Zoeken Vraag het forum

Onzekerheid MS

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Dag iedereen

Ik heb misschien MS. Het is nog niet “officieel” bevestigd maar er zijn heel veel signalen die in die richting wijzen.

Midden juli 2017 kreeg ik last van tintelingen in 3 vingers aan mijn linkerhand. Begin augustus 2017 kreeg ik plots last van volgend symptoom: als ik mijn hoofd naar beneden buig gaat er een elektrische zindering van mijn nek door mijn rug. Dit doet geen pijn maar is enorm hinderlijk, bij bepaalde bewegingen was het sterker. Later heb ik vernomen dat dit een van de kernsymptomen van MS is.
    De huisarts zei eerst dat het aan vitamine tekort lag en ik kreeg vitamines mee, het ging niet over.
    Uiteindelijk liet hij MS vallen en ik moest 2 scans ondergaan (van de hersenen en het ruggenmerg).

Op de scan van mijn hersenen is een witte vlek zichtbaar, slecht nieuws dus, de neuroloog zei toen wel dat de stof of vloeistof die ze gebruiken om MS te detecteren niet opgenomen was en dat de vlek niet actief zou zijn. Dit stelde me alles behalve gerust. Daarnaast zijn er ook vlekjes in mijn ruggenmerg, helemaal niet geruststellend.

Een paar maand later heb ik een ruggenmergpunctie gehad, alles was goed, alle waarden waren goed en hier was niets verontrustend. Ik heb toen ook nog enkele testjes gehad voor je reflexen te testen en iets met naalden in je hoofd, wel ja alle testen die gedaan worden bij vermoedens van MS. Deze testen waren allemaal erg goed en positief.

Nu al deze testen gedaan zijn, had ik nog een gesprek met mijn neuroloog. Ze wil mij nog geen medicatie geven omdat ze zegt dat ik nog geen MS heb. Ze zegt wel dat de kans er is dat het wel MS is, mede door wat de scans hebben laten zien en de klachten die ik had en gezien mijn leeftijd (net geen 21 bij eerste klachten). Ze heeft wel gezegd dat als ik het zou hebben, het de “goede” vorm zou zijn. (voor zover dit goed kan zijn…) Stel dat ik het heb en het is die vorm, kan het dat doorheen de jaren het toch evolueert naar een slechtere vorm? Ondertussen zijn alle klachten vanzelf verdwenen.

Zoals het waarschijnlijk gebruikelijk is, krijg ik vanaf nu elke 6 maand een scan van mijn hersenen en ruggenmerg. De volgende is in mei, als ze daarop extra vlekken zien, starten ze met medicatie. Het probleem is dat ik in die onzekerheid blijf leven, het kan zijn dat er de komende 10 jaar niets te zien is maar toch denk ik er bijna elke dag aan.
    Ik heb schrik, ik doe vrij fysiek zwaar werk, momenteel heb ik niets van last maar ik ben ervan overtuigd dat ik op een dag niet meer ga kunnen werken.

Ik heb een maand voor de eerste klacht (tintelingen vingers) een redelijk zware hersenschudding gehad en heb niet voldoende uitgerust, 10 dagen na de hersenschudding was ik al naar een pretpark geweest en in de overkop gegaan. Na 5 a 6 dagen was ik al in de tuin aan het werken met machines.

De vlek in mijn hersenen is precies op de plaats waar ik gevallen ben op de borduur van het voetpad. Kan het zijn dat al deze dingen die ik vernoemd heb nog iets te maken hebben met mijn hersenschudding? Voor zover ik weet krijg je geen vlekken in je hersenen of ruggenmerg door een hersenschudding… Maar het is zo toevallig dat de klachten “kort” na de hersenschudding zijn verschenen…

Groetjes

2 reacties
    Reageren
    Catootje

Ik zou niet meteen van het ergste uitgaan. Lijkt me dat je niet goed hersteld bent van je hersenschudding. Na een val kan er ook wat scheef zijn gaan zitten. Voortaan beter jezelf in acht nemen en zeker niet naar een achtbaan.

In het algemeen kunnen voeding, tekorten aan diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren een rol spelen bij allerlei vage klachten.

Reageren
    Anoniem

ik wil niet van het ergste uitgaan maar tekort aan vitamines of dergelijke veroorzaken toch geen vlekken in mijn ruggenmerg?

ik denk dat het inderdaad kan zijn doordat ik niet goed en lang genoeg hersteld heb na mijn hersenschudding, het enigste waarom ik denk dat dit niet zo is, zijn die vlek(ken) in mijn hersenen en ruggenmerg..

bedankt voor je antwoord!

Groetjes

Reageren
Reageer op: Onzekerheid MS
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.