Zoeken Vraag het forum

Lange termijn effect rilatine op hersens

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Bezorgde23jarige

Bij deze wou ik graag informeren naar informatie over de lange termijn gevolgen van relatine gebruik? Zijn er wel degelijk lange termijn gevolgen? als in onherstelbare hersenschade, hart- en leverproblemen etc. Of enkel na overvloedig gebruik? Hoe eventuele schade te beperken en af te bouwen of onderhouden? Het is een taboe medicijn en ik heb al zoveel verschillende en tegenstrijdige verklaringen gezien dus ben ik, door onderstaande situatie, op zoek naar broodnodige duidelijkheid. Waarvoor ik enorm dankbaar zou zijn. Misschien de nodige achtergrondinformatie: Ik neem het al 6 jaar, op voorschrift en uit voorzichtigheid enkel tijdens blok- en examenperiodes. Dan gebruikte ik het elke dag en vond het een magisch middeltje. Nu de laatste 2 jaar merkte ik dat ik er gewend aan geraakte. Bachelor naar master was de nood aan concentratie hoger en uiteindelijk durfde ik af en toe meer te nemen dan voorgeschreven en dan had ik weer hetzelfde effect. Ik meldde dit ook steeds bij huisarts. Ook achteraf geen bijzondere “kickbacks” of dergelijke. Maar na de afgelopen examenperiodes heb ik het gevoel dat ik me zonder relatine in te nemen absoluut niet meer kan concentreren. Nog minder dan toen het allemaal begon. Het voelt alsof mijn brein minder “toegankelijk” is in de weken na mijn gebruik. Daarmee doel ik op mijn korte termijn geheugen, naar woorden zoeken, ook gekende vocabulaire van vreemde talen, dromerig, af en toe afgevlakte emoties, minder zin in seks…. En nog zorgwekkender vindt ik dat ik merkte dat ik dommer was tijdens het dagelijkse leven. bv: ik heb het geluk het nooit bijzonder moeilijk gehad te hebben met wiskunde, tot aan de hogere wiskunde die ik nu in mijn opleiding industrieel ingenieur krijg. Maar tijdens die kickback-termijnen nam dat denkvermogen af. Alsof ik mezelf terug dingen moest aanleren. Zeer akelig gevoel. Ik voelde gelukkig die toegankelijkheid terug toenemen na een bepaalde tijd dus daarom wijt ik het aan rilatine ipv aan alcoholgebruik of leeftijd (23 jaar). Na wat onderzoek zie ik terugkomen dat dit te wijten kan zijn aan de werkzame stof dopamine die als het ware plaatsjes voor de natuurlijke productie ervan aanvult maar inneemt. En het brein daarom minder aanmaakt. Wat bij verdwijnen van de synthetische dopamine dus waargenomen kan worden. Wat dus conform is met mijn kickback-gevoel en ook steeds gezegd is mijn psychologe/huisarts als zijnde een korte termijn gevolg. Maar over lange termijn gevolgen werd toen niets gezegd. Nu er misschien meer onderzoek over is geweest en gezien mijn eigen bevindingen ben ik dus enorm bezorgd geworden voor het lange termijn effect bij langdurig en overvloedig gebruik (ik zeg overvloedig gebruik omdat ik ruimte wil laten voor de mogelijkheid dat critici gelijk hebben dat elke hoeveelheid al te veel is. In dat geval zie ik 6 jaar gebruik als overvloedig). . Nu zou dit bij buitensporig gebruik kunnen lijden tot het stoppen van de natuurlijke productie omdat die plaatsjes waar de aangemaakte moleculen zouden moeten komen niet meer open zijn en dus de “dopaminefabriek” als het ware een stukje capaciteit kwijtraakt dat nooit of in mindere maten terugkomt. Zorgwekkend als ik dan te lezen krijg dat dit vergelijkbaar is met harddrugs zoals cocaïne. Mijn bezorgdheid is dat ik in die fase aan het komen ben. Op 23 jaar, weten dat je dommer bent geworden in korte termijn vindt ik enorm akelig. Je leest vaak dat het de groei van de hersens bij kinderen kan remmen, dan lijkt me ook ergens vanzelfsprekend dat het op mijn leeftijd (23 jaar) de volgroeide brein ook kan afbreken. U zal wellicht merken dat dit mijn vakgebied niet is en mijn kennis slechts een selectie van het internet is. Exact om die reden wil ik hier graag om hulp vragen. Zodat ik conclusies kan nemen naar de toekomst toe. Zijn er wel degelijk lange termijn gevolgen? als in onherstelbare schade. Bedankt voor de tijd te nemen om mijn verhaal te lezen en de eventueel toekomstige hulp!

p.s. Als ik iemand met bepaalde aspecten van bovenstaand verhaal van dienst kan zijn met antwoorden/advies/ervaringen dan doe ik dat uiteraard ook graag.

11 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Helaas is er over de effecten van langdurig gebruik van methylfenidaat, te weinig bekend, omdat er onvoldoende onderzoek naar is gedaan. Er komt binnenkort wel een onderzoeksrapport beschikbaar over dat effect bij kinderen.

Wat je nu in je bericht beschrijft, lijkt wel sterk op afhankelijkheid. Verslaving. Methylfenidaat kan dus wel verslavend werken en is daarmee vergelijkbaar met harddrugs. Er kan gewenning optreden waardoor je de behoefte krijgt meer te gaan gebruiken.

Voor welke aandoening heb je Ritalin voorgeschreven gekregen?

Reageren
    Catootje

Schade weet ik niet, in elk geval heeft het invloed op je neurotransmitters.

Op zich lijkt het me geen goede zaak dat je een hoge opleiding alleen met een drug kan volgen. Moet je per se zo’n hoge opleiding volgen of zou hbo ook voldoende zijn. In elk geval heb je een hoogdravend taalgebruik en onnodig ingewikkeld.

Beste zou zijn om dicht bij jezelf te blijven, in allerlei opzichten. heb zelf mavo en mbo en voel me zeker niet minder. Bij mensen met adhd is de communicatie ook anders, waardoor het in werksituaties lastig kan zijn, ook al heb je het zelf niet altijd in de gaten.

Als je adhd hebt of wat anders kan je dat ook bijsturen met de juiste voeding en regelmatig leefpatroon en wat supplementen. Zo is in het algemeen een stabiele bloedsuikerspiegel belangrijk. Schommelingen daarin kunnen je neurotransmitters en hormonen sterk ontregelen. Beter dus geraffineerde suikers zoveel mogelijk vermijden en bij elk eetmoment ook eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels eten. Verder kunnen er nog voedselovergevoeligheden spelen. Zo reageer ik zelf slecht op eieren, chocolade, kaas en bepaalde vissoorten en nog een heleboel meer.

Verder kunnen er nog tekorten spelen, zoals aan magnesium, zink, vitamine B en D, omega 3 en nog meer stoffen. Samen met allerlei aminozuren helpen die om je eigen neurotransmitters aan te maken.

Reageren
    Bezorgde23jarige

Bedankt voor de snelle en duidelijke respons. Voor ADD. Ik vrees dat je gelijk hebt met afhankelijkheid, zo voelt het soms ook wel. Het gaat zelfs zo ver dat ik al eens zin gevoeld heb, in mindere mate weliswaar, te vergelijken met een sigaret (Ik ben een roker). Terwijl ik het nooit voor iets anders gebruikt heb als studeren. Het heeft me altijd geholpen heeft (niet enkel dat, ook de nodige structuur en coaching uiteraard). Daarom weet ik nu niet precies wat doen, ik wil voor de 2 resterende examenperiode’s nog wel rilatine nemen. Maar anderzijds merk ik gevaarlijke signalen op die, zoals u zegt, duiden op afhankelijkheid. Ik denk ook dat ik verslavingsgevoelig ben van aard. Het roken, drankgebruik tijdens uitgaan, prikkels niet kunnen weerstaan,…. Wat denkt u? Is dit iets dat zich veel voordoet bij rilatine gebruikers? Indien ik er mee zou willen stoppen, kan ik dat best ook niet plots doen?

Reageren
    John (moderator)

Het komt wel vaker voor.  Vooral als mensen die toch verslavingsgevoelig zijn, vooral de positieve bijwerkingen ( verbeterde studieresultaten of verbeterde werkprestaties) ervaren. Zeker als er ook nog een bepaalde prestatiedruk is. Men is dan eerder geneigd om meer te gaan gebruiken dan nodig. Hier komt dan de verslaving/afhankelijkheid om de hoek kijken. Soms ook door te hoog gestelde doelen.

Ritalin/methylphenidaat, is een prima middel voor mensen die door ADD ADHD niet goed goed kunnen functioneren in het dagelijks leven. Het is een stof die lijkt op amfetamine/speed de werking is ook erg vergelijkbaar, echter is methylphenidaat een stuk minder sterk en werkt het minder lang. Maar kan net zo verslavend werken.

Het is zeker niet verstandig om er in een keer mee te stoppen. Afbouwen is wel noodzakelijk.

Reageren
    Bezorgde23jarige

Catootje: Mijn excuses voor het opgeblazen en ingewikkelde taalgebruik. Had meer met de lichtjes beschonken toestand en de paniek te maken. Bedankt voor het advies. Ik kan me echter niet vinden in wat je zegt over: geen goed idee om hogere opleiding te doen als je het zonder medicijnen niet kan. Misschien niet duidelijk vermeld maar plannen & structuren, coaching en ondersteuning van mijn ouders hebben een ook een groot aandeel hierin gehad. Ik zou het net jammer vinden als er mensen zijn met AD(H)D die hierdoor hun volledige capaciteiten niet kunnen benutten. Maar dat is misschien een hele andere discussie.

Reageren
    Bezorgde23jarige

Tandor: Ik denk dat ik dan moet besluiten om er mee te stoppen want ik reken me wel onder de gevarengroep die u opsomt. Zeker wanneer ik termen als speed en drugsverslaving zie voorbij komen. Ik zal me met u advies richting mijn huisarts begeven voor een gepast afbouwritme.

Het verbaast met toch hoe weinig hiervan me ooit gezegd is door de psycholoog/huisarts. ADD werd netjes omschreven als zijnde een andere werking van de hersens, pilletje met de ontbrekende stof en opgelost. De negatieve bijwerkingen werden snel eens vernoemd als een “rebound” en over lange termijn werd er bij mijn weten niet gesproken. Maar dat er overeenkomsten zijn met harddrugs en een gelijkaardige werking, verslavingsrisico heeft vind ik toch ook niet onbelangrijk. Al een geluk dat er instanties zijn als dit forum, nogmaals bedankt!

Reageren
    John (moderator)

Zeker wanneer ik termen als speed en drugsverslaving zie voorbij komen.  Deze termen moet je wel in de goede context zien. Daarmee was niet bedoeld te zeggen dat Ritalin gelijk is aan harddrugs of speed gebruik. maar de effecten zijn wel vergelijkbaar.

Ik zou je wel aanraden, om je examens eerst maar eens af te maken. Jij neemt de Ritalin niet uitsluitend om je examens te halen, maar wel omdat je ADD hebt. De ADD maakt het voor jou gewoon moeilijk om, in vergelijking met studiegenoten, je studie af te maken. En dat ligt niet aan je IQ. Maar aan de concentratie problemen die ADD veroorzaakt.

De opmerking van @Catootje is misplaatst en nogal denigrerend voor mensen met ADD/ADHD, die door de aandoening inderdaad zoals jij aangeeft, hun aanwezige capaciteiten niet voldoende kunnen gebruiken/ontplooien. En met voeding en supplementen los je die problemen toch echt niet op.

Reageren
    Brigit

@bezorgde 23 jarige

Wat jij aangeeft over geremde dopamine afgifte, dat idee heb ik bij mijzelf opgemerkt, ik slik het ook al 6 jaar en 1 jaar nu gestopt maar concentratie boog is enorm kleiner geworden, kleiner dan voorheen, dit verschil was erg opvallend, het lijkt alsof ik veel vlakker ben geworden, nu na een jaar nog steeds.. het idee dat het eigen dopamine afgifte is ontregeld kwam afgelopen jaar dus in mij op.

wat ook opvallend is dat met ritalin gebruik m’n motoriek ook verstoord werd, kreeg last van spierpijn ( niet heel pijnlijk) en spierstijfheid vooral in boven lichaam, coördinatie was onhandiger. Na het stoppen is dit bijgetrokken het was zo merkbaar dat ik achteraf pas bedacht dat mn motoriek ook geleden heeft onder medicatie gebruik.

Heel goed dat je kritisch kijkt naar wat je inneemt, en dat je je zorgen deelt zodat n ander ook stil gaat staan bij het gebruik van R.

Het is wel riskant om zomaar aan jonge kinderen ritalin uit te delen terwijl het langere termijn effect niet goed is onderzocht. Mijn idee is dat het zenuwstelsel te lijden heeft onder R.

Reageren
    Artist

Ik ben al 50 plusser .Ben nu 20 jaar gediagnosticeerd ADD ‘r .Ik heb ook een masterdiploma gehaald .Ik was dus intellectueel in staat om een academisch diploma te halen .

Het is dus niet goed om ADD te linken aan lagere studies doen .

Dit zal uw ADD niet genezen.Het is wel heel zwaar en wordt onderschat .Ik ben met rilatine begonnen,maar dat lijdt tot verslaving .zonder methylphenidaat haal ik het niet ,ik bedoel daarmee focussen op één taak ,administratie bijhouden..

Voor mij is er nu maar één oplossing ,regelmatig (om de 2jaar ,gaan afkicken in een verslavingscentrum) en daarna terug beginnen met lage dosis naar verplicht hogere dosis .

Zou mijn kind AD(H)D hebben,dan zou ik nooit met rilatine beginnen .Het is drugs .

Het is een moeilijke weg ,maar als je weet hoe je dit moet aanpakken ,dan is het minder zwaar ,je weet dat er een afkickcentrum bestaat ,ze bouwen ook af op een menselijke manier .

Reageren
    artist

eigenlijk probeer ik voor mezelf een oplossing te vinden waardoor rebound minder snel zou komen .

Niet door een nieuwe dosis te nemen alvorens rebound optreedt want dan maak je het probleem nog erger .

Ik denk aan afwisselen hoge dosis en lage dosis .Bij mij komt de rebound sneller vanaf 16h .

Dus kan ik misschien lagere dosis nemen ’s morgens met zelfde tijds interval tussen twee innames en dan een hogere dosis rond 14H .

Het zal wel wat moeilijk zijn de eerste dagen ,maar als ik eraan wen dan kan dit een oplossing zijn .

Feit is dat je hele leven (volwassen leven) op dezelfde dagdosis zitten niet mogelijk is omwille van het verslavend effect .

Dus als je af en toe jezelf wat doet afzien en de dosis dan lager kan terugbrengen ,je misschien minder snel elke dag rebound voelt .

Ik zoek maar want van de dokter krijg ik weinig wetenschappelijke uitleg .

Reageren
    Catootje

@artist en anderen. Medicijnen reguleren je neurotransmitters op een kunstmatige manier en zorgen voor verliezen aan vitaminen en mineralen. Je lichaam ondersteunen door te zorgen voor de juiste voeding, gezonde darmflora en extra voedingsstoffen kan schelen in je klachten. Bij voeding gaat het er niet om wat gezond geacht wordt te zijn maar om voeding die bij je past. Zo kunnen exorfinen in de voeding, zoals spinazie en zuivel, sterk ontregelend werken op je neurotransmitters. De aanmaak van dopamine kan je ook met behulp van bepaalde vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren verbeteren.

Reageren
Reageer op: Lange termijn effect rilatine op hersens
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

4 min leestijd

Hoe groot is de kans op een zwangerschap?

4 min leestijd

Seks tijdens de zwangerschap: wat verandert er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.