas niet onze vaste arts worden omdat zij geen praktijkhouder is, maar als zij ruimte heeft dan mogen wij als voorkeur aangeven bij haar een afspraak te willen. Helaas gaat dit dus niet altijd.
Sinds het begin voel ik mij afgewimpeld door de 2 praktijk houdende artsen en voel mij zelfs bezwaard om een vraag te stellen. Bij wie moet ik medische vragen stellen als het niet bij mijn huisarts kan? Snap dat je niet voor alles op het spreekuur kunt komen en dat hoeft ook absoluut niet. Ik stel mijn vraag via een e-consult of via het telefonisch spreekuur, maar ook daarbij krijg ik vaak een vaag antwoord en als ik om verduidelijking vraag dan komt die helaas ook niet.
Als voorbeeld: ik heb een econsult bericht gestuurd met foto over mijn baby van 6 maanden. Omdat hij ca 5 dagen koorts heeft en rode uitslag over zijn hele lijf. Met de vraag of uitgesloten kan worden of dit mazelen zouden kunnen zijn. Maakte mij daar wat zorgen over. Ik krijg als reactie dat het een virusziekte is maar ze niet zo kan zeggen welke dit is en ik moet overwegen om hem te vaccineren.
Ligt het aan mij dat dit een nietszeggende reactie is? Ik kan als leek ook wel zien dat het een virusziekte is. Daarnaast is hij 6 maanden en komt met 14 maanden pas in aanmerking voor een bmr vaccinatie. Ik heb dus precies niets aan haar reactie. Dit is dus eigenlijk de zoveelste ervaring die vergelijkbaar loopt. Ik vermoedde een zesde ziekte, maar was bang dat het mazelen zou kunnen zijn. Van andere ouders hoor ik wel eens dat hun kinderen de vijfde of zesde ziekte hebben. Hoe wordt bij deze kinderen dan een diagnose gesteld? Ik ben best gefrustreerd door hoe het contact en zorgverlening verloopt. Krijg iedere keer weer gespannenheid als mijn kinderen ziek zijn of ikzelf wat mankeer omdat ik er tegenop kijk om in contact te komen met deze artsen. Ik sta ook echt open voor feedback als ik wat verkeerd doe. Heeft iemand misschien advies waar ik dit het beste kan bespreken? Naar een andere huisartsenpraktijk overstappen gaat volgens mij ook niet heel gemakkelijk. Ik wil gewoon ergens terecht kunnen met medische vragen en zorg, waarbij ik ook serieus wordt genomen.1 reactieReagerenSuus31 juli 2023 om 18:29Ik had dit ook toen ik verhuisde en mijn oude huisarts met pensioen was gegaan en ik in mijn nieuwe woonplaats naar een andere huisarts moest overstappen.
Met mijn oude huisarts had ik ook heel goed contact, die stond altijd voor zn patiënten klaar.
Mijn nieuwe huisarts was (ik schrijf expres was) ook zo als jij beschrijft.
Ik voelde me ook ongemakkelijk om een afspraak te maken of een vraag te stellen.
Tot ze mij afscheepte met iets waarmee ze mij eigenlijk direct naar het ziekenhuis had moeten doorsturen.
Toen was ik in eerste instantie helemaal klaar en wilde op zoek naar een andere huisarts, dan maar verder uit de buurt ofzo.
Maar ergens wilde ik het ook afsluiten en heb toch nog een keer een afspraak gemaakt.
Toen heb ik heel duidelijk mijn bezwaren aangegeven en de dingen benoemd waar ik mij niet prettig bij voelde.
Eerst reageerde ze wat ontwijkend,maar uiteindelijk gaf ze toe dat ze door de werkdruk zo reageerde en door de drukte in de praktijk min of meer gedwongen werd mensen te ontmoedigen onnodig langs te komen.
Waardoor er mensen als ik afgewimpeld werden en dat dat niet ok is.
Sindsdien is onze relatie een stuk beter en neemt ze mij wel serieus, omdat ze weet dat ik niet om niks langs kom.Mijn advies is dan ook om toch met je huisarts in gesprek te gaan en duidelijk te maken dat je graag serieus genomen wilt worden, dat je niet voor ieder wissewasje belt maar alleen als er echt wat is.
Leg uit hoe je je voelt en dat je graag een betere verstandhouding zou willen,omdat dat voor jullie beiden prettiger is.Een andere optie is andere praktijken bellen en vragen of die plek hebben. Maar dat zal waarschijnlijk ook moeilijk zijn omdat de meeste huisartsen het ontzettend druk hebben.
Reageren