- zenuwachtig15 januari 2019 om 17:18
Beste lezer,
Onlangs heb ik de diagnose gekregen dat ik een goedaardige heb aan de linkerkant van mijn hoofd. Deze is in de afgelopen jaren langzaam tegen de aangezichtszenuw aan gaan drukken, waardoor ik onopgemerkt steeds meer last kreeg van uitvalsverschijnselen in het gezicht. In ontspannen staat is het gezicht gelukkig vrijwel symmetrisch, maar lachen, het oog sluiten, en de wenkbrauw optrekken lukt niet. Daarnaast heb ik last van oorsuizen.
De tumor is recent bestraald en er is een EMG-onderzoek uitgevoerd. Daaruit bleek dat er gelukkig sprake is van regeneratie (teruggroei) van de zenuwvezels van de gezichtsspieren, maar dat er ook sprake bleek te zijn van een aantal synkenesieen (verkeerde teruggroei).
Op internet kan ik helaas erg weinig vinden over deze specifieke zenuwbeschadiging en komt een Bellse Parese hier het dichts in de buurt. Aangezien deze aandoening zo zeldzaam is en de artsen ook niet echt een prognose kunnen geven over het herstel van mijn gezicht ben ik op zoek naar ervaringen van anderen die ook iets soortgelijks hebben gehad.
Alvast bedankt!