Zoeken Vraag het forum

vermoeid, moeite met concentreren en helder nadenken

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Ilya

Ik heb al een lange tijd van een hoop klachten en ik hoop echt dat iemand mij wat verder zou kunnen helpen:

De voornaamste is vermoeidheid. Het lijkt niet veel uit te maken of ik 10 uur of 8 uur slaap ik voel me altijd vermoeid, ik heb ook altijd wallen onder mijn ogen. Sommige dagen heb ik opeens veel energie maar dat duurt meestal niet lang.

Daarnaast heb ik heel vaak moeite met helder nadenken (waarschijnlijk door de vermoeidheid). Ik merk dat ik hele stomme fouten maak die ik, als ik me normaal voel, nooit zou maken. Concentreren is ook heel lastig. En ik merk dat mijn geheugen niet zo goed lijkt te werken als normaal, ik vergeet namelijk vaak dingen terwijl dat best abnormaal is voor mijn doen.

Als ik opsta wordt het vaak zwart voor mijn ogen en ik voel me door de dag vaak duizelig en als ik bijvoorbeeld om me heen kijk lijkt alles op een manier vertraagd binnen te komen.

Afgelopen zomer werd duidelijk dat ik waarschijnlijk prikkelbare darm syndroom heb en probeer me zo goed mogelijk aan mijn dieet te houden maar heb alsnog vaak klachten ervan

Ik ben al vaker naar de huisarts hiervoor geweest en heb een hoop bloedtesten laten doen en er is niks uitgekomen dus ik ben echt radeloos.

Overige klachten zijn: koude handen en voeten, roos in haar, verlegen en teruggetrokken zijn, laag zelfvertrouwen, slecht tegen stress kunnen, slaapproblemen, afwisselend veel en weinig honger.

Er zijn weken dat ik me redelijk goed voel maar daarna volgen snel deze klachten weer.

4 reacties
    Reageren
    Se77

ga naar je dokter en vraag om een bloed test te doen, laat je testen op o.a schildklier en ijzer

Reageren
    Sjaan

Ook goed om b12 x te laten nakijken. Het blijkt dat de standaard waarde niet voor iedereen geldt. Je kan ook naar b12 kliniek gaan voor onderzoek

Reageren
    Anoniem

Ik ervaar dezelfde klachten. Bij bloedtest had ik te laag vitamine D. Ik neem nu sinds 3 weken dagelijks een supplement maar merk eigenlijk nog geen verschil (is misschien ook nog wat vroeg).

Ik las laatst  een artikel over de relatie tussen darmbacteriën en het zenuwstelsel. Meer en meer onderzoek wijst uit dat darmbacteriën een grote invloed kunnen hebben op het zenuwstelsel. IBS kan mentale klachten versterken, maar andersom ook. Het is vooral de vraag wat er eerst was. Yoghurt schijnt goed te zijn omdat daar melkzuurbacteriën inzitten welke levend in de darm belanden en zorgen voor een betere darmflora, wat weer goed is voor je hersenen.

Reageren
    Catootje

@Anoniem, Zou beginnen met zorgen voor een combinatie van complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Denk vooral ook aan de oplosbare vezels. Melkzuurbacteriën zijn goed maar beter matig met zuivel. Biogene aminen als  histamine en tyramine kunnen je zenuwstelsel ontregelen.

Een orthomoleculair therapeut of andere natuurgenezer zou je verder kunnen helpen met aanvullende middelen, zoals bepaalde voedingssuppplementen. Stoffen die veel mensen tekort komen zijn vitamine B en D, magnesium en omega 3. Bij vitamine D-gebruik er beter ook magnesium, vitamine A en K bij gebruiken. Die laatste twee bijv in de vorm van een goede multi. Beter van de vitaminezaak dan van de goedkope drogist. Zonder de magnesium stijgt anders je calciumspiegel teveel. Wel kijken naar de juiste dosering. Gebruik zelf ca 80 mcg per dag.

Reageren
Reageer op: vermoeid, moeite met concentreren en helder nadenken
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.