- JM23 september 2017 om 14:39
Hallo allemaal,
Ik ben 20 jaar en heb misschien MS volgends de neuroloog.
Mijn symptomen:
- Hoofdpijn maar nu gaat dit beter.
- Aan mijn linkeroog zie ik constant wazig.
- Zelf heb ik een heel doof gevoel in mijn linkerkant.
- Meer in de namiddag zijn mijn benen altijd heel zwaar, val bijna door mijn knieën. Moet bijna altijd kniebanden aandoen voor steun.
- Zelf ben ik ook altijd heel snel moe.
- Af en toe heb ik ook spierpijn.
- Zelf vind ik ook dat mijn spraak achteruit is aan het gaan.
Het zijn misschien niet veel symptomen voor sommige maar voor mij is het zwaar om vooral met het wazig zicht en de zwakke knieën elke dag op te staan.
Onderzoeken gedaan:
- 2 x MRI van mijn hersenen: hierop hebben ze witte vlekken gevonden.
- 1 x MRI ruggenmerg: deze was goed.
- VEP: was ook oké
- Het laatste onderzoek was een ruggenprik
Voor het resultaat van de ruggenprik ben ik nog aan het wachten (duurt 3 weken).
Kan dit met al mijn symptomen en onderzoeken dat ik MS heb of kan het iets anders zijn?
Ik weet dat jullie geen dokter zijn maar misschien zijn er mensen die het zelfde meemaken of mee hebben gemaakt en mij advies kunnen geven.
31 reactiesReagerenJohn (moderator)
23 september 2017 om 14:54Hier kan niemand je antwoord op geven. Het zal toch echt op de onderzoeksresultaten aankomen. Alleen een neuroloog kan daar uitsluitsel over geven.
ReagerenCatootje24 september 2017 om 15:03soms kan er iets ernstigs aan de hand zijn maar veel vaker is het een combinatie van factoren die kunnen zorgen voor vage klachten. Zoals je voeding. Veel mensen eten teveel geraffineerde producten. Er kunnen ook voedselovergevoeligheden zijn.
Je kan tekorten aan bepaalde stoffen hebben; vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren. Bloedonderzoek zegt vooral iets over wat er in je bloed zit maar zegt verder niet alles. Mensen die weinig vlees eten komen eerder stoffen tekort als carnitine en taurine en nog tal van andere stoffen.
Ook kunnen zaken spelen als candida en een overbelaste lever. Ook electrosmog kan een factor zijn. Metaalvrij slapen is sowieso het beste. Ik weet niet of je man of vrouw bent. Hormonale anticonceptie kan ook klachten geven.
ReagerenJM24 september 2017 om 21:43Zelf ben ik een man en ze hebben mijn bloed getest en dat was allemaal goed …
ReagerenAnoniem25 september 2017 om 11:20hey JM
mijn vriend is 21 en heeft misschien ook MS, het is ook helemaal niet zeker maar de dokter dacht daar aan. Er zijn vlekken gezien in het ruggenmerg en vrijdag was er een hersenscan maar op die resultaten moeten we nog wachten..
hij heeft geen enkel symptoom dat jij hebt maar wel iets anders en dat zou blijkbaar typerend kunnen zijn voor MS. Misschien heb jij dit ook wel of al eens gevoeld? Als hij zijn hoofd naar beneden doet, zo kin richting hals dan voelt hij een elektrische zindering van in zijn nek tot in de bovenbenen. Hij heeft het af en toe niet..
groetjes
ReagerenJM25 september 2017 om 17:16Heey
Ah dan spannend afwachten. Ja maar heel zelden heb ik hier last van gehad. Laat me zeker iets weten hoe het verder verloopt.
Ik wel gehoord dat MS zoveel gezichten heeft en met iedereen anders voorkomt dus het is echt afwachten op alle onderzoeken :/ Ze zullen voor de zekerheid zeker en vast ook een ruggenprik willen doen.
Groetjes 🙂
ReagerenAnoniem25 september 2017 om 17:51ja, we wachten vol spanning af.. voorlopig nog niets gehoord en de dokter ging enkel bellen als het slecht nieuws is..
Zaterdag is er nog een scan maar ik weet de naam hier niet meer van. Iets met dorso of zo, dat zou nog niet de ruggenmergpunctie zijn maar afhankelijk van die scan zaterdag wordt er al dan niet een ruggenmergpunctie gedaan.
Laat jij zeker ook iets weten!
Het is allemaal niet leuk.. waarom bestaan die stomme ziektes/aandoeningen toch..
ReagerenJM25 september 2017 om 18:09Ja we moeten positief blijven he en hopelijk belt de dokter niet, dat komt allemaal wel goed.
groetjes
ReagerenAnoniem26 september 2017 om 11:26de dokter heeft gebeld en er is iets te zien in de hersenen maar het is niet echt duidelijk en het zou niet actief zijn. De stof of vloeistof of ik weet niet wat dat ze gebruiken om die vlekken zichtbaar te maken in de hersenen is niet opgenomen..
voorlopig weten we niet wat we moeten denken..
groetjes
ReagerenJM26 september 2017 om 13:06Anoniem26 september 2017 om 13:15zaterdag is er een ruggenmergpunctie en normaal was er een afspraak met de neuroloog op 12/10 maar die is al vervroegd naar volgende week donderdag..
die onderzoeken afwachten..
de dokter was niet echt duidelijk of ja de scan was gewoon niet zo duidelijk want er staat ook iets bijgeschreven met een vraagteken..
maar het feit dat het niet actief is en die vloeistof ofzo niet opgenomen is, lijkt me aan de ene kant iets goed.
hoe gaat het eigenlijk met jou?
groetjes
ReagerenJM26 september 2017 om 18:46Ja het is afwachten he bwaa op en af langs ene kant hoop ik wel dat ze iets vinden dan weet ik wat ik heb.
Volgende week donderdag zouden ze moeten bellen voor de resultaten.
Groetjes
ReagerenCh18 april 2018 om 20:31Ik heb een vraag voor JM mag ik weten wat er bij jou is uitgekomen? Ik heb exact dezelfde klachten en loop nu voor onderzoek
ReagerenCds17 mei 2018 om 13:53Ch, weet jij al iets? Ook ik heb net onderzoeken laten doen. Heb gelijkaardige klachten.
ReagerenCatootje17 mei 2018 om 14:53Denk bij vage klachten allereerst aan de rol van het voedingspatroon en tekorten aan diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren. Bloedonderzoek zegt niet zo heel veel; zegt vooral iets over wat er in je bloed zit. Zo is een magnesiumtekort niet aan te tonen op bloedniveau en wordt er op lang niet alle voedingsstoffen getest. Veel mensen komen wel stoffen tekort als magnesium, vitamine B en D, omega 3. Mensen die weinig vlees eten krijgen eerder tekorten aan bepaalde aminozuren en andere stoffen. Eventueel medicijngebruik zorgt ook voor tekorten aan allerlei voedingsstoffen.
Reageren