- J23 februari 2025 om 08:07
Lieve mensen,
Ik weet dat dit een oud topic is, maar voor iedereen die dit nu ervaart hoop ik dat ik je hiermee toch kan helpen.
Ik ben een vrouw van 44 en ik herken jullie klachten. Ook ik heb hier maanden mee gelopen, niet wetende wat ik precies voelde en mankeerde. De ene keer een branderig gevoel in het genitale gebied, dan weer stekend of jeukerig. Het hele gebied was overgevoelig (als je begrijpt wat ik bedoel). Verschillende keren bij de huisarts geweest en het werd verward met blaasontsteking, aambeien of infecties. Ik heb o.a.antibiotica en inwendige middelen voorgeschreven gekregen, wat natuurlijk niet werkte… (paracetamol hielp wel, ik slikte er 6 op een dag om het gevoel te verminderen) Omdat het zo bizar vreemd aanvoelt heb ik lang zelf niet begrepen wat ik voelde, maar ik ben er nu zeker van dat ik een geirriteerde PUDENDUS ZENUW had. En ik kan jullie vertellen dat het geheeld is! Dus ontspan, dit gaat waarschijnlijk weer over en weer voorbij. Ik ben zelf behoorlijk radeloos geweest, dus ik weet hoe je je nu voelt. Het is bij mij ontstaan doordat ik voor lange tijd hevige stress ervaarde. Dus wees lief voor jezelf, werk aan je lichaam en geest en ontspan! (makkelijk gezegd, ik weet het)Toen ik ervan overtuigd was (gynaecoloog en huisarts niet) dat het een geirriteerde pudendus zenuw moest zijn heb ik een afspraak gemaakt bij de manueel therapeut. Zij heeft het bekken in meerdere sessies gemobiliseerd en oefeningen meegegeven om de spieren in het bekken te rekken. Ik heb die oefeningen heel trouw gedaan en na een week was er zoveel verbetering! (Online zijn deze oefeningen ook te vinden, onder andere ‘happy baby’ en ‘nerve flossing’) Daarnaast ben ik heel hard aan mijn ontspanning gaan werken, want dat zorgt voor de spanning in het bekken. Mindfullness, wandelen, hardlopen, veel praten, leuke dingen doen, nieuwe ervaringen opdoen, positieve energie.
Ik hoop dat ik hier iemand mee kan helpen, vertrouw op je lijf en vertrouw op je gevoel. Wees lief voor jezelf.