Zoeken Vraag het forum

Diverse (neurologische?) klachten

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Sonnet

Vrouw, 35 jaar oud, actieve levensstijl en fysiek zwaar werk, roker.
    Al jaren heb ik last van diverse klachten, het begon ca. 7 jaar geleden met vanuit het niets ernstige reflux klachten, voedsel wat blijft ‘hangen’ in de slokdarm (en wat ik ook onverteerd weer op geef vaak). Diverse keren gastroscopie leverde alleen de diagnose gastritis en esofagitis op. Heliobacter negatief. Refluxklachten zijn vrij extreem, plat liggen is onmogelijk, maagzuur en maagonhoud stromen dan terug, vaak tot in de mond.
    Vervolgens hartklachten, hartkloppingen, tachycardie, etc. Rusthartslag is normaal rond de 65-70, maar schiet regelmatig omhoog naar de 140-150. Supraventriculaire tachycardie. Toen ook hypotensie gediagnostiseerd, 50/90. Overigens nooit last gehad van andere hypotensie klachten. Inmiddels, 7 jaar later, is mijn bloeddruk vrij constant 70/120, die stijging is wel vrij plotseling ontstaan.
    Sinds die tijd heb ik last van veel duizeligheid, licht in mijn hoofd, moe (soms extreem). Die laatste klachten zijn met name in de laatste 2 jaar flink toegenomen, met een hele flinke toename in de afgelopen maanden. Mijn armen voelen heel zwaar aan, en ze lang genoeg boven mijn hoofd houden om bijvoorbeeld mijn haar te föhnen is een hele opgave. Hoofd voelt zwaar, alsof mijn nek moeite heeft mijn hoofd overeind te houden. Enorm slap gevoel door mijn hele lijf.
    Plotseling spierspasmen die pijnlijk zijn, met name in de nek, schouders en bovenarmen. Linker bovenarm voelt regelmatig (vrijwel dagelijks) ‘verzuurd’ aan, alsof ik erop gelegen heb of alsof de bloedsomloop wordt afgekneld. Linkerhand tintelt/slaapt bij de minste druk, of zelfs soms zonder druk op de arm. Sinds een paar weken ook tintelingen in vingers rechts en in de voeten en lippen.
    Ook sinds een paar weken veel druk in het hoofd, voelt alsof het achter de neus en voorhoofd zit, en in het achterhoofd. Constant duizelig nu, gevoel van derealisatie. Duizeligheid wordt minder bij licht omhoog kijken, erger bij naar beneden kijken / nek buigen of hoofd opzij draaien. Hoofdpijn bij het voorhoofd, slapen, bovenkant hoofd, dagelijks aanwezig, wordt erger gedurende de dag. Extreem moe en inspanningsintolerantie.
    Het wellicht meest verontrustende vind ik het sinds een paar weken ontstaan van plotseling voorbijgaand zichtverlies, met name aan het rechteroog. Het begint als een lichtvlekje, als een nabeeld van een felle lamp, maar wordt groter tot ik in het hele midden van mijn zicht alleen zeer wazig zie. Het beeld trilt ook, alsof ik door een hittegolf heen kijk. Lezen is dan onmogelijk. Ik ben bekend met migraine, maar heb daarbij nooit aura’s gehad. Op het zichtverlies volgt ook geen hoofdpijn (of bestaande wordt niet erger). Duur ongeveer 30-40 minuten.
    Ook veel last van ‘visuele sneeuw’.

Vandaag na plots hele heftige duizeligheid en zichtverlies naar de huisarts gegaan. Direct bloed laten prikken, huisarts denkt aan vitamine B12 tekort of temporale arteritis. Uitslag nog niet bekend, zal halverwege volgende week bekend zijn.

Inmiddels verergeren de symptomen weer, nog erger dan vanmorgen. Moeite met rechtuit lopen, en door de deuropening lopen zonder deze te raken is ook een hele opgave. Is dit een reden om toch maar langs de huisartsenpost te gaan? Of kan ik tot volgende week afwachten?

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Misschien goed om toch even contact op te nemen met de huisartsenpost

Reageren
    Sonnet

Gisteravond toch nog maar naar de huisartsenpost gegaan, maar niet veel mee opgeschoten.
    In eerste instantie werd me verteld dat dit een paniekaanval zou zijn. Helemaal kalm was ik niet, natuurlijk maak ik me zorgen op zo’n moment, maar paniek, nou nee.
    Na wat aandringen om verder te kijken is er met een vingerprik gekeken naar glucose en hb. Beide binnen normale waarden, glucose 3.6 en hb 7.5.
    Ook is nog een testje gedaan om te kijken of mijn gezichtsveld wel volledig was, dat is wel het geval, buitenkant gezichtsveld is normaal.
    De die dienstdoende huisarts dacht overigens dat de ‘auras’ die ik zie wel migraine aura’s zijn, maar dan zonder de hoofdpijn, omdat de omschrijving die ik gaf lijkt op scintilerend scotoom (sp?), wat typisch is voor migraine. Maar zoals ik al zei heb ik dit nooit eerder meegemaakt in de 20+ jaar dat ik bekend ben met migraine, en ook geen migraineaanvallen in deze frequentie. Ik heb nooit vaker dan ca 1-2 x in de maand migraine gehad, en dat waren de ergste perioden. Over het geheel genomen zou ik zeggen dat voor mij ca 1x in de 2 maanden gemiddeld is. De zichtproblemen zijn nu 7x opgetreden in 2,5 week tijd.
    Ik kreeg het advies het bloedonderzoek af te wachten.
    Een probleem voor mij is dat ik eigenlijk as maandag voor 2 dagen naar het buitenland vertrek, waarvan ik een groot deel van de tijd (reis) op het water zal doorbrengen. Ik vraag me af of de symptomen zorgwekkend genoeg zijn om de korte reis af te blazen. De dienstdoende arts gaf het antwoord ‘op eigen risico’.

Reageren
    John (moderator)

Migraine aanvallen zijn mogelijk. Ook al ben je ze zo niet gewend.
    Doe eens de test op:
    http://www.dokter.nl/index.php?option=com_hyperventilatietest

Of je de reis wel of niet kunt maken, kan ik ook niet zeggen. Ik denk dat je daarbij op je eigen gevoel moet afgaan.

Reageren
Reageer op: Diverse (neurologische?) klachten
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.