- Anoniem9 december 2013 om 15:54
Hallo Allemaal,
Sinds een maand of drie ervaar ik een heel hinderlijk gevoel in mijn hartstreek. Ik ga het proberen uit te leggen, maar het is niet zo makkelijk.
Ik ervaar dagelijks een heel nerveus gevoel in mijn hart. Net alsof je zenuwachtig bent, maar dan in het hart. Ik weet heel goed hoe hartoverslagen aanvoelen, en dat is dit zeker weten niet.
Wat ik opmerk als ik dat gevoel heb is dat mijn hart soms even stil staat tijdens het normale ritme. Mijn hartritme verschilt heel veel met in en uitademen. Inademen is redelijk snel, en uitademen is dan wat langzamer, maar er vanuitgaande dat ik uitademen kan ik het patroon op sommige momenten op de volgende manier schetsen:
X.X.X.X.[b]X…X[/b].X.X.X.X.X.[b]X..X[/b].X.X.X.X.X.X.XDe hartslag is ook niet onregelmatig, maar op sommige tussen pauzes is de rustperiode tot de volgende slag een stuk langer (van laten we zeggen 0.5 seconden (exxl. slag, dus alleen de rustpauze dat je even niks voelt), na 1.5 tot 2 seconden.
Is dit normaal, kan iemand zich hier in vinden en heeft iemand er een verklaring voor?
4 reactiesReagerenAnoniem9 december 2013 om 15:55Overigens ben ik 24 jaar en naast zo nu en dan overslagen (wat dit dus niet zijn, want dan verschil kan ik wel maken) en hartkloppingen ben ik gezond. Ik sport veel, en heb voor de rest geen klachten.
ReagerenTandor19 december 2013 om 19:35Heb je wel eens last van maagklachten of een opgeblazen gevoel? Veel boeren?
Je klachten zouden nl ook veroorzaakt kunnen worden door maagklachten waardoor je een beetje gaat hyperventileren.Ben je met de klachten wel eens bij je huisarts geweest?
ReagerenAnoniem9 december 2013 om 22:16Jazeker. Ik heb bloedonderzoek gehad waarbij alles goed was, looptesten dat goed was en een normale ECG scan dat goed was.
Mijn ademhaling is erg slecht, althans… de dokter gooit het al jaren op hyperventilatie waarvoor ik ook bij de haptonoom en psycholoog ben geweest. Vraag me alleen af in hoeverre dit met elkaar verband heeft. Mijn hart maakt wel eens vaker een raar sprongetje (alleen niet zo fanatiek als andere mensen wat ik wel eens lees). Deze week ga ik ook naar de cardioloog, ben alleen bang dat daar niet zoveel uitkomt.
ReagerenTandor19 december 2013 om 22:22Ik moet je eerlijk zeggen, dat ook ik aan chronische hyperventilatie denk. De klachten passen er in ieder geval wel bij.
In mijn columns over angst staan ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen. Probeer die eens uit. Deze oefeningen kun je ook bij hyperventilatie gebruiken.
Reageren
http://www.dokter.nl/nieuws-items/columns/angst