- Anoniem14 mei 2014 om 19:38
Hallo,
Ik heb een vraag naar van mijn hartslag.
Ik heb sinds ongeveer een jaar nogal last van lichamelijke klachten wegens stress. Eén van de klachten is, dat ik af en toe last heb van een onregelmatige hartslag (te snel). Een tweede klacht is, dat ik veel last heb van druk op mijn borst.
Ik ben al een aantal keer naar de huisarts geweest en volgens hem is er verder niks aan de hand. Mijn hartslag en bloeddruk waren in orde en de druk op mijn borst wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door spierpijn.
Ik heb dus momenteel weinig zorgen wat betreft mijn gezondheid. Daarentegen is me sinds vorige week wel iets raars opgevallen. Iedere keer dat ik last krijg van een versnelde hartslag, kan ik heel sterk mijn hartslag voelen als ik mijn hand op mijn linkerborst leg. Het gaat dan met name om één plek net iets boven mijn linker tepel. Mijn bloeddruk is op dat moment zo sterk dat mijn vinger (als het ware) gewoon wordt weggeduwd als ik die plek aanvoel.
Ik begrijp dat het heel normaal is dat je je hartslag kan voelen als je je hand op je borst legt. Ik vindt het zelf alleen raar dat ik mijn hartslag veel sterker voel op deze ene plek dan op de rest van mijn borst. Mijn vraag is dan ook of dit normaal is of dat ik me toch zorgen moet maken?
In ieder geval alvast bedankt!
Overige info:
Ik ben een jongen van 21. Ik rook en drink niet. Ik ben iets aan de zware kant. Ik ga drie keer per week hardlopen.5 reactiesReagerenJohn (moderator)
14 mei 2014 om 20:19Ik kan je geruststellen, er is niets mis met dat wat je voelt. Ook de plek net boven je tepel waar je het iets harder voelt is heel normaal. Zeker als je hart iets harder of iets onregelmatig slaat. Daar hoef je je in ieder geval geen zorgen over te maken. De andere klachten die je hebt kunnen inderdaad door stress worden veroorzaakt. Je hebt waarschijnlijk last van hyperventilatie.
Ook daar kun je zelf wat aan doen. In de columns over angst die ik heb geschreven, staan ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen die je dus ook voor hyperventilatie kunt gebruiken. Probeer ze eens uit.
https://www.dokter.nl/dossiers/angsten/
ReagerenAnoniem14 mei 2014 om 21:33Hartelijk dank voor je reactie. Dat is een hele geruststelling om te horen. Ik zal zeker je columns doorlezen. Nogmaals bedankt!
ReagerenJohn (moderator)
14 mei 2014 om 21:43Graag gedaan. Als er naar aanleiding van de columns / oefeningen nog vragen zijn zie ik dat wel.
ReagerenSimon2 september 2017 om 00:21Beste Tandor,
Uw columns zijn via de aangegeven link helaas niet te bereiken. Kan ik uw columns op een andere manier vinden? Bij voorbaat dank.
ReagerenJohn (moderator)
2 september 2017 om 00:45