- Manon27 oktober 2017 om 21:09
Hallo allemaal,
Omdat ik al maanden met vage klachten loop weet ik niet meer waar het te zoeken. Mijn huisarts vindt het allemaal te divers en laat me aan mijn lot over. Ik ga proberen alles hieronder te zetten. Hoop echt op een reactie van iemand.
In het voorjaar begon de vermoeidheid met pijnlijke enkels bij het opstaan. Dit werd erger, met name de vermoeidheid.
Toen kreeg ik het gevoel alsof er mieren liepen in mijn rechterbeen en zichtbare spiertrekkingen in beide benen. Dit gebeurde ook wel eens in mijn armen.
Momenteel ben ik dood en doodmoe, heb ik het gevoel alsof mijn lichaam continue van onder tot boven verkrampt. Word angstig en kan geluiden niet handelen. Dit lijkt erger te worden in het tweede deel van mijn cyclus. Ook warmte en kou gevoel in benen en romp, brandend gevoel liezen, heupen.
Mijn vitamine b12 was 255 en vitamine d was 32. Inmiddels krijg ik sinds 3 weken injecties b12 en ampullen vit D. Heb een CT scan gehad van mijn hoofd, deze was prima en spiertesten bij neuroloog waren goed.
ik weet niet meer waar te zoeken; sta op het punt om een private scan te doen, want het is onhoudbaar. Heb een zoontje van 11 maanden, ben alleenstaande moeder en kan amper voor hem zorgen.
Is dit hormonaal te verklaren? Hebben zenuwen/spieren iets te doen met hormonen (pms/pmdd)?
Alvast erg bedankt!!
8 reactiesReagerenJohn (moderator)
27 oktober 2017 om 21:22Als je vit B12 en vit D tekort hebt, kan dan wel klachten veroorzaken. Je bent pas 3 weken bezig met de vitamines. Het zal toch nog even duren, voordat je daar echt wat van gaat merken. De hormonen kunnen daar ook nog een rol in spelen. Je voelt je niet depressief? Hoe is de bevalling verlopen?
ReagerenManon27 oktober 2017 om 21:39Hoi Tandor,
Jawel ook wel depressief soms.
Heel erg wisselende stemmingen. Kwaad worden, huilen en dan ineens weer normaal! Zwangerschap ging goed, bevalling heel snel.Maar die vitaminen zijn niet zomaar op peil? Als ik huisarts moet geloven moest het na 1 injectie stukken beter gaan, anders was het geen b12.. Geloofde dat ook niet. Maar waarom vraag je depri? Ik hoor graag wat mensen denken; zelf zie ik het niet meer helder
ReagerenJohn (moderator)
27 oktober 2017 om 21:45Omdat ik eigenlijk aan een postnatale depressie zit te denken.
Het zijn vreemde klachten die ik niet meteen kan linken aan B12 of D tekort. je B12 is aan de lage kant, maar daar zou je dergelijke klachten dan toch nog niet van moeten krijgen. D tekort veroorzaakt vooral vermoeidheid…
Na 1 injectie B12 ga je je niet meteen goed voelen. Dat was wel wat optimistisch van de huisarts.
ReagerenManon27 oktober 2017 om 21:47Ohja.. de klachten begonnen rond mei. Ben in december bevallen en die 6 maanden ging het super. Zoontje kwam wel een aantal keer, maar had er niet zoveel last van.
ReagerenManon27 oktober 2017 om 21:50Krijg je van zo’n depressie ook gewrichtsklachten en verkrampingen spieren? Dat vind ik namelijk het engst.
ReagerenJohn (moderator)
27 oktober 2017 om 21:53Dat zou zeker kunnen..en misschien nog in combinatie met de vitamines
ReagerenManon27 oktober 2017 om 21:57Dank je wel Tandor voor je hulp. Dan wordt het misschien niet voor niks op psychisch gegooid. Is moeilijk te accepteren. Misschien ook door stress spierklachten.. thanks in ieder geval!
ReagerenCatootje28 oktober 2017 om 16:02Een goede gezondheid begint bij de basis. Onder andere evenwichtige voeding. Veel mensen eten teveel snelle suikers, die zorgen voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel, wat allerlei klachten kan geven. beter zorgen voor meer complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels bij elk eetmoment.
Daarnaast kan je allerlei tekorten hebben; vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren. Bloedonderzoek zegt lang niet alles. Vitamine D werkt onder andere samen met magnesium en vitamine A. Beter kun je er ook magnesium bij slikken. Bij vitamine B12 ook het hele B-complex omdat allerlei stofjes samenwerken. Ook krijgen veel mensen te weinig omega 3 binnen. Bij hormoonproblemen kan ook gammalinoleenzuur zinvol zijn.
Verder kan je nog denken aan oestrogeendominantie als factor in je klachten. Veel vrouwen hebben daarmee te maken en eventueel pilgebruik in het verleden kan het verergerd hebben. Na een zwangerschap kan dit ook opspelen.
Voor je hele gezondheid is ook metaalvrij slapen, dus bed en matras zonder metaal, ook beter. En electrosmog kan een stressfactor zijn.
Je zou advies kunnen vragen op natuurgeneeskundig gebied. Iemand die kan uittesten wat jouw lichaam nodig heeft.
Reageren