- Geopereerdaanhernia15 januari 2018 om 17:18
Hallo allemaal,
Ik heb al wat onderwerpen doorgelezen, maar stel bij deze toch graag zelf even de vraag over mijn hernia operatie. Ik zit een beetje vast en weet niet of zoals het nu gaat ‘normaal’ is en hoor graag (serieuze) reacties van diegene die ervaring hebben met hernia en operaties e.d.
Ik ben in november geopereerd aan rughernia L4L5 na half jaar ploeteren met fysio. Bleek nik opgeleverd te hebben want het was aldus de chirurg een gemene hernia en ook het zenuwkanaal was smal. Alles weg gehaal/ zenuw ‘bevrijd’ e.d. alles volgens het boekje. Met extreem veel pijn uit de operatie gekomen en diezelfde nacht viel mijn hele rechter been uit (terwijl uitval altijd links was en enkel in voet). Het heeft ruim 3 weken geduurd voor ik mijn voet weer normaal kon gebruiken en heb met rollator en rolstoel gewerkt. Na die weken bleef de zwelling rondom wond ook lang aanhouden en nu 2,5 maand latr heb ik non stop tintelingen en sper spasmen in voeten en kuiten van beide benen. Ik ondervang de zenuwpijn door erg te letten op liggen en lopen afwisselen en goed mijn activiteiten in te plannen. Ik werk nog niet omdat het werk fysiek te zwaar is momenteel. Ik heb een kleine dochter van twee en kan heel veel niet met haar. Ik wil weer aan het werk, ik wil weer lekker sporten, ik wil weer leven! Nieuwe mri laten maken, behalve slijtage niks op te zien. Conclusie van de chirurg: algehele herstel van de zenuw kan 6 tot 9 maanden duren en ga maar verder met de fysio.
Hoe moet ik dit verkopen aan mijn manger? Hoe moet ik deze zenuwpijn en uitval van voet voortzetten na al zo lang mijn leven on hold zetten? Mijn contract uren worden nu naar beneden gegooid, zo niet dat mijn contract ontbonden wordt. Ik MOET weer gaan auto rijden anders kom ik niet op werk niet bij fysio e.d. maar ik ben niet verantwoord omdat mijn voet soms uitvalt. Laat staan de pijn die ik heb als ik weer ‘ normaal ga leven’.
Mijn vraag hier is: ben ik serieus genoeg benaderd door het ziekenhuis of moet ik een second opinion aanvragen? Volgende vraag: meer mensen met deze ervaring en kan het echt zo lang duren voor het hersteld is?
Ik hoor heel graag jullie respons. Alvast hartelijk dank!
9 reactiesReagerengeopereerdaanhernia15 januari 2018 om 17:19p.s. chirurg heeft geen verklaring voor uitvallen been en zegt dat de voet uitval wel vaker gezien wordt na operatie ‘helaas’. Tot slot afgesloten met ‘je hebt ook wel slijtage in je rug’.
ReagerenJannuk3 februari 2019 om 13:04Goeden dag “geopereerd aan hernia”,
Wat ontzettend vervelend voor u. Ik las dit stuk omdat mij man ook klachten houdt na zijn hernia operatie en ik zat op Google te zoeken naar een oplossing of idee wat nu te doen.
Ook bij mij man zei de chirurg dat de operatie geslaagd was, de zenuw ligt volgens hem vrij, en dat hij verder niets meer kan doen. Het kan slijtage of littekenweefsel zijn.
Ik ben erg benieuwd hoe het nu met u gaat. Heeft u verder nog iets geprobeerd?
Mijn man loopt nu bij de pijnpoli, heeft al 3x injectie gehad. We weten nu even niet wat nu. Hopelijk gaat het met u beter en heeft u een tip voor ons.
Heel veel sterkte.
ReagerenIkke12 februari 2019 om 22:46Hoi hoi
Ook ik ben geopereerd aan en fikse hernia. Bleef pijn houden en ben terug gegaan naar de neurochirurg.
Kunt u op uw tenen lopen en op de hakken?? Ja, dat kon ik. Dan zit mijn werk erop en kan ik niets meer voor u doen. Ga maar naar de rugpoli.
Helemaal perplex, omdat hij niet eens naar de wond of rug gekeken had. Heel bijzonder.
Maar goed, ben bij de rugpoli geweest en 3 spuiten gehad en de wervels werden recht gedrukt. Dit gaf iets verbetering, kon echter nog steeds niet zitten. Na de 3 spuiten konden zij ook niets meer doen.
Nu 1 jaar verder, kan ik nog steeds niet zitten, autorijden en alleen geheel achterover liggend in de auto vervoerd worden. Erg vervelend dus. Tussen de nodige huishoudelijke klusjes door, steeds weer even liggen om mijn rug te ontlasten. Geen eigen leven meer dus. Steeds afhankelijk van anderen om je ergens heen te brengen.
Nu terug geweest naar de huisarts, om een second opinion aan te vragen. Moet nu weer ongeveer 6 weken wachten op een oproep van de St Maartenskliniek in Nijmegen. Intussen waarschijnlijk mijn baan kwijt, kan er niet komen (is ongeveer 70 km) en trek het niet om te werken. Zo jammer allemaal, maar we wachten nu eerst maar er af.
Wens jullie allemaal sterkte met jullie herstel.
Groetjes Ikke
Reagerenantoon4 april 2019 om 18:14Vier jaar geleden heb ik een operatie gehad , die was goed verlopen ,ik had af en toe nog wat pijn ,
maar die verdween snel ,nu schoot het in de rug met mijn eigen wassen ,en mijn hele linker been tot de voet doet rete zeer ,echt die zenuwpijn ,soms lijkt het dat het weg is , maar als ik opsta verga ik binnen een minuut weer van de pijn .
Dus er zal wel weer een operatie aan komen ,daar geef ik niks om ,alles is beter dan deze pijnen , je slaapt bijna niet ,ik moest paracetamol pakken en naproxen, die had ik toch voor mijn reuma.
Nou zei ik tegen de dokter ik had nog wat morfine liggen thuis van de reuma aanval ,die pakte ik en dat verzachte de pijn wel degelijk ,maar ik kreeg ze niet .
Nu twee dagen verder weer gebeld voor een beter middel ,ik kreeg tramadol ,nou dat is niet verslavend zeiden ze ,maar dat is het wel ,ik vroeg nog waarom geen morfine ,dat was verslavend zei ze .
Ik zei toen ik de pillen ging halen ,tot volgende week , ik weet nu al dat ze niet veel gaan doen ,ik weet echt niet wat dat is , de kosten of wat dan ook ,ik heb gevraagd of zei die moest betalen ,ze keek me net aan of ze water zag branden .
Gelukkig kan ik overtwee weken al naar de neurloog,ik weet de uitkomst nu al ,waarom moet het toch allemaal zo gaan vraag ik me af ,het kan allemaal veel en veel beter,straks heb ik veel tramadol over ,en nog meerdere medicijnen ,dat kost toch ook veel .
Ik hoop dat ik er vanaf kom ,dit is echt geen leven zo .
ReagerenCassandra17 juli 2021 om 04:02Hallo,
2 weken geleden geopereerd aan hernia L4/L5 recht.
Reageren
Goed verlopen tot ik de dag erna voor het eerst uit bed kwam met de kini en ergo en ook moest stappen voor het eerst. Na enige tijd viel alles uit vanaf mijn navel tot tenen,,, geen gevoel meer en kan niks meer bewegen… spoed een MRI gedaan en meteen terug operatiezaal in. Na die spoed operatie kon ik alles terug bewegen, buiten mijn rechter been optillen maar voeten bewegen en wandelen ging terug. Niet vlot maar toch. Nu heb ik enorme pijn in mijn heup vaak en zenuwpijnen in mijn lies… een deftige uitleg heb ik nooit gehad. Mijn huisarst zegt dat het zal beteren en moet genezen nog… maar daar geloof ik niet veel van. Zelfstandig dagelijkse dingen doen gaat niet meer. Naar de winkel stappen ook niet meer mijn helemaal alleen wassen en aankleden ook niet… de stand van mijn onderrug is krom en met een put en een bult. Rechtop zitten of staan doen enorm pijn…Binnenkort moet ik terug op controle naar de neurochirurg en ik zet geen voet buiten tot ik een deftige uitleg heb. Alles wat ik van foto’s kan vinden en of verslagen druk ik af en ga ermee een advocaat.Wil22 maart 2022 om 19:56Ik heb drie hernia operaties gehad op L5 S1.
Reageren
In 2010/2011 en 2019 steeds de zelfde plek. Ook is er vele pijn blokkades gedaan omdat ik erg litteken weefsel had wat ook weer tegen zenuwen drukte. Tweemaal een RACZ behandeling. Een traject gevolgd bij revalidatie om te leren omgaan en grenzen te bewaken en te leren luisteren naar mijn lichaam. De afgelopen drie jaar was het goed te houden. Soms een dagje wat pijn in m’n rug maar hier kon ik goed mee leven. Ik kan weer leuke dingen doen. Fiets graag. Wandelen met de hond in de duinen. Tot de afgelopen zes weken. Weer vreselijk uitstraling linke been.
Kracht verlies. Zak door been. En met wandelen sleep ik met mijn voet. Vandaag HA geweest die zegt hoog waarschijnlijk weer een hernia. Overlegd met neuroloog. Die wil dat ik kom. Maar ik heb gevraagd om terug te gaan naar Pijnpoli. Mijn vraag is zijn er lotgenoten die meerdere operaties hebben gehad hernia op zelfde plek? Ik lees graag jullie mening en ervaring
Bedankt alvast 🙏Suzan22 maart 2022 om 20:58@Wil Ik weet of je Facebook hebt,maar daar is een hernia lotgenoten groep waar veel ervaringen worden uitgewisseld.
Ik ben er zelf geen lid van,ik heb geen fb meer,maar kijk wel eens met een kennisje mee.
In die groep zitten vast mensen die je vraag kunnen beantwoorden.Groetjes Suzan
Reagerenesther2 april 2025 om 20:26Hoe is het nu met die tintelingen? Ik heb precies hetzelfde. Geopereerd, ziet er allemaal goed uit en nu tintelingen, krampen in beide voeten en kuiten. Word er gek van en bang
ReagerenSuus2 april 2025 om 20:52@Esther
Reageren
Bespreek dat dan met je arts.
Dat is degene die kan bepalen wanneer je gezien zou moeten worden.
Iedereen herstet op zijn eigen manier en jou neurochirurg kan aan de hand van je dossier inschatten wat voor jou normaal is en wanneer je je zorgen zou moeten maken.