- Anoniem8 oktober 2014 om 19:45
Hallo,
Ik ben een 20 jarige man en heb sinds een maand last van een drukkend/stekend gevoel op m’n borst. De pijn voel ik soms ook in mijn rug. Ik voel het voornamelijk aan de linkerkant van mijn borst, dit baat mij natuurlijk zorgen.
Gisteren besloot ik om eindelijk eens langs de huisarts te gaan. Hier werd mij verteld dat het niks met m’n hart is omdat ik verder gezond ben en erg jong ben. De huisarts had het over een zwak middenrif en zei dat dit vaker voor komt bij mensen van mijn leeftijd.
Dit was voor mij een grote opluchting omdat ik stiekem bang was dat het iets met m’n hart was ook al is de kans zo klein.
Helaas werd ik vanmiddag erg duizelig op mijn stage en was ik ook erg licht in mijn hoofd. Na eindelijk bevestiging te hebben gekregen, kreeg ik dit weer. Ook vanavond kreeg ik weer steken in mijn borst wat vervolgens uitstraalde naar mijn rug.
Ik had afgesproken dat ik het even moest aankijken en als het over 2 weken nog niet voorbij was ik terug moest komen. Er is nu 1 dag voorbij en wil nu eigenlijk bevestiging wat er is, ik merk dat mijn opleiding hier ook onder begint te leiden en vind dat erg zonde.
Iemand hier die mij verduidelijking of advies kan geven?
Misschien goed om te weten:
-ik sport regelmatig
-heb geen overgewicht
-nuttig in het weekend veel alcohol
-rook af en toe
-heb nog nooit eerder deze kwalen gehadAlvast hartstikke bedankt!
Met vriendelijke groet,
D
8 reactiesReagerenAnoniem8 oktober 2014 om 19:51Hallo! Ik snap je precies.. Heb zelf ook last van steken op de borst, ook voornamelijk links en soms trekt het door naar de rug! Ook soms lijkt het vanuit de hartstreek te komen. Ik loop hier nu al 3 maanden mee! De huisarts dacht aan een tussenribspier dus heb nu therapie.. Maar alsnog geen vooruitgang. Volgende week weer naar de huisarts want met deze pijn lopen is niet prettig!
Heb je ook vaak last van een langdurige zeurende pijn op een bepaalde plek? Of is het meer een zweverige pijn..
Ben zelf ook pas 21 jaar! haha
Groetjes Marieke
ReagerenJohn (moderator)
8 oktober 2014 om 23:03Hallo D
Heb je ook nog andere klachten?
Reageren
Heb je wel eens het gevoel dat je te weinig lucht in je longen krijgt of heel vaak moet zuchten?
Tintelingen in armen of handen?
Hoofdpijn?
Veel gapen?Anoniem11 oktober 2014 om 11:45Hallo Tandor,
Ik heb de laatste tijd vaker last van hoofdpijn en ben erg moe, ga vroeger op bed dan normaal en ben de volgende dag nog steeds niet helemaal uitgerust. Tinteling in m’n armen en handen heb ik dan weer niet.
Als ik last krijg van steken probeer ik altijd rustig te blijven ademhalen omdat dat soms wel wat moeilijk gaat.
Groetjes D
ReagerenJohn (moderator)
11 oktober 2014 om 16:06Zijn er momenten waarop je meer last van hebt dan anders?
Reageren
Bijvoorbeeld als je rustig zit of ligt?
Heb je er net zoveel last van als je ergens druk mee bezig bent?Anoniem11 oktober 2014 om 16:44Ik heb er net zoveel last van als ik ergens mee bezig ben of rustig lig. Het kan uit het niets opeens komen.
Zoals vandaag, ik zat rustig achter mijn computer toen ik last kreeg van hoofdpijn, duizeligheid en weer steken op m’n borst. Ik probeerde rustig adem te blijven halen maar werd al snel wat paniekerig aangezien ik alleen thuis was. Ik ben toen naar m’n vriendin gefietst en heb daar een paracetemol gekregen en ben toen een paar uur gaan liggen op de bank.
Nu is het weer over op de hoofdpijn na dan.
Groetjes D
ReagerenJohn (moderator)
11 oktober 2014 om 22:04Je klachten klinken als hyperventilatie klachten.
Reageren
In de columns over angst die ik heb geschreven kun je ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen vinden. Probeer ze eens uit en kijk of dat helpt.
http://www.dokter.nl/nieuws-items/columns/angstAnoniem12 oktober 2014 om 12:22Hallo Tandor,
Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb het er gister met mijn schoonmoeder over gehad en kwamen tot de conclusie dat ik onbewust aan het hyperventileren ben.
Heb zojuist uw tips gelezen en de test ingevuld op uw site.
Na enkele oefeningen voel ik al minder druk op m’n borst en is de duizeligheid ook afgenomen.
Bedankt voor uw hulp!
Groetjes Darwin
ReagerenJohn (moderator)
12 oktober 2014 om 16:16Hallo Darwin.
De testuitslag is aan jou verzonden.
Reageren
Wat de uitslag zelf betreft:
op dit moment kan de hyperventilatie natuurlijk ook voor klachten zorgen die meegenomen worden in de uitslag. Ik wist natuurlijk niet dat hij het was die de test ingevuld had.
Om een goed beeld te krijgen of er nu wel of niet sprake is van een angststoornis, zou je de test na enige tijd even opnieuw moeten doen. Blijf in die tussentijd wel de oefeningen doen.