- Isa7 december 2025 om 12:44
18 jaar geleden heb ik op 16-jarige leeftijd bij een verkeersongeval hersenletsel opgelopen. Ik heb al die jaren sindsdien altijd al problemen gehad met prikkelverwerking, slechte concentratie, snel moe zijn, het standaard riedeltje zeg maar.
Nu sinds een jaar of 3 merk ik andere problemen, die ik eerder niet had. Dit zijn onder andere hartkloppingen, bij inspanning heel snel zweten, pijnklachten in spieren en gewrichten, trillen, vaak duizelig, vooral bij snel opstaan. De afgelopen jaren meerdere keren flauwgevallen of bijna flauwgevallen. Heftige reacties op pijn zoals zwart voor de ogen zien na het stoten van een teen bijvoorbeeld.
Vorig jaar ben ik in het ziekenhuis volledig onderzocht. Ik heb zowat het hele ziekenhuis gezien en ben lichamelijk volledig binnenstebuiten gekeerd. Er is helemaal niets gevonden wat deze plotselinge lichamelijke klachten kan veroorzaken. De conclusie van het hele onderzoek was: slechte prikkelverwerking, dus snel overprikkeld, dus meer stress, en stress kan allerlei lichamelijke klachten veroorzaken.Ik heb me toen neergelegd bij die conclusie en gedacht: oké, dit is gewoon een gevolg op de lange termijn van mijn vroeger opgelopen hersenletsel dus ik zal hier mee moeten leren leven. Maar zo af en toe ga ik toch twijfelen. Is dit wel zo? Kan dit wel? Of moet ik toch gaan vragen om opnieuw lichamelijk onderzocht te worden?
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
8 december 2025 om 12:54Tja, die beslissing is aan jou. Ik weet niet wat ze allemaal hebben onderzocht de vorige keer.
Reageren
“Gekke” oorzaken denk ik sowieso niet aan.
Ik denk niet dat je klachten met je NAH (Niet aangeboren hersenletsel) te maken hebben. Iedereen kan in de loop van zijn leven gevoeliger worden. De “nervus vagus” kan effecten veroorzaken zoals je beschreef (transpireren, trillen, duizelig, hartkloppingen, flauwval neiging).
Dit is een zenuw die vanuit de hersenen naar de verschillende organen gaat en deze kan beinvloeden.
Maar als je over de vorige onderzoeken twijfelt, overleg dan met je huisarts.